چه منابعی برای مدیریت یک تیم می‌شناسید؟

مدتی است که به راه‌اندازی یک تیم ۵ تا ۱۰ نفری فکر می‌کنم. درباره ایده در آینده نزدیک می‌نویسم اما در حال حاضر دغدغه اصلی من مدیریت تیم است. آیا منابعی سراغ دارید که درباره اصول اولیه مدیریت (مالی، نیروی انسانی و …) یک تیم کوچک باشد؟

آیا برای شروع یک استارتاپ بهتر است مدیریت را به شخص دیگری سپرد؟

2 پسندیده

یک سری کتابهای پایه‌ای رو در دانشگاه به صورت پایه رشته مدیریت معرفی میکنند مثل مبانی مدیریت و سازمان دکتر رضائیان یا اصول مدیریت دکتر رضائیان یا مدیریت منابع انسانی دکتر سعادت ، مدیریت عمومی دکتر الوانی و … ، ولی اینکه کتابی باشه که هم اصول مدیریت ، هم اصول منابع انسانی و مدیریت مالی رو داشته باشه اطلاعی ندارم.

در ابتدای کسب‌وکار رشد براساس خلاقیت بنیانگذاران است و این بهتره چون بنیانگذاران میدونند هدف چیه و دنبال چی هستند. اما طبق نظر آقای گرینر (در طی رشد مراحل کسب‌وکار) اولین مشکل در مسیر رشد ، بحران مدیریتی است و اینجا بنیانگذاران باید رفته رفته کنار بروند و امور اجرایی رو به متخصصین مدیریت بسپارند. (مگه اینکه خود بنیانگذار در هنر و دانش مدیریت قدرت داشته باشه)

پس به نظرم از ابتدا لازم نیست مدیریت به شخص دیگری جز بنیانگذاران سپرده بشه.

1 پسندیده

برای مدیریت منابع انسانی تیم و به عبارتی رهبری اثربخش یه تیم، اول از همه کتاب رهبری و مدیر یک دقیقه‌ای از کنت بلاچارد رو پیشنهاد میکنم. به نظرم یکی از کتاب‌هایی هست که هر کسی که علاقه مند به مدیریت و رهبری تیم هست، و یا هر کسی که داره افرادی غیر از خودش رو مدیریت میکنه باید حتما مطالعه کنن.

کتاب در قالب یه داستان هست و خیلی عمومی نوشته شده، و در خلال این داستان مدل خیلی ساده و اثربخشی از وظایف مدیر در قبال افراد در سطوح مختلف تجربه و تخصص رو معرفی میکنه.

مقالاتی برای آموزش کار تیمی

یه سری مقاله خوب درباره تشکیل و مدیریت تیم در دانش‌نامه پادپُرس داریم که اتفاقا نقطه مناسبی برای شروع یادگیریِ مدیریت تیم استارتاپی هست. چون مطالب تا حد خوبی عمومی هست، نکات مهم کار تیمی مناسب یه تیم کاری کوچیک رو توضیح داده، و بیشتر روی جنبه‌های مهم‌تر برای کار تیمیِ اثربخش مانور داده.

اینجا یه دایرکتوری از مقالات مهم‌تر و ترتیب مطالعه‌شون میذارم برای دسترسی بهتر[1]. برای مطالعه‌ی بیشتر مقالات و منابع دیگری هم در لابلای این مقاله‌ها ارجاع داده شدن:

پیش‌نیازهای تشکیل یه تیم

  • اول از همه خوبه به این سوال پاسخ بدین که برای انجام این پروژه، تیم لازم دارین یا گروه؟ مقاله‌ی تیم یا گروه؟

  • اگه پاسختون تیم بود، اون وقت با در نظر گرفتن تیم به عنوان یه سیستم، خوبه با ورودی‌ها، فرایندها و خروجی‌های تیم اثربخش بیشتر آشنا شین: مقاله‌ی اجزای تیم اثربخش.

  • سپس چه بهتر که سوالات کلیدی که یه مدیر لازمه درباره تشکیل تیم از خودش بپرسه، رو از خودتون بپرسین. مقاله‌ی سوالات اساسی قبل از تشکیل تیم.

تشکیل تیم کاری

حالا که با پیش‌نیازهای ذهنی برای تشکیل تیم، آشنا شدیم؛ نوبت انتخاب افراد مناسبه. برای این منظور یه مقاله‌ی کلی و سه مقاله‌ برای معرفی ابزار یا تکنیکی برای انتخاب اعضای تیم در دسترسه:

مدیریت و رهبری تیم

حالا وقتشه که بعضی جنبه‌های مهم‌تر مدیریت و رهبری تیم رو بشناسین.


  1. قرار بود یکی از میکروکتاب‌های پادپرس از مجموع این مقالات در کنار هم تولید بشه که به دلایل مدیریت منابع پیگیری نشد. اگه فیدبک کافی درباره مقالات بگیریم، در این مورد کمک میکنه. ↩︎

6 پسندیده

تجربه ی شخصی رو میخواین بدونین:

اگه یه مدیر خوب در دسترس دارین حتی اگه حاضر نشد کار مدیریت تیم رو بپذیره، حتما به عنوان مشاور ازشون مستقیما تو کار کمک بگیرین. مدیریت تیم در میزان پیشرفت کار خیلی تاثیر داره و مهم‌تر اینکه به نظر من یکی از بزرگترین دلایل شکست استارتاپ‌ها و تیمهای کوچک نداشتن مدیریت هست!

اگه مدیر خوبی در دسترس ندارین، حتما حواستون باشه که کسی که مدیریت تیمتون رو به عهده میگیره، کار دیگه ای جز همین مدیریت تیم نداشته باشه! با اینکه ممکنه مسخره به نظر برسه که مثلا در یه تیم ۳-۴ نفره،‌ یکی فقط مدیر باشه و کار دیگه ای نکنه؛ ضروریه. کارهایی هستن که ضروری هستن ولی فوری نیستن، مثل آموزش و ارتقای مهارت‌های نرم افراد، مثل جلسات مختلف برای کار تیمی، مثل تحویل خروجی ها و دستاوردها؛ اینها اگه به درستی انجام نشه، تیمتون به سختی بتونه به جلو پیش بره.

4 پسندیده

خیلی تجربه غیر بدیهی و جالبی بود. با توجه به محدودیت‌های مالی احتمالا استخدام یک مدیر با تجربه ممکن نیست، اما شاید بتوان ماهی دو بار از یک مدیر با تجربه مشورت گرفت.

1 پسندیده