آموزش و پرورش -- از قبل از تولد تا مدرسه

سطوح نیازهای انسانی در شرایط مختلف

چه آموزش هایی جزو ملزومات آموزشی برای تکامل یک خردسال به یک انسان کامل[1] است؟

طبق مستندات، اولویت اولیه هر انسانی در هر دوره تاریخی زنده ماندن[2] است. در جوامع متمدن امروزی، مثل سوییس و ژاپن، اولویت زندگی از رفاه، شامل مسکن، خوراک، پوشاک، نیازهای جنسی خارج شده و به مرحله دوم نیازهای بشری نزدیک‌تر شده است. مراحل نیازهای بشر عبارت‌اند از [3]:

  • نیازهای زیستی: نیازهای زیستی در اوج سلسله‌مراتب قرار دارند و تا زمانیکه قدری ارضا گردند، بیشترین تأثیر را بر رفتار فرد دارند. نیازهای زیستی نیازهای آدمی برای حیات خود هستند؛ یعنی: خوراک، پوشاک، غریزه جنسی (سکس) و مسکن. تا زمانی که نیازهای اساسی برای فعالیت‌های بدن به حد کافی ارضاء نشده‌اند، عمده فعالیت‌های شخص احتمالاً در این سطح بوده و بقیه نیازها انگیزش کمی ایجاد خواهد کرد؛

  • نیازهای امنیتی: نیاز به رهایی از وحشت، تأمین جانی و عدم محرومیت از نیازهای اساسی است؛ به عبارت دیگر نیاز به حفاظت از خود در زمان حال و آینده را شامل می‌شود؛

  • نیازهای اجتماعی: یا احساس تعلق و محبت؛ انسان موجودی اجتماعی است و هنگامی که نیازهای اجتماعی اوج می‌گیرد، آدمی برای روابط معنی‌دار با دیگران، سخت می‌کوشد؛

  • احترام: این احترام قبل از هر چیز نسبت به خود است و سپس قدر و منزلتی که توسط دیگران برای فرد حاصل می‌شود. اگر آدمیان نتوانند نیاز خود به احترام را از طریق رفتار سازنده برآورند، در این حالت ممکن است فرد برای ارضای نیاز جلب توجه و مطرح شدن، به رفتار خرابکارانه یا نسنجیده متوسل شود؛

  • خودشکوفایی و خودانگیزشی: یعنی شکوفا کردن تمامی استعدادهای پنهان آدمی؛ حال این استعدادها هر چه می‌خواهد باشد. همان‌طور که مزلو بیان می‌دارد: «آنچه آنسان می‌تواند باشد، باید بشود».


منبع : ویکی پدیا

با توجه به نیازهای انسانی می‌توان بسیار راحت با بررسی تمامی 63 مدل شخصیت روانی انسان‌ها[4] راه و روش آموزشی کامل و جامعی را تدوین کرد که در آن آموزش‌گیرندگان بتوانند با استفاده از این آموزش‌ها هدف‌یابی کرده و به دنبال هدف خود قدم بردارند.

آموزش‌های مورد نیاز یک فرد در سنین مختلف

به صورت کلی نیازهای آموزشی هر فرد تا قبل از سنین نوجوانی عبارت اند از:

۱. آموزش پیش از تولد

پیش از اینکه هر فرزندی به دنیا بیاید، بهتر است والدین او بعضی آموزش‌ها را ببینند. این آموزش‌ها شامل موارد زیر است:

  • رفتار شناسی کودک،
  • نوع رفتار با کودک،
  • آیا بچه دار بشویم یا نه،
  • شرایط ضروری که باید قبل از بچه دار شدن محیا شود،
  • چگونه با فرزند خود ارتباط بگیریم،
  • مهر پدری و مهر مادری،
  • تربیت عقلانی فرزند،
  • شرایط رشد طبیعی،
  • نیاز های کودک و …

یکی از مهم ترین بخش‌های شکل‌گیری هویت فردی هر خردسال، آموزش به والدین آن خردسال است. زمان پیشنهادی برای این آموزش بین 1 الی 3 سال قبل از باروری است.

۲. آموزش اولیه تا قبل از سه سالگی

والدین کودک باید بدانند زمانی که کودک موضوعی را از آنها مخفی می کند به علت نداشتن اعتماد یا اطمینان کافی در مورد آن مسئله است و این موضوع یکی از آسیب‌زننده‌ترین موضوعات در زمینه ارتباط کودک با والدین خواهد بود. به همین منظور لازم است آموزش‌ موارد اساسی از روز اول زندگی تا ۲-۳ سالگی (بسته به ضریب هوشی کودک) به او ارائه شود. این آموزش‌ها شامل موارد زیر است:

  • بیان، گویش، کمیت‌ها (کمتر، بیشتر، بزرگتر، کوچک تر و … )،
  • حرکت
  • احساسات؛ علاقه، ترس، نفرت، شادی، غم و … ،
  • مواردی چند از عناوین تربیتی نظیر برقراری ارتباط برای رفع نیاز؛ نیاز به خوراک، نیاز به دستشویی رفتن، نیاز به خواب، نیاز به محبت.

آموزش اولیه نوزاد

تربیت، به جنسیت فرزند شما ربطی ندارد و تنها تفاوت آن در آموزش مسائل جنسی است.

