چطور یه طوفان ذهنی رو آنلاین برگزار کنیم؟

brainstorming-techniques-to-generate-ideas

تا حالا تجربه‌ی کار تیمی حرفه‌ای از راه دور داشتید؟ اگه چنین تجربه‌ای داشته باشید، می‌دونید که برای موفقیت یک پروژه در قالب دورکاری تیمی لازمه از بعضی ابزارهای مجازی و تکنولوژی کمک بگیرین.

در چنین تیم‌هایی هم میشه به فکر برگزاری جلسات طوفان فکری مفید و پربازده بود. ولی چطوری؟‌ پاسخ به چنین سوالی، برای مدیر یک تیم‌ از راه دور خیلی مهمه. ضمن اینکه با توجه به چشم‌انداز پادپُرس، پاسخ این سوال برای این تیم @team و مشتریان سازمانی این بستر هم باید مهم باشه!

طوفان فکری آنلاین چی هست؟

طوفان فکری آنلاین[1]، روشی هست که درش ایده‌ها با کمک ابزارهای آنلاین و وب به اشتراک گذاشته میشه و تکمیل میشه. ابزارهای متنوعی برای این منظور در دسترس هستن که ممکنه کارکردهای مختلفی داشته باشن، ولی همه در یه چی مشترک هستن: به شما اجازه میدن ایده‌ها رو آنلاین مطرح کنین.

در این مقاله به بررسی این ابزارها می‌پردازیم. و اگه مایل بودین درباره طوفان فکری بدونین، حتما به مقاله‌ی مفصل در همین زمینه مراجعه کنین: طوفان ذهنی رو تا حالا تجربه کردی؟

استفاده از ابزارهای آنلاین برای طوفان فکری چه مزایا و معایبی دارد؟

گاهی طوفان فکری آنلاین، از طوفان فکری رودررو بهتر جواب می‌دهد. تحقیق‌های علمی مختلف در این زمینه وجود دارد:

  • این تحقیق نشون داده تیم‌هایی که از روش‌های آنلاین برای طوفان فکری استفاده می‌کردن، ایده‌های خاص‌تر، قوی‌تر و با کیفیت‌تری داشتن تا تیم‌هایی که روش مرسوم طوفان فکری رو به کار می‌بردن.

  • طبق نتایج این تحقیق، طوفان فکری آنلاین باعث میشه اعضای گروه احساس برابری بیشتری کنن و رضایت بیشتری داشته باشن.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های طوفان فکری آنلاین، کمک این روش به افراد خجالتی تیم هست! این دسته از اعضای تیم که اعتمادبه‌نفس‌ کمی دارن، در طوفان فکری آنلاین راحت‌تر مشارکت می‌کنن و بدون اینکه از طرف همکاران لجوج و یک‌دنده احساس فشار کنن، ایده و پیشنهاد ارائه می‌دن.

بعضی ابزارهای طوفان فکری آنلاین هم باعث میشن که ایده‌ها ناشناس باقی بمونن و برای همین مطرح کردن ایده‌های خارج از چهارچوب، یا ایده‌های عجیب و دور از ذهن رو برای افراد تسهیل می‌کنن.

در ضمن به کمک برخی از ابزارها، دیگه لازم نیست کسی جلسه رو رهبری کنه یا از ایده‌ها یادداشت برداره.

اگه از طوفان فکری آنلاین درست و حسابی استفاده بشه، این روش میتونه منجر به جمع آوری ایده‌های خلاق و دور از ذهن بشه، افراد خجالتی رو در بحث دخیل کنه و به طور خودکار تمامی ایده‌ها رو در یک جا ثبت کنه.

اما مثل تمام روش‌های اینترنتی، ابزار طوفان فکری آنلاین هم نیاز به اینترنت نسبتا خوب داره. قطع شدن مداوم اینترنت و سرعت کم ممکنه مانع شرکت افراد در جلسه بشه.

در ضمن ممکنه افراد تیم برای استفاده از این ابزارها نیاز به آموزش و نظارت داشته باشن؛ بخصوص اگه برنامه‌ی مورد استفاده، براشون جدید باشه. برای حل این مسائل، قبل از شروع جلسه، زمانی رو به توضیح دادن نحوه‌ی استفاده از ابزارها اختصاص بدین و یا از یکی از همکاران آشنا به علوم کامپیوتر بخواین تا برای حل مشکلات احتمالی آنجا حضور داشته باشه.

چه ابزارهایی برای طوفان فکری آنلاین وجود داره؟

ابزارهای زیادی برای طوفان فکری وجود دارن که هم ساده باشن و هم مفید. پیشنهادهایی که در زیر آوردیم رو تست کنین تا بتوانید برنامه‌‌ای رو پیدا کنین که به درد تیمتون بخوره.

گوگل درایو[2]

کافیه یک فایل وُرد یا اکسل در گوگل درایو بسازین و به تمام اعضای تیمتون دسترسی ویرایش این فایل رو بدین و از همه بخواین ایده‌هاشون رو توی آن وارد کنن. اعضای تیمتون هم می‌تونن ایده‌هاشون رو مستقیم وارد فایل کنن و هم می‌تونن نظرشون رو راجع به ایده‌های دیگران در قالب کامنت در فایل وارد کنن. تغییرات ایجاد شده توسط هر کسی، به اسم خودش در فایل ذخیره میشه.

خوبی‌های استفاده از گوگل درایو:

  • لازم نیست همه همزمان آنلاین باشن.
  • میشه یک جلسه‌ی طوفان فکری رو برای چند روز ادامه بدین.
    - اعضا می‌تونن مدام ایده‌های جدیدشون رو اضافه کنن
  • کسانی که در منطقه‌ی زمانی متفاوتی زندگی می‌کنن، به مشکل نمی‌خورن.

