فروش مواد شیمیایی عمده در بازرگانی شیمیایی آسمان تجارت 😍

معرفی کامل بنزوییک اسید[1]

بنزوئیک اسید یک جامد کریستالی بی­رنگ و معطر است. بنزوئیک اسید، یک اسید آلی با گروه­ های عاملی کربوکسیلیک و آروماتیک است. این اسید، ساده ­ترین ترکیب این دو نوع گروه عاملی است. این ماده یک اسید ضعیف به شمار می­ آید و کاربردهای بسیاری دارد.

بنزوئیک اسید به طور طبیعی در گیاهان وجود دارد و از نمک آن به عنوان نگه­دارنده مواد غذایی استفاده می ­شود. همچنین بنزوئیک اسید کاربرد مهمی برای سنتز صنعتی بسیاری از مواد آلی دیگر به کار برده می­ شود.

بنزوئیک اسید در الکل ها و اترها نسبتا محلول است و نمک­ ها و استرهای آن به عنوان بنزوات شناخته می­ شوند و همچنین E-number بنزوئیک اسید E210 می باشد.

بنزوییک اسید

تاریخچه بنزوئیک اسید

این ماده اولین بار توسط نوستراداموس در قرن شانزده میلادی از طریق تقطیر یک ماده خشک سنتی کشف شد. بعدها این ماده توسط شخصی به نام سالکوسکی برای درمان بیماری­ های قارچی استفاده شد.

تولید بنزوئیک اسید در ایران

تولید بنزوئیک اسید

1. روش تجاری

یکی از روش ­های تجاری تهیه بنزوئیک اسید، از تولوئن با گاز اکسیژن در مجاورت کاتالیز کبالت یا منگنز نفتنات است.

2. روش آزمایشگاهی

بنزوئیک اسید یک ماده ارزان قیمت و در دسترسی است و برای به دست آوردن آن، نیازی به سنتز آن نیست اما از طریق روش ­های زیر می­توان آنرا در آزمایشگاه به دست آورد:

هیدرولیز

از هیدرولیز بنزونیتریل و بنزآمید در شرایط بسیار اسیدی یا بازی می­توان بنزوئیک اسید به دست آورد.

تهیه بنزوئیک اسید از بنزآلدهید

از واکنش کانیزاروی تقاطعی می­توان از بنزآلدهید، بنزوئیک اسید به دست آورد. اختلاف ساختاری بنزآلدهید با بنزوئیک اسید در شاخه ­ی چسبیده به گروه آروماتیک است که به اندازه یک OH با هم اختلاف دارند.

بنزیل الکل

بنزوئیک اسید را می­توان از طریق اکسایش بنزیل الکل در حضور محلول پتاسیم پرمنگنات داغ به دست آورد. در این روش، باید محلول در حالت داغ فیلتر شود تا منگنز دی اکسید جدا شده و به مرور زمان بلورهای بنزوئیک اسید ایجاد شود.

تهیه بنزوئیک اسید از تولوئن

از اکسایش تولوئن در کنار کاتالیزور کبالت می­توان بنزوئیک اسید و آب به دست آورد. واکنش انجام شده در این روش، برگشتی است و بازده درصدی آن در دمای 150 الی 250 درجه سلسیوس و فشار 50 اتمسفر تا 90 درصد افزایش می­ یابد. بعد از انجام واکنش و رسیدن به حالت تعادل، مواد موجود در ظرف را به برج تقطیر می­برند تا بتوانند بنزوئیک اسید را جدا کنند. در این مرحله، تولوئن باقی­مانده مجددا به ظرف واکنش برمی­ گردد. امروزه این ماده عمدتا از طریق اکسیداسیون کردن تولوئن به دست می­ آید.

