ماسک بزنیم یا زوده؟ چطوری دیگران رو هم به اینکار ترغیب کنیم؟

میخوام بدونم واقعا شما اقدامی در جهت توسعه این فرهنگ در این روزها کردین؟
به نظرتون ما چیکار کنیم که دیگران هم به این رفتار تشویق بشن؟ فقط خودمون ماسک بزنیم کافیه؟

5 پسندیده

چه سوال خوبی! این روزها من دو تا سوال دیگه هم کنار این سوال، از خودم میپرسم:

  1. مردم واقعا مگه چقدر درامد دارن که ماسک یه بار مصرف به تعداد مناسب تهیه کنن و به شکل صحیحی[1] ازش استفاده کنن؟ واقعا تو دنیا سایر کشورها، افراد به شکل مستمر در حال تهیه ماسک یه بار مصرف و استفاده روزمره از اون هستن؟

  2. این ماسکای پارچه ای و یا ابری و یا ماسکایی که چند بار مصرف میکنیم که فایده ای جهت جلوگیری از انتقال کرونا نداره. پس فازمون چیه؟ چرا ماسک میزنیم؟

با این وجود، دیروز که سوار اتوبوس شدم و دیدم همه ماسک دارن و دیدم که تو اتوبوس زده «استفاده از ماسک الزامی هست»، از اینکه ماسک نداشتم کمی عذاب وجدان گرفتم و رفتم بیست تومن دادم، ده تا ماسک خریدم. منتها فکر کنم این ده تا نهایتا ۱۵ روز قابل استفاده باشه، نمیدونم ایا دو هفته دیگه باز حاضر باشم چنین هزینه ای بکنم یا نه … !


  1. شکل صحیح از نظر من اینه که ماسک فقط یک بار استفاده بشه. همون طور که از اسمش پیداست، یک بار مصرف. ↩︎

5 پسندیده

کاملا با کیفیت پایین و هزینه زیاد ماسک ها و اینکه همه امکان تهیه دائم ندارن موافقم.
بهترین کار اینه ماسک بخری و داخلش دولایه دستمال کاغذی بزاری و دائم دستمال رو عوض کنی و دور بندازی. خود ماسک رو هفته ای یک بار عوض کنی بهتر میشه و هزینه هم کمتر. منکه این کارو میکنم!!!

4 پسندیده

از همون اول، یک مسئله مهم در مورد ماسک وجود داشت که الان هم وجود داره که کار رو بسیار خطرناک میکنه: فردی که ماسک میزنه، پرریسک رفتار میکنه. بسیار مهمتر از ماسک اینه که:

  • در مکانهای بسته عمومی حضور نداشته باشیم. با ماسک یا بدون ماسک، حضور طولانی در این اماکن ریسکی بسیار بالا داره.

  • مهمونی و محافل در مکانهای بسته برگزار نشه. چون علاوه بر شباهت به مورد اول، در محفل صمیمی، حرف زدن بسیار زیادی وجود داره و این بالاترین سطح خطر ممکن در این شرایطه. متاسفانه به دلیل شرایط فرهنگی و اجتماعی، ارتباط اجتماعی ما به این شکل متمایل هست.

بدون رعایت این موارد، اتفاق عجیبی نخواهد افتاد. در مسئله ماسک علاوه بر عدم دسترسی بسیاری و حتی کمبود، اعتماد به نفس کاذب وارد کار میشه.
مسئله بعدی اینه که فرهنگ ماسک برای بسیاری ناشناخته‌ست: شاید باورتون نشه ولی من در آخرین باری که بیرون رفتم و دیدم اکثرا ماسک زدن ولی هم به شدت با اون بازی میکنن و هم اینکه در مواردی نسبتا زیاد، فرد برای حرف زدن، ماسک رو پایین میاورد (احتمالا ناشی از این حس که فکر میکنیم ماسک باعث میشه صدای ما شنیده نشه!).