مسنجرها و نرم‌افزارهای چت

اگر تمام اعضای تیمتون بتونن همزمان آنلاین بشن، از مسنجرهایی مثل تلگرام، واتس‌آپ یا اسکایپ هم میشه برای طوفان فکری استفاده کرد. یک چت گروهی بسازین و در ساعت شروع جلسه، همه‌ی اعضای تیم رو به اون اضافه کنین. به همین سادگی!

بسته به نرم‌افزاری که استفاده می‌کنین ممکنه بتونین چت‌ها رو برای مصارف آینده نگه دارین و یا در قالب چت‌ها فایل هم منتقل کنین.

پایگاه‌های ذخیره‌ی ابری[3]

پایگاه‌های ذخیره ابری، وبسایت‌ها و برنامه‌هایی هستن که اطلاعات مورد نظرتون رو روی سرور خودشون ذخیره می‌کنن و شما می‌تونین به‌شکل آنلاین به اونها دسترسی داشته باشین و به هرکس که خواستین هم اجازه دسترسی به فایل‌هایتون رو بدین. شرکت‌هایی که کارمندان از راه دور دارن، معمولا از این پایگاه‌ها برای مدیریت مستندات تیمشون استفاده می‌کنن. جنبه مثبت این روش اینه که بسیاری از این پایگاه‌ها خودشون قالب‌ها و ابزارهای آماده توی خودشون دارن که برای ایده‌یابی و خلاصه کردن بحث‌ها بهتون کمک می‌کنه.

یکی از این پایگاه‌های ذخیره‌ی ابری خوب، پلت‌فرم استورم‌بورد، هست که به شما اجازه می‌ده ویدیو به اشتراک بذارین، ایده‌ها رو اولویت‌بندی کنین و به ایده‌های بهتر رای بدین، و گزارش‌هایی از فعالیت گروه و فکرهای نهایی تهیه کنین. استفاده از این نرم‌افزار رایگان هست و اپلیکیشن موبایل هم داره.

ذهن۴۲ یه پلت‌فرم دیگه است که بهتون کمک میکنه نقشه‌ی ذهنی تهیه کنین.

اگه در جلسات انلاینتون قراره اطلاعات محرمانه رد و بدل بشه، حتما با بخش IT سازمانتون مشورت کنین تا مطمئن شین که پلت‌فرمی که ازش استفاده می‌کنین امن هست.

چطور به فوران اطلاعات غلبه کنیم؟

در مفید بودن طوفان فکری آنلاین شکی نیست، اما تحقیقات نشون داده که استفاده از این روش می‌تونه به فوران اطلاعات هم منجر بشه. اعضای تیم ممکنه از سیل انبوه اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته میشه، کلافه بشن، نتونن از ایده‌های بقیه‌ به خوبی برای پیدا کردن راه حل‌های جدید استفاده کنن، از روند سریع بحث گیج بشن و خلاصه نتونن کارشون رو درست انجام بدن؛ مشکل فوران اطلاعات بخصوص زمانی اتفاق میوفته که تیم بزرگ باشه و یا اعضای یک‌دنده و خودرای در آن زیاد باشن.

یه راه برای حل این مسئله اینه که کاری کنیم سرعت رسیدن اطلاعات به اعضا کمی پایین بیاد. این کار باعث میشه هرکس برای هضم اطلاعات دریافت شده وقت بیش‌تری در اختیار داشته باشه و در عین حال بتونه برای ارائه‌ی ایده به کمک این اطلاعات جدید، وقت کافی داشته باشه. ابزارهایی مثل گوگل درایو اینجا مفید هستن؛ چرا که کاربران می‌تونن هر کدوم هرقدر وقت لازم دارن بزارن و بعد اطلاعات جدیدتر رو مشاهده کنن. یه راه دیگه هم اینه که یه نفر نقش تسهیل‌گر رو داشته باشه و سرعت بحث‌ها را کنترل کنه.


طوفان فکری آنلاین در پادپُرس

یکی از پلت‌فرم‌های مناسب برای طوفان فکری انلاین به همراه تیمتون استفاده از همین بستری هست که الان در اختیار داریم: شبکه‌ی نوآوری پادپُرس! مزایای استفاده از پادپُرس برای جلسات طوفان فکری:

  • امکان اولویت بندی ایده‌ها و رای دادن به اون‌ها فراهمه
  • امکانات مورد نیاز برای گفتگو راجع به ایده‌ها فراهمه.
  • ایده‌ها مستند میشن و در قالب فایل اکسل قابل دسترسی هستن.
  • میتونین یک جلسه‌ی همفکری رو برای چند روز ادامه بدین.
  • مهم‌تر از همه: در پادپرس شما میتونین از فکر افرادی خارج از سازمانتون هم بهره ببرین! اون هم از قشر نخبه‌تر جامعه.

شبکه‌ی پادپُرس، نه تنها ابزار و فضای مناسب برای طوفان فکری آنلاین رو در اختیارتون قرار می‌ده، بلکه با استفاده از این بستر شما به فکرهای جدیدی با کیفیت بالا هم دسترسی پیدا می‌کنین.

کافیه یه چالش جمعی برگزار کنین و اعضای تیمتون رو هم به این چالش دعوت کنین. به همین راحتی :sunglasses:!


:point_left: فهرست منابعی برای یادگیری تفکر خلاق


  1. online brainstorming or brain netting ↩︎

  2. Google Drive ↩︎

  3. Cloud-Based ↩︎

5 پسندیده