تکنولوژی در کمپین‌های جمع‌سپاری و هم‌آفرینی چه اهمیتی دارد؟

برای این‌که چالشی به درستی در دسترس «جمعِ مناسب» قرار بگیرد، استفاده از فناوری مناسب، خیلی تاثیرگذار است. در حالت ایده‌آل، برای گرفتن نتیجه‌ی مطلوب در نوآوری، بهتر است این جمع از افراد از نظر مدل ذهنی، تجربه و تخصص از تنوع کافی برخوردار باشند و چنین جمع‌هایی به راحتی یافت می‌نشود!

هر پروژه جمع‌سپاری، پارامترها و محدودیت‌های مخصوص به خود دارد و تکنولوژی متناسب با نیاز آن برای پیشگیری از شکست‌ها و چالش‌های مرتبط، مطابق با نیاز سازمان‌ها توسعه پیدا کرده است. همین طور که سازمان‌های بیشتر از جمع‌سپاری و هم‌آفرینی برای نوآوری در فرایندهای سازمان خود بهره می‌برند؛ پلت‌فرم‌های جمع‌سپاری بیشتری هم توسعه پیدا کرده‌اند تا فرایند مشارکت در مسائل سازمان‌ها را از یک ایده‌پردازی سطحی به بهترین حالت یا هم‌آفرینی مشارکتی تبدیل کنند.

در این زمینه می‌توانید بخوانید: چرا برندهای بزرگ دنیا از نوآوری باز استفاده می‌کنند؟

تکنولوژی‌های مورد استفاده در جمع‌سپاری

جمع‌سپاری فقط به معنای اعلان عمومی یک پروژه و منتظر نشستن برای گرفتن ورودی از سمت مخاطب نیست! بلکه شامل تعامل‌ها و فرایندهای مختلفی است که روند فعالیت مخاطب را تسهیل می‌کند. تا کنون گستره وسیعی از تکنولوژی‌ها برای جمع‌سپاری در بازار استفاده می‌شود؛ از ابزارهای چت و پیام‌رسان گرفته تا بسترهایی برای نظرسنجی و نهایتا شبکه‌های نوآوری. در ادامه به توصیف چند مدل از بسترهای مختلف مورد استفاده در جمع‌سپاری و نوآوری باز می‌پردازیم.

شبکه‌های اجتماعی

در ابتدای طیفِ تکنولوژی‌های جمع‌سپاری، شبکه‌های اجتماعی و یا ابزارهای مشابه هستند که کمترین سطح همکاری جمعی و در ضمن پایین‌ترین سطح از اثربخشی ایده‌ها را داشته‌اند. گاهی سازمان‌ها برای دعوت مشتریان و مخاطبان خود به ایده‌پردازی از ابزارهایی مانند پیام‌رسان تلگرام یا اسلک و یا حتی شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام استفاده کرده‌اند و در همان ابزار به سایر فرایندهای مورد نیاز برای پیش بردن جمع‌سپاری پرداخته‌اند. در چنین بسترهایی، مخاطبان می‌توانند ایده‌های خود را در قالب یک کامنت یا پست در شبکه‌ی مورد نظر قرار دهند و یا با لایک از سایر ایده‌ها حمایت کنند. در این شبکه‌ها سطح بالاتری از تعامل و همکاری بین مخاطبان امکان‌پذیر نیست، و در ضمن امکان جمع‌آوری، امتیازدهی و رتبه‌بندی در آن‌ها وجود ندارد.

image

برای اطلاعات بیشتر در مورد جمع‌سپاری به مقاله‌ی جمع سپاری و استفاده از خرد جمعی یعنی چه؟ مراجعه کنید.