۳. آموزش علوم تا قبل از رفتن به دبستان

وقتی از علوم پایه صحبت می شود همه یاد ریاضی، فیزیک، شیمی و امثالهم می افتند که تا حد زیادی غلط است. علوم پایه شامل علوم هنری؛ موسیقی ، نقاشی و …، علوم اجتماعی؛ مردم ، عادت‌ها، رفتارها، واکنش‌ها، تابوها و …، علوم ارتباطی؛ عشق، دوستی، رفاقت، برادری و …؛ علوم جهان‌شناسی و فلسفی؛‌ اینجا کجاست، ما چه هستیم، به کجا می رویم، چرا هستیم، از کجا آمده ایم و … است.

برخلاف تصور همگان که کودک موجودی ناتوان در تحلیل، یادگیری و بررسی است، کودکان آماده ترین ذهن ها برای بررسی و 100% پربازده تر از افراد بالغ را دارا هستند، زیرا ناخودآگاهِ آنها با عادت ها و اتفاقات روزمره پر نشده است و دید بهتری نسبت به مسائل خواهند داشت. زمان پیشنهادی برای این آموزش ها سنین 3 الی 5 سال است.

۴. آموزش ورود به جامعه در سنین مدرسه

کودکان در کشور ما از سن 6 سالگی، پیش دبستانی، به تنهایی وارد جامعه می شوند؛‌ بدون اینکه برای خطرات و مشکلات احتمالی آماده باشند. کودک بیشتر از مراقب، به مادر و پدر خود احتیاج دارد و یکی از شرایط ضروری برای بچه‌دار شدن، آمادگی گذراندن حداقل 10 سال با فرزند خود است.

آموزش ورود به جامعه

کودک باید از جامعه آگاه شود. از خطراتی که ممکن است در کمین او باشند، راه مقابله با این خطرات و مشکلات احتمالی؛ جا ماندن از سرویس، دیر کردن والدین برای بردن کودک از مدرسه، تجاوز جنسی و … ، را بلد باشد. بتواند مشکلات را از نظر بزرگی و کوچکی بررسی کرده و برای آنها راه حل هایی را ارائه کند و مطمئن باشد که خانواده با تمام توان پشتیبان او خواهند بود. این اطمینان به کودک شجاعت کافی برای امتحان مسیرهای جدید و ریسک‌دار را می‌دهد و باعث شکل‌گیری هویت فردی قوی‌تری در کودک می‌شود. زمان پیشنهادی برای این آموزشات سنین 5 الی 9 سال خواهد بود.

در ادامه به مباحث زیر خواهم پرداخت، نظرات و پاسخ هاتون رو برایم بگذارید:

چه آموزش هایی جزو ملزومات آموزشی برای تکامل یک خردسال به یک انسان کامل (complete human) است؟

چه آموزش هایی جزو ملزومات آموزشی در دنیای آینده است؟

:reminder_ribbon: ممنون از وقتی که بابت مطالعه و پاسخ دادن به این موضوع مهم صرف می کنید.


  1. complete human ↩︎

  2. survival ↩︎

  3. متن زیر از ویکی پدیا استخراج شده است. ↩︎

  4. در دنیا 63 تیپ شخصیتی وجود دارد که می توان با بررسی این 63 مورد تمامی حدودا 8 میلیارد نفر را در بر گرفت. ↩︎

9 پسندیده

مطلبی که در حال تنظیمش هستین، نسبتا منسجم و حساب شده هست، ممنون از به اشتراک گذاری اون. در حد خودم بعضی چیزها رو از روی مشاهده، تجربه، و دانش موجود در وب به مرور به اشتراک میذارم:

سن و سال مدرسه در کنار سن و سال آموزش مهمه.

مقاله‌ی خوب در این باره پیدا نکردم، ولی در این نوشته از بیزینس‌اینسایدر مطرح کرده که اگه بچه‌ها یک سال دیرتر به مهدکودک برن، در سنین ۷ تا ۱۱ سالگی کنترل بهتری روی خودشون دارن. در ضمن اینکه مدارس فنلاند که به بهترین سیستم آموزشی دنیا معروف هستند، بچه‌ها می‌تونن از سن ۸ سالگی مدرسه رو شروع کنن و پیش از اون اکثرا مشغول بازی و کار روی مهارت‌های اجتماعیشون هستن.


چه آموزه‌هایی برای کودکان؟

در موضوع کودکان ما برای زندگی در جامعه‌ي امروز به چه مهارت‌هایی نیاز دارند؟ افراد دیدگاهشون رو برای بعضی از مهارت‌های مورد نیاز کودکان بروز دادن؛ از جمله نوشتن، شنیدن، و انتخاب کردن.


قرار هست در هفته سوم تیرماه در پادپُرس بعضی سوالات حوزه‌ي آموزش که برای افراد مطرح بود، در میزگرد مجازی نُوآ۰۰۹[1] به گفتگو گذاشته بشه. از دل این موضوع هم سوالات خوبی قابل اضافه شدن به بانک پرسش‌ها هست. نظر دبیر پرسشگری پادپُرس در این باره چی هست؟ @leilay


  1. https://padpors.com/c/Nova/Education ↩︎

5 پسندیده

ممنونم از حمایتتون حتما استفاده می کنم :ok_hand::ok_hand:

درسته که ماه بارش پرسش تموم شده اما در اتاق نوآی آموزش بازه و بنظرم کسی بدش نمیاد جناب @Jalal_Razavi هم تو لیست پرسنده‌ها قرار بگیرن و دیدگاهشون به صورت پرسش در روال رقابت بیوفته و به مرحله نهایی که انتخاب برای میزگرد هست برسه.
البته با انرژی بالایی که ایشون در ابتدای حضورشون در پادپرس نشون دادن، حتماً در میزگرد هم خودشون جز فعالان خواهند بود.

4 پسندیده

باعث خوشحالیه که هر کمکی از دستم بربیاد انجام بدم :ok_hand::pray:

2 پسندیده