کاربرد بنزوئیک اسید در صنعت

بنزوییک اسید

1. نگه­دارنده غذا

اسید بنزوییک و نمک­ هایش به عنوان نگه­دارنده غذا مصرف می­ شوند. هر کدام از این نمک­ ها از واکنش مستقیم بنزوئیک اسید با نمک­ های سدیم، پتاسیم و کلسیم به دست می ­آید. کار اصلی بنزوئیک اسید در مواد غذایی این است که از رشد قارچ ­ها، مخمرها و برخی باکتری ­ها جلوگیری می­ کند. مقدار استفاده از این اسید به عنوان نگه­دارنده بین 0.05% الی 0.1% است.

۲. پزشکی

کاربرد این اسید در پزشکی برای درمان بیماری­ های قارچی پوست و مو است که معمولا با سالیسیلیک اسید ترکیب می‌­شود تا کارایی بهتری داشته باشد.

۳. تولید مواد شیمیایی

بنزوئیک اسید کاربرد فراوانی در تولید مواد شیمیایی دارد و بیش از نیمی از بنزوئیک اسید موجود برای تولید فنول مورد استفاده قرار می­ گیرد. علاوه بر این، برای تولید فیبرهای نایلونی، سدیم بنزوات، رزین­ های آلکیدی، بزوآت استرها، متیل بنزوات و دیگر مواد استفاده می­ شود.

بازار جهانی

بخش عمده بازار خرید بنزوئیک اسید به سدیم بنزوات مربوط می ­شود چرا که این ماده اکثرا در نرم ­کننده ­ها کاربرد دارد. همچنین از این ماده در تهیه پلی وینیل کلرید و تولید رزین پلی وینیل استات استفاده می­ شود.

بعد از سدیم بنزوات، بنزوات بوتیل بیشترین مصرف را در جهان دارد که به عنوان نگه­دارنده رنگ پارچه­ ها در رنگ آمیزی الیاف پلی استری به کار می ­رود و 10 درصد مصرف بنزوئیک اسید را شامل می­ شود.

تولید بنزوئیک اسید در ایران

خطرات بنزوئیک اسید

بنزوییک اسید در صورت تماس با بدن، التهاب خفیف ایجاد می­ کند اما در اثر تماس با چشم، باعث التهاب جدی می­ شود. انجمن دولتی بهداشت صنعتی آمریکا این ماده را در دسته­ بندی غیر­قابل طبقه­ بندی به عنوان عامل سرطان­ زای انسانی قرار داده است. برای انسان، سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می­ کند حداکثر مصرف این ماده برای یک روز، 5 میلی­ گرم بر کیلوگرم وزن بدن انسان باشد.

حلالیت بنزوئیک اسید در آب

حلالیت بنزوئیک اسید در یک لیتر آب و در دمای اتاق برابر 3.44 گرم است. البته با تغییر دما، مقدار حلالیت آن نیز تغییر می کند.

حلالیت بنزوئیک اسید در اتانول

از آنجایی که اسید بنزوئیک یک سر قطبی دارد، در نتیجه می تواند در اتانول حل شود. البته مقدار حل شوندگی این ماده در اتانول زیاد نیست.

انواع بنزوییک اسید

1. بنزوئیک اسید رومانیایی

بنزوئیک اسید رومانیایی

2. بنزوییک اسید چینی

بنزوئیک اسید چینی

بنزوئیک اسید ایرانی

مشخصات بنزوئیک اسید

مشخصات بنزوئیک اسید

بنزوئیک اسید از کجا بخرم؟

بازرگانی آسمان تجارت از واردکنندگان و فروشندگان بنزوئیک اسید است و در حوزه خرید و فروش مواد شیمیایی به ویژه خرید بنزوئیک اسید از تجربه و مهارت بالایی برخوردار است. شما می‌توانید برای تهیه این محصول یا استعلام قیمت بنزوئیک اسید در کمترین زمان ممکن با شماره ی در سایت حاصل فرمایید.

بازرگانی آسمان تجارت فعال در حوزه فروش بنزوئیک اسید خوراکی و صنعتی است که از برندهای آروکم چینی و سینتزا رومانیایی استفاده می کند. علاوه بر این، بازرگانی آسمان تجارت، بنزوئیک اسید ایرانی نیز عرضه می کند!