ابزارهای مدیریت ایده

دسته‌ی بعدی تکنولوژی‌های مورد استفاده در جمع‌سپاری، ابزارهای مدیریت ایده هستند. ابزارهای مدیریت ایده در رقم زدن همکاری بین مشارکت‌کننده‌ها یک گام جلوتر هستند و با امکان برگزاری مسابقات ایده‌پردازی و اجرای ایده‌ها جمع را به سمت مشارکت سوق می‌دهند. این نرم‌افزارها برای ایده‌پردازی و سنجش ایده‌ها فرایندهایی مشخص‌تری نسبت به شبکه‌های اجتماعی دارند و در سازمان‌دهی ایده‌ها و تعیین ایده‌های قابل اجرا به برندها کمک می‌کنند. هر چند با توجه به اینکه سازمان‌ها از این ابزارها بیشتر به شکل خصوصی و برای جمع‌سپاری درون‌سازمانی استفاده می‌کنند، ایده‌پردازی‌ها نتایج محدودی دارند و سطح کلی دیدگاه‌های مطرح شده از حد مشخصی بالاتر نمی‌رود.

این پلت‌فرم‌ها در ضمن از متدلوژی یا فرایند مشخصی برای خلاقیت و نوآوری بهره نمی‌برند. و مهم‌تر از همه اینکه جمع در حین پروسه‌های مربوط به مسابقات ایده‌پردازی به یک جامعه‌ی مشتاق تبدیل نمی‌شود!

بازارهای جمع‌سپاری[1]

بازارهای جمع‌سپاری سطح بعدی تکنولوژی‌های مورد استفاده برای جمع‌سپاری هستند. این پلت‌فرم‌ها طرفین مختلف یک پروژه را به هم وصل می‌کنند: کسی که ایده دارد را به فرد دیگری با مهارت یا سرویس خاصی برای پیاده‌سازی آن ایده. یکی از بازارهای محبوب جمع سپاری Amazon Mechanical Turk است که بازار کارگرانی است که به شکل on-demand وظایف مورد نیاز را انجام می‌دهند. به نوعی، بازارهای جمع‌سپاری افراد یک جمع را با جمع دیگر وصل می‌کنند و مشابه یک بازار برونسپاری برای ایده‌ها و یا بازاری از افراد ماهر در ایده‌پردازیست، در این بازارها هویت افراد معمولا مخفی می‌ماند و ارتباطی بلندمدت بین برند و جامعه شکل نمی‌گیرد.

باشگاه مشتریان

مدل دیگری از فناوری‌های مورد استفاده در جمع‌سپاری، پنل‌های ** تحقیقات بازار بر اساس صدای مشتریان** است. این پلت‌فرم‌ها ارزش اصلی را در تجربه‌ی مشتری می‌دانند و برای دسترسی مستقیم به بینش مشتریان، جمعی از ایشان ایجاد می‌کنند. آن‌ها تحقیق را بر اساس فعالیت‌هایی مثل نظرسنجی محصول یا خدمات پیش‌ می‌برند.

این پلت‌فرم‌ها به نام پلت‌فرم هوش مشتری[2] هم نامیده می‌شوند،‌ و چون بر مبنای مشتری هستند، باعث افزایش وفاداری مشتری‌ها به برند می‌شوند. چنین پلت‌فرم‌هایی ترجیح می‌دهند تا فراتر از یک جمع حرکت کنند و جامعه‌هایی تشکیل دهند که سازمان‌ها به کمک آن‌ها بتوانند روابط خود را با مخاطب خود توسعه دهند. در عین حال، چنین پلت‌فرم‌هایی معمولا تعامل کمی با اعضای خود دارند و از ایجاد جمعی که در آن اعضا احساس همکاری و همراهی برای یک هدف مشترک دارند، ناتوانند.

از دست ندهید: چه صنایعی بیش از بقیه از نوآوری باز یا جمع‌سپاری سود می‌برند؟

آن‌ها بر بینش‌ مخاطب، بازخورد و اعتبارسنجی (نه ایده پردازی) تمرکز دارند و معمولا به ابزارهای نظرسنجی اتکا دارند و شرکت‌ها می‌توانند بارها با یک گروه از مشتری‌ها پیش بروند. هدف از این کار عمدتاً جمع‌آوری بازخورد و بینش از جمع کافی از مشتری‌ها است.

