چرا با وجود آمار کمتر کشته‌شدگان کرونا نسبت به آنفولانزا، ترس از آن بیشتر است؟

براورد شده که در آمریکا در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ حدود ۶۱هزار نفر و در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ تعداد ۳۴هزار نفر در اثر آنفولانزا فوت کردند (منبع: مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا). جمعیت آمریکا ۳۲۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ بوده. یعنی نسبت ۰/۰۱۸ و ۰/۰۱۰ درصد جمعیت.
آمار فوت کرونا حدود ۲۶۰۰ نفر در مدت یک ماه گذشته بوده‌است. اگر در ۱۲ ضرب شود می‌شود ۳۱هزار نفر. برای جمعیت ۱۳۸۰میلیون نفری چین. یعنی نسبت ۰/۰۰۲ درصد. یعنی نزدیک یک پنجم تا یک هشتم نسبت آمریکا برای آنفولانزا.

با این حساب، ترس از ویروس کرونا به خاطر چیست؟

7 پسندیده

درسته که به طور مطلق هنوز قابل توجه نیست ولی یادتون باشه که برای قرنطینه افراد تمام دولت چین به کار گرفته شده و تازه موفق هم نشدن. در حالیکه آنفلونزا به طور کلی خیلی جدی گرفته نمیشه و بدون انرژی خاصی وارد فاز اپیدمی میشه.

برای مقایسه در نظر بگیرین که برای داده‌های امروز، درصد مرگ در اثر کرونای جدید چیزی در حدود ۲ تا ۳ درصد هست در حالیکه برای آنفلونزا در حدود کمتر از ۰.۱ درصد. معنی این حرف اینه که اگر اپیدمی کرونای جدید به اندازه آنفلونزا جاری بشه، از مرتبه ۲۰ تا ۳۰ برابر مرگ رو به دنبال خواهد داشت. اگر بخوایم مقایسه کنیم باید ۳۰ هزار آنفلونزا رو در ۲۰ تا ۳۰ ضرب کنیم تا به میزان ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار برسیم. الان میتونین مقایسه کنین که فاجعه انسانی به چه شکلی خواهد بود.

6 پسندیده

ببینید. نسبت آمار مرگ در اثر آنفولانزا، با درصد ساده‌ای که خودم از سایت مرجع پرسش حساب کردم، حدود ۶درصد بود. در رسانه‌ها آمار مرگ آنفولانزا ۴درصد گفته شده. با این حساب چطور.

1 پسندیده

سلام .
به نظرم به دلیل سرعت شیوع بیماری ، ری اکشن ترسناک دولت چین در ووهان ( ساختن چرنوبیل ویروسی ) و وجود شبکه های اجتماعی ( پخش شدن شایعات بی اساس ) این ترس شدید بوجود اومده .
هرچند واقعا باید مراقب باشیم ، چون ویروس جدید و ناشناخته شوخی نداره ؛ ولی نیازی به این همه پیشگیری نیست که ویتامین ث و ماسک و الکل گیر نیاد آویشن هم قیمتش ۶ برابر بشه در عرض یک روز .

2 پسندیده

تصویری رو از همون مرجعی که در پست اول گذاشتین (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا) آوردم:

تو بدترین حالت نرخ مرگ و میر در اثر انفولانزا مربوط میشه به ۶۰هزار مرگ در ۹ میلیون نفر بیمار (حد بالای امار مرگ رو دارم حساب میکنم). که میشه کمتر از یک درصد مرگ[1].

برای کرونا، فعلا این آمار ترسناکتره. کافیه به سایت مترجهانی نگاه کنیم:

از سی هزار مورد بسته شده ی کرونا، ۲۷۰۰ نفر مردن، یعنی نرخ مرگ و میری حدود ۹٪، البته به نظرم این آمار قابل استناد نیست چون خیلی از افرادی که به کرونا مبتلا شدن شاید حتی نفهمیدن که کرونا گرفتن! که تازه داریم به دلیل ترس زیاد از کرونا نزدیک میشیم:

از کرونا می‌ترسیم، چون درست نمیشناسیمش. چون منابع محدودی برای شناسایی ش در دسترس داریم. چون هنوز نتونستیم واکسنی براش بسازیم. چون … . و همه اینها منجر به این میشه که میدونیم کرونا فعلا قابل کنترل نیست.


این قسمت از ترس راستش کمتر به خود کرونا مربوط میشه و بیشتر ترس از ناتوانی و ناکارامدی دولت و سیستم هست! این ترس رو حداقل سالی یه بار داریم تجربه میکنیم.


  1. اگه کسی انفولانزا بگیره با احتمال کمتر از یک درصد ممکنه بمیره. ↩︎

4 پسندیده

پینگ: @lolmol
باز هم این دو محاسبه که دارید انجام میدید، باید صورت و مخرج همسان داشته‌باشه. اگر نرخ بستری شدن باشه، باید برای هر دو باشه. مثلا نرخ بستری در سال ۱۷-۱۸ آمریکا که ۶۱هزار مرگ داشته برابر ۸۱۰هزار نفر هست که میشه ۷/۵درصد (در همون سایت محاسبات و میانه‌های آماری رو هم برای هر بازه مشخص کرده).

1 پسندیده

مخرج افراد مبتلا و صورت افراد مرده هست. درصدها قابل مقایسه ن. هر چند همون طور که گفتم امار درستی از افراد مبتلا به کرونا در دست نیست.

1 پسندیده

در اینجا مخرج افراد بستری شده حساب شده.

در اینجا مخرج تعداد مراجعه به کلینیک حساب شده.

2 پسندیده

یکی از مطالب مهم اینه که برای آنفلوانزا واکسن هست، سابقه و شناخت هست، دارو هست.
هیچ کدوم از موارد بالا برای کرونا صدق نمی‌کنه.

به علاوه راه انتقال ویروس طوری هست که به راحتی در سبک زندگی عموم جامعه، به‌وفور و مکرر اتفاق می‌افته(مقایسه با بیماری‌هایی که مثلاً از طریق فرآورده‌های خونی منتقل میشن).

فلذا خاشقچی :blush:

4 پسندیده

یک نکته مهم دیگه در خصوص کرونا شیوع سریع و شتابانی‌ست که داره. تا اونجایی که من از اخبار علمی متوجه شدم همین مسئله برای جامعه جهانی پزشکان و زیست‌شناسان یک سوال و تعجب اساسی است. به همین خاطر با وجود اینکه ویروسی مثل سارس کشنده‌تر است ، اما در زمان شیوع تلفات کمتری به نسبت کرونا داشت!

شخصا فکر میکنم یک علت حساسیت بالا همین باشه. کافیه یک نفر مبتلا بشه تا بتونه یک شهر رو مبتلا کنه و یک شهر به تنهایی میتونه یک منطقه و کشورهای پیرامونی رو هم درگیر کنه و الخ.

2 پسندیده