  1. Benzoic Acid ↩︎

کربومر چیست؟

کربومر (Carbomer) اصطلاحی است که برای یکسری از پلیمرهای ساخته شده از آکریلیک اسید (Acrylic Acid) بکار می رود که آن را تحت عنوان کارباپول (Carbopol) نیز می شناسند که در واقع اسم تجاری آن است.

در پاسخ به سؤال کربومر چیست؟ یا تعریف کارباپول چیست تعریف بالا را ارائه می کنند ضمن اینکه در کنار آن به ویژگی های ظاهری مثل پودرهای سفید رنگ و کرکی که جاذب بسیار بالای آب و رطوبت هستند (کربومر مایع) و به همین دلیل شاهد بکارگیری آن در صنایع مختلف مخصوصا آرایشی – بهداشتی به عنوان ژل و محصولات مراقبت شخصی هستیم.

فرمول کربومر

فرمول شیمیایی کربومرها C3H4O2 است و به عنوان مواد تغلیظ کننده جهت کنترل ویسکوزیته و گرانروی محصولات آرایشی – بهداشتی استفاده می گردد. حتی به کمک کارباپول به پخش کردن و معلق سازی جامدات نامحلول درون مایعات نیز می پردازند (خاصیت امولسیون کنندگی) و از جدا شدن روغن و بخش های مایع یک محلول از یکدیگر جلوگیری می کنند.

این مواد شیمیایی به دلیل خاصیت جذب کنندگی آب و نگهداری آن در pH خنثی، بار منفی می گیرند و می توانند موقع پخش شدن در آب تا one thousand برابر حجم اولیه خود، افزایش حجم پیدا کنند. در واقع چون کربومرها موقع ترکیب با آب حالت کلوئیدی و قوام موسیلاژ (ژلاتینی) مانند ایجاد می کنند، به شکل ژل ساخته می شوند (ژل کارباپول).

در استفاده از کربومرها ترسی نداشته باشید چرا که توسط CIR یا سازمان ارزیابی مواد تشکیل دهنده محصولات آرایشی – بهداشتی تأیید شده اند.

کلیه Carbomer ها از لحاظ ساختار شیمیایی با یکدیگر مشابه هستند اما از لحاظ وزن مولکولی و ویسکوزیته با یکدیگر متفاوت می باشند. به همین دلیل فرمولاسیون های مختلفی از آن را بر روی بسته بندی مواد آرایشی – بهداشتی می بینیم که با اعداد 910، 934، 940 و 941 و P941 مشخص شده اند که دو نوع 934 و 940 از بقیه رایجتر می باشند. اعداد گفته شده نشان دهنده وزن مولکولی و اجزای خاص این پلیمرهاست و عدد P نشان دهنده وجود بنزن و درجه خلوص (Purity) بالای آن است.

انواع کربومر

ژل کربومر

کربومرها در انواع مختلفی تولید می شوند و برحسب ساختار شیمیایی و وزن مولکولی خود به چندین نوع تقسیم بندی می شوند.

اولین دسته بندی مربوط به ساختار و اجزای خاص این پلیمرهاست که کارباپول را به سه گروه تقسیم می کند:

کارباپول هموپلیمر: حاصل اتصال عرضی آکریلیک اسید با آلیل سوکروز یا آلیل پنتا اِریتریتول
کارباپول کوپلیمر: حاصل اتصال عرضی آکریلیک اسید و آلکیل آکریلات 10 تا 30 کربنه با آلیل پنتا اریتریتول
کارباپول اینتر پلیمر: کربومر هموپلیمری یا کوپلیمری که دارای واحد کوپلیمری از پلی اتیلن گلیکول و زنجیره بلند آلکیل اسید استر باشد.