جوامع هم‌آفرینی

از بالاترین سطوح طیف فناوری‌های جمع‌سپاری، پلت‌فرم‌ نوآوری باز و جامعه‌ی هم‌آفرینی است. این پلت‌فرم‌ها نقاط قوتِ هر کدام از بسترهایی که پیشتر معرفی شدند را می‌گیرند و با ترکیب آن‌ها یک پلت‌فرم قدرتمند می‌سازند. در این پلت‌فرم‌ها افراد در فعالیت‌های مشارکتی و بازی‌سازی‌های مختلف شرکت داده می‌شوند، فعالیت‌هایی مثل چالش‌های خلاقانه و برنامه‌های تعاملی، گفتگوها و تمرین‌های خلاقانه، و … ؛ و بینش عمیق‌تری از مخاطب گرد‌آوری می‌شود: داستان‌سرایی، مجموعه‌های عکس، انتخاب، رتبه‌بندی و چیزهای دیگر.

اجتماع ممکن است شامل مشتریان، کارکنان، کارگزاران، همتایان صنعت و یا شهروندان باشد.

اعضای جامعه هم‌آفرین می‌توانند داخل پلت‌فرم‌ها روابط اجتماعی شکل دهند، و در ضمن می‌توانند زمان و ذهنشان را در سازمان‌ها و برندهایی که مطلوبشان است، سرمایه‌گذاری کنند و در فعالیت‌های مرتبط مشارکت کنند. ایشان در همه‌ی فرایندهای نوآوری (و بازاریابی) مشارکت دارند و ارزش‌آفرینی می‌کنند. پلت‌فرم‌های هم‌آفرینی به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا از آخرین امکانات و تکنولوژی‌ها استفاده کنند تا با جامعه در ارتباط باشند و ایشان را در بلندمدت به فعالیت مرتبط با برند خود مشتاق نگه دارند.

حتما سر بزنید: ۶ حوزه کلیدی برای هم‌آفرینی مشتریان و مشارکت ایشان در برند شما کدامند؟


پادپُرس، یک پلت‌فرم هم‌آفرینی[3] است و به برندها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا با جوامع داخل یا خارج سازمان همکاری و هم‌آفرینی کنند. ما برای این کار از بازیسازی‌ها و فرایندهای مناسب خلاقیت جمعی کمک می‌گیریم.

این چالش‌های خلاقانه می‌تواند برای حل مسائل تجاری خاص از جمله توسعه محصول جدید یا بهبود آن، بهبود تجربه مشتری، توسعه محتوای بازاریابی و یا برندینگ یک کسب و کار استفاده شود. اساس پادپُرس بر پایه گفتگو، تعامل اجتماعی، مدیریت ایده و تفکر طراحی است و نسبت به تحقیق‌های سنتی بازار مثل نظرسنجی یا گروه‌های متمرکز دیدگاه‌های عمیق‌تری از مشتری‌ها را گردآوری می‌کند.

پلتفرم پادپُرس شامل موارد زیر است:

  • مسابقه‌ها و چالش‌های نوآوری
  • تجزیه‌ و تحلیل کیفی و کمّی
  • بازی‌سازی، پاداش‌ها و انگیزه‌های درونی
  • تقسیم‌بندی مخاطبان بر اساس مدل ذهنی یا تخصص
  • پیش‌بینی بر اساس بینش‌ مخاطبان
  • فرصت‌های نوآوری در محصول
  • تولید و اشتراک محتوای بازاریابی موثق
  • دسترسی مبتنی بر تقاضا
  • جامعه پایدار و پیگیر

پلت‌فرم‌های هم‌آفرینی هم برای سازمان‌ها و هم برای مخاطبان، بالاترین ارزش را به ارمغان می‌آورند.
برای آگاهی از خدماتی که می‌توانید در پلت‌فرم نوآوری باز پادپُرس مخصوص کسب و کار خود به دست بیاورید، به خدمات پادپُرس برای کسب و کارها سر بزنید. و اگر شما هم مایلید از هم‌آفرینی برای خلق ارزش مشترک با مخاطبان خود بهره ببرید، همین الان برای دمو اقدام کنید.


موضوع‌های مرتبط:

منبع: وبلاگ سایت کاردیکس


  1. crowdsourcing marketplace ↩︎

  2. customer intelligence platforms ↩︎

  3. co-creation platform ((co-creative ↩︎

3 پسندیده