چرا برندهای بزرگ دنیا از نوآوری باز استفاده می‌کنند؟

نوآوری بازار بزرگی دارد، به عنوان مثال هر سال در ایالات متحده بیش از 460 میلیارد دلار صرف توسعه و تحقیق می‌شود، منبع: BusinessInsider.

برندهای بزرگ فهمیده‌اند که به کمک مشتریان متعهد خود،‌ می‌توانند قدم‌های بعدی و مسیر آینده‌ی خود را پیدا کنند،‌ نوآوری باز و هم‌آفرینی به برندها این امکان را می‌دهد که سهم خود را از بازار در مسیری که با خواسته‌های مشتری همسو است، افزایش دهند.

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های یادگیری از مخاطبان، استفاده از نظرسنجی و نقطه نظرات مشتریان و مخاطبان است. اگر شما با جمعی از مخاطبانتان در تعامل هستید، می‌توانید با رفع نیازهای ایشان وفاداری ایجاد کنید. وقتی محصول یا پروژه‌تان را مستقیم در انظار عمومی قرار می‌دهید، مردم نظرهایی در اختیارتان قرار می‌دهند که ممکن است به چشم خودتان و کارمندانتان نیامده باشد و یا از بیانش می‌ترسید! دقیقا مشابه اتفاقی که در پادپُرس در حال رخ دادن است.

برای مطالعه مطالب بیشتر در این زمینه موضوعات حوزه هم‌آفرینی مراجعه نمایید.

اگر به‌ دنبال تغییر بزرگی در روش‌های کسب‌ و‌ کار خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم به نوآوری باز توجه کنید. چرا؟! حداقل به چهار دلیل:

۱. نوآوری باز باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود!

وقتی از نوآوری باز کمک می‌گیرید، دیگر نیازی نیست هزینه‌ی بالایی بر روی گروه‌های کانونی[1] و یا آزمودن بازار[2] بپردازید، می‌توانید برای ساخت محصول بهتر بیشتر هزینه کنید. یکی از روش‌های این هزینه کردن اشتباه کردن است.

وقتی به کمک یک رویداد نوآوری باز به مخاطبان عمومی دسترسی پیدا می‌کنید، می‌توانید خواسته‌های آنها را بشنوید و در جهت آن حرکت کنید. حتی اگه نتیجه‌ی نوآوری باز یک پروتوتایپ عجیب غریب بود که پاسخگوی نیازهای سازمان شما نیست، با خیال راحت به عموم مردم اطلاع دهید. آنها متوجه می‌شوند که شما به نظراتشان گوش کرده‌اید، حتی وقتی اشتباه کردند. این باعث می‌شود و در نتیجه تعهد بیشتری به شما پیدا می‌کنند.

با جمع‌سپاری نوآوری مورد نیاز کسب و کارتان، دیگر نیازی نیست برای انجام تحقیقات بازار و مطالعه رفتار مشتری به متخصصین هزینه‌ای بپردازید. مشتری خودش دیدگاهش را به شکل رایگان در اختیارتان می‌گذارد.

برای اینکه از به شوق آمدن مشتری و مخاطبتان مطمئن شوید، یک انگیزه‌ی خلاقانه مثل یک جایزه و یا تخفیف برای ایشان در نظر بگیرید. چنین انگیزه‌هایی کمک می‌کند مخاطبان به شکل ارگانیک به برند شما وصل شوند.

۲. جمع‌سپاری نوآوری در زمان صرفه‌جویی می‌کند!

تشکیل تیم‌های تحقیق و توسعه، علاوه بر هزینه‌ی مالی، هزینه‌ی زمانی هم دارد. با جمع‌سپاری تحقیقتان، می‌توانید به سرعت و در عرض چند ساعت فیدبک مخاطبان را بگیرید و دیگر نیازی نیست ماه‌ها صرف حدس زدن نیاز مشتری کنید.

وقتی متوجه شدید ایشان به دنبال چه چیزی هستند،‌ دیگر می‌دانید کدام پروژه را باید سریع‌تر پیگیری کنید. همچنین می‌توانید توسعه‌ی نمونه‌ها و پروتوتایپ‌های اولیه را هم به کمک مشتریانی که در کمپین نوآوری باز فعالیت موثرتری داشتند، ادامه دهید. با این قدم، نشان داده‌اید که برای اثربخشی فعالیت ایشان ارزش قائل بوده‌اید و این کار باعث افزایش تعهد و علاقه‌ی ایشان به برند شما خواهد شد.

از این ارتباط دوطرفه می‌توانید به عنوان یک چرخه نظردهی برای ارائه محصولات و خدمات جدیدِ بهتر استفاده کنید.

اگر در صنعت تولید غذا هستید، این موضوع کمی پیچیده‌تر خواهدبود. چرا که بایستی از سلامت مشتری نیز مطمئن باشید، و مطابق با قوانین FDA عمل‌ کنید. در زمینه صنایع دیگر و یا در تولید برنامه‌ها،‌ استفاده از این روش با صرفه‌جویی زمانی، وفاداری مشتریان را برایتان به ارمغان می‌آورد و نیازی هم به مطالعات دشوار ندارد.