اما دسته بندی که برای فهم بهتر ترکیبات کارباپول بر روی بسته بندی مختلف محصولات آرایشی – بهداشتی، مراقبت از مو و غیره استفاده می شود متفاوت از دسته بندی فوق است و عموما کارباپول ها را به شکل زیر عنوان می کنند:

کربومر 934
کربومر 940
کربومر 910
کربومر P941
کربومر 941

با توجه به اینکه در اکثریت مواقع از دو نوع اول استفاده می شود و بیشترین کاربرد را دارد به توضیح این دو نوع خواهیم پرداخت.

کربومر 940 چیست؟

کربومر 940 پلی وینیل کربوکسی پلیمر است که برای افزایش ویسکوزیته، مایع ژل ساز یا معلق کننده برای امولسیفیه کنندگی ذرات جامد استفاده می شود که در ساختار آن با اترهای پنتا اریتریتول اتصال عرضی دارند. استفاده از این ترکیب در محصولات مختلف، خاصیت نرمی و لیز کنندگی بسیار بیشتری نسبت به استفاده از گلیکول می دهد.

از این کربومرها به دلیل استفاده در داروهای خوراکی به کربومر خوراکی نیز معروف است. از جمله کاربردهای دیگر آن در محصولات مختلف می توان به چسبنده ها، روان کننده ها، جاذب های سطحی، حلال های تمیز کننده، برای تولید ویسکوزیته بالا، شفافیت زیاد در ژل های مو و غیره اشاره کرد.

کربومر 934 چیست؟

این نوع کربومر نیز پلیمری از اتصال عرضی پلی آکریلیک اسید که به شکل پودر سفید تولید می شود که بعدا در اثر ترکیب با آب و سایر ترکیب ها از خاصیت منبسط شوندگی آن در لوسیون ها و کرم ها استفاده می گردد. این ترکیبات در ویسکوزیته بالا پایداری بسیار خوبی نشان می دهند و بر روی پوست احساسی سبکی ایجاد می کنند. از جمله کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لوسیون ها/ کرم ها / ژل های بدن (ژل کارباپول)
استفاده در داروهای خوراکی (کربومر خوراکی)
محصولات آرایشی – محافظتی دور چشم
موبَرها
محصولات مراقبت از پوست صورت
محصولات بهداشتی پا و دست
دفع کننده حشرات
ضد آفتاب

از کربومر 941 نیز برای پایدارسازی و بهبود ظاهر محصولات مراقبت شخصی با ویسکوزیته پایین استفاده می شود. در صنایع شیمیایی و محصولات آرایشی – بهداشتی نیز در ژل های پاکسازی پوست و لوسیون ها استفاده می شود. تمامی کاربردهای سایر انواع کربومر را نیز دارد ضمن اینکه در محصولات ضد پیری نیز استفاده می شود.

عوارض کارباپول

تاکنون عوارض خاصی از کارباپول ها مثل ایجاد سرطان، نقص در سیستم ایمنی یا واکنش های آلرژیک شدید گزارش نشده اما در برخی موارد خاص، مشاهده شده که قابلیت بسیار پایینی در ایجاد حالت سمیت نوری (Phototoxicity) و حساس شدن پوست در برابر نور و تحریک پذیری پوست، تنگی قفسه سینه، کهیر و خارش پوستی دارند.

نکات بسیار مهم: هنگام مصرف کربومر به هیچ وجه قبل از استفاده، محصولات حاوی آن را رقیق نکنید چون خاصیت آن را از بین می برید و باید پوست خشک باشد. برای استفاده در افراد مسن و کودکان با احتیاط مصرف کنید چون بی خطر بودن و مؤثر بودن آنها هنوز تأیید نشده است. زنان باردار و شیرده نیز باید با مشورت پزشک از این محصولات استفاده کنند.

فروش کربومر با یک تماس

در صورتی که قصد خرید کربومر را دارید، برای اطلاع از قیمت کربومر (کارباپول) فرم ثبت سفارش در سایت آسمان تجارت را پر کرده و ارسال کنید تا همکاران واحد فروش با شما تماس بگیرند.