شما کدوم رو ترجیح می‌دید، زندگی در پایتخت یا زندگی در شهر کوچک؟

درصد بالای جمعیت پایتخت یک کشور نسبت به شهرهای دیگر آن نشانه چیست؟ پایتخت‌نشینی چه فرقی با زندگی در شهرهای دیگه هر کشوری(بویژه ایران) داره؟ زندگی در مراکز استان با شهرهای کوچک چطور؟ شما کدوم رو ترجیح می‌دید، زندگی در پایتخت یا زندگی در شهر کوچک؟ چرا؟

با توجه به داده‌های مرکز آمار ایران، در زمان سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395، استان تهران با ١٦,٦ درصد، بیشترین جمعیت را در خود جای داده [1] و یک نکته جالب این که استان تهران بانرخ بیکاری ۲۶ درصد در سال ۱۳۹۴، تقریباً در صدر جدوله. در تصویر زیر درصد جمعیت پایتخت و اطراف آن نسبت به کل کشور دیده میشه، به نطرتون دلایل تفاوت چیه؟


  1. پانوشت = استان خراسان رضوی با ٨.١ درصد و استان اصفهان با ٦.٤ درصد از این نظر در رتبه‌‏های بعدی هستند. استان تهران در آن زمان بیش از١٣ میلیون نفر جمعیت داشته که با توجه به جدول‌های موجود در سایت، می‌‌شود محاسبه کرد که درصد جمعیت شهرنشین در استان تهران تقریباً ۹۱ و در استان خراسان رضوی ۶۸ درصد و در استان اصفهان ۸۳ درصد است، این درصد برای استان ایلام که رتبه دوم کم‌جمعیتی (تقریباً ۵۵۰ هزار نفر) را دارد، ۶۰ درصد است. یا در گیلان سرسبز با حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، تقریباً ۵۴ درصد شهرنشین هستند. ↩︎

6 پسندیده

زندگی در پایتخت تنها مزیتی که دارد ارامش در برابر کنجکاوی دیگران است . در شهرهای کوچک مردم خیلی در زندگی یکدیگر کند و کاو میکننداگر این مشکل حل شود زندگی در شهرهای کوچک مخصوصا روستا ها بهشت است .
قدیما از بزرگان می شنیدم
بهشت جائیست که آزاری نباشد/ کسی را با کسی کاری نباشد

6 پسندیده

من زندگی در شهرهای کوچک را ترجیح میدهم. اما دوست دارم برای یک دوره 2-3ساله برای ارتقاء مهارت هایم در پایتخت زندگی کنم

4 پسندیده

به نظر هر دو دارای مزایا و معایبی هستند. زندگی در پایتخت برابر با رشد و پیشرفته. بیشترین امکانت در پایتخت هست پس به راحتی میشه توی هر زمینه ای پیشرفت کرد. توی شهرهای کوچک یه کلاس ساده ی نرم افزاری میخوای بری باید چندین ماه منتظر باشی تا به حد نصاب برسه و یا استاد مناسب ندارن. در عوض توی پایتخت جای جاش امکانات هست؛ حتی پایین شهرش.
حتی از لحاظ تفریحی و رفاهی هم شهرهای کوچک از امکانات خوبی برخوردار نیستن.
به دلیل تجربه زندگی در هردوجا به شدت اعتقاد دارم که متاسفانه فاصله ی زیادی بین امکانات موجود در پایتخت و شهرستانها وجود داره.

زندگی در شهر کوچک تنها مزیتش اینه که فاصله ها کوتاه تره و نیاز به صرف وقت و انرژی کمتری داره. مثلا مجبور نیستی 5 صبح از خونه بیرون بزنی تا ساعت 7کارت بزنی. و اینکه شاید زمان بیشتری برای گذروندن با خانواده داشته باشی.

5 پسندیده

زندگی در پایتخت ایران آدم رو در معرض انواع پیشرفت، خصوصا کاری و آموزشی، قرار میده و البته با یک اختلاف معنادار.

معنای این اختلاف برای من فقط یک چیزه، ایران کشوری به شدت توسعه نیافته است.

5 پسندیده

اگر به میل شخصی باشه، روستا!
ولی با سبک زندگی فعلی و در نظرگرفتن مزایای اموزشی و فرهنگی و رفاهی، طبیعتا پایتخت.

1 پسندیده