۳. نوآوری باز کمک می‌کند متفاوت فکر کنید!

برای نوآوری در طرز فکرتان، نه تنها لازم است بایدها و نبایدهای کار را بفهمید، بلکه باید از محدودیت‌های اطراف هم خارج شوید. گاهی احمقانه‌ترین ایده‌ها، مثلا یک رایانه در جیب شما، می‌تواند به سرعت عادی شود. نگرانی از اشتباه کردن، فرآیندهای ابتکاری را به تأخیر می‌اندازد.

همیشه افرادی هستند که از محصول شما طوری استفاده می‌کنند که حتی روحتان هم خبر ندارد. وقتی پلی-دو[3] اختراع شد، قرار بود به عنوان تمیزکننده کاغذ دیواری استفاده شود؛ ولی بعد مشخص شد که این وسیله برای ساخت مجسمه‌های عجیب و غریب مناسب‌تر است!

برای اطلاع بیشتر راجع به جمع‌سپاری به موضوع مزایا و محدودیت‌های جمع سپاری نگاهی بیندازید.

هر کسی یک مدل ذهنی دارد که اغلب اوقات به آن سبک فکر می‌کند. در پرداختن به مسئله‌ها هم مدل‌های ذهنی متفاوتی وجود دارد که مکمل هم هستند. برای توسعه‌ی نوآوری، نیاز است به تمام این مدل‌ها دسترسی داشته باشید و از هر کدام چندین نفر با بیشینه و تخصص متفاوت در اختیار داشته باشید. این همان چیزی است که توسط نوآوری باز به راحتی در اختیارتان قرار می‌گیرد!

۴. نوآوری باز زمزمه و اشتیاق برای برندتان ایجاد می‌کند!

مردم دوست دارند که عضوی از یک باشگاه منحصربه‌فرد باشند. اگر بتوانید راهی پیدا کنید که در آن به مشتریان خاص خود اولین نمونه از آخرین محصولات خود را ارائه کنید، در این صورت بین مشتریان اشتیاق بالایی ایجاد می‌کنید.

در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید. از معرفی و تست محصولات جدید به عنوان فرصتی برای شناساندن بیشتر خود به مخاطب استفاده نمایید. از نظرات بالقوه مشتریان و لایک‌های آنها استفاده کنید، حتی می‌توانید عکس رسید محصولات قبلی را که توسط مشتریان خریداری شده‌ است را در معرض دید قراردهید. مردم شروع به شنیدن صدای زمزمه می‌کنند و برای آنکه چیزی را از دست ندهند به دنبال شما می‌آیند.

ویدیوهای پربازدید بسازید، از محصول جدیدتان عکس‌های غیرواضح بگیرید، برای افزایش شور و هیجان در مشتری محصول را کمی رمزآلود نمایش دهید. کاری کنید که مشتری نام شرکت شما را گسترش دهد. برای هر مخاطبی که تعدادی مخاطب جدید را به کسب و کار شما جذب می‌کند، امکان دسترسی به مواردی انحصاری را فراهم کنید.


از نوآوری باز برای موارد دیگر، مثلا کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتریانتان، هم می‌توانید استفاده کنید. خواننده مورد علاقه‌ آنها، تیم ورزشی محبوبشان و فیلم‌های سینمایی که دوست دارند را کشف کنید. این موضوع زمینه را برای ایجاد محصولاتی با تبلیغات متقابل و تجربه‌های جدید فراهم می‌کند. با همراهی با علاقمندی‌های مشتریان می‌توانید نام خود را گسترش دهید و وفاداری آن‌ها را به خود افزایش دهید.

برای مطالعه‌ی بیشتر به این موضوع نگاهی بیندازید: چه صنایعی بیش از بقیه از نوآوری باز یا جمع‌سپاری سود می‌برند؟

اگر هنوز فرصت کشف علایق مشتریان خود را پیدا نکردید، نوآوری باز بهترین شرایط را برای شناخت ایشان در اختیارتان قرار می‌دهد. با این کار، می‌توانید به مشتریان مهم خود خدمت‌رسانی کنید. زمانی که اساس کسب‌وکارتان قوی‌تر شود، این موضوع شدت گرفته و نام شما با کاری که می‌کنید شروع به گسترش می‌کند.


اگر تمایل دارید که مطالب بیشتری در زمینه همکاری مخاطب با کسب و کار مطالعه کنید، به موضوعات زیر در بخش نوآوری باز و هم‌آفرینی سر بزنید:

منبع: وبلاگ سایت کاردیکس

https://blog.chaordix.com


  1. focus groups ↩︎

  2. test marketing ↩︎

  3. Play-doh ↩︎

2 پسندیده