حرف آخرم رو میخوام اینجوری بزنم: به نظرم، مسئولان میدونن ماسک زدن در این شرایط اتفاقی خاص رو رقم نمیزنه و باید قرنطینه ادامه پیدا میکرد. منتها ماسک مسئولیت مردمه و قرنطینه مسئولیت دولت! نکته بد داستان اینه که مسئولین میدونن که مردم نه دسترسی و نه توان استفاده مداوم از ماسک رو ندارن، پس این تاکید غلط در حالیکه موارد ابتدایی مربوط به خودشون رو رعایت نکردن، یعنی به دست آوردن بهانه برای شماتت مردم.

به عنوان شوخی: ماسک بزنیم ولی نه در ارتباط با مسئولین، سعی کنیم صمیمیت با این دلسوزان رو تا حد ممکن حفظ کنیم :grin:

5 پسندیده

به نظرم ماسک در رنگ ها و طرح های مختلف بیشتر آدمارو ترغیب میکنه تا استفاده کنن چون با لباسشون ست میکنن و تو ذوقشون نمیخوره

1 پسندیده

هیچی مثل ماسک جراحی نیست. سبک و مقاوم و ارزان. از پیک اول کرونا تعدادی برامون مونده و من مرتب دارم استفاده میکنم. البته این روزا سعی کردم بیرون رفتن م به حداقل برسونم و تقریبا تمام جلسات را آنلاین برگزار میکنیم.
اما امان از مهمانی ها! نمیدونم چجوری میشه جلوش گرفت!!!

2 پسندیده

ماسک قابل شستشو و عمر بالا گزینه خوبیه . میخوام از @lolmol بپرسم چجوری تو این اوضاع سوار اتوبوس شده ؟
کار پر ریسکیه

1 پسندیده

کلا خیلی وقته نه کاری با مسئولین حکومتی‌ دارم و نه ازشون انتظاری؛

اما شخصا هفته‌ای دوسه‌تا ماسک میزنم. به نظرم نه قیمت آنچنان زیادی دارن و نه کیفیت بدی.
توی داروخونه ماسک‌های خوبی‌ میشه پیدا کرد.

واقعا هم طرفدار کارهای عجیب غریب برای ماسک درست کردن با پارچه یا دستمال کاغذی و این چیزا نیستم👦. قیمت جون خودمون و عزیزانمون انصافا فراتر از اون ده تومن/بیست‌ تومنیه که برای ماسک میدیم.

در پاسخ به تیتر؛ به نظرم نیازی به گفتن نیست. خودمون ماسک بزنیم بقیه هم ترغیب میشن.

4 پسندیده

قصدی ندارم که از مسئولین دفاع کنم چون خیلی کارهاشون غیرقابل دفاعه. اما در مورد این موضوع چکار باید میکردن که نکردن! ماسک رایگان بیان در اختیار بذارن! تو خیلی از کشورهای غربی، برای مدیریت اقلام بهداشتی در ایام کرونا به مشکل خوردن و مختص کشور ما فقط نیست!‌ من فکر میکنم تو این قضیه مردم خیلی بیشتر کم کاری کردن.
اگر دولت از زور و جبر بیشتری برای ایجاد محدودیت استفاده نکرد، به نظرم علتش این بد که میدید که خیلی از خانواده ها به خاطر مشکلات حاصل از تحریم و … در فشار مضاعف هستند و هر گونه جبر بیشتر ممکن بود جامعه را به آشوب بکشاند.

منم سوار اتوبوس و مترو میشم. باید برم سرکار که پول دربیارم، برای اینکه به محل کارم برسم باید از وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کنم چون ماشین شخصی ندارم. دوچرخه خریدم که با دوچرخه برم اما ممنوع شد تو شهری که زندگی میکنم. پس مجبورم که یک رفتار پر خطر رو برای گذران زندگیم داشته باشم.

2 پسندیده

موافقم اما من خودم میشناسم کسانی رو که پول خرید حتی یک ماسک رو هم ندارن و واقعا 10 تومن . 20 تومن براشون پول زیادی حساب میشه.