کتاب شفای بدن رو خوندی؟

آخر این هفته، کتابراه کتاب شفای بدن رو به صورت رایگان برای دانلود قرار داده. این کتاب رو قبلاً خوندی؟ اگر این کتاب رو خوندی، نظرت رو راجع بهش برای ما بنویس. همین طور تجربیاتی که در مورد این کتاب داشتی.

2 پسندیده

کتاب رو امروز خوندم، یا بهتر بگم بخش اول و بخش آخرش رو خوندم و وسطاش رو ورق زدم.

با تنها چیزی که در کتاب موافق بودم این بود که

حالت ذهنی و سلامت جسمانی به هم همبسته هستن.

که پیشتر در فواید ورزش کردن بهش اشاره کردم.

بقیه کتاب، رو یه جور خرافه میدونم، مشابه کتاب راز!

مثال میگم برداشتم از کتاب، رواجِ چنین تفکری بود:

من نوعی زمین می‌خورم و پام می‌شکنه، بعد به جای گچ گرفتن پام و مصرف بعضی داروها و انجام مراقبت‌های پزشکی (که با علم ثابت شده)؛ میام و تمرکز اصلیم رو میذارم روی تغییر طرز فکرم راجع به خودم به این سمت که «من آدم خوب و دوست داشتنی هستم و لایق دوست داشته شدن».

یعنی انگار از دید نویسنده کتاب، عامل شکستن پای من و زمین خوردنم، کمبود عزت نفس من هست؛ که اصلا خودش یه باوری هست که قراره عزت نفس من رو کاهش بده.

هیچ بحثی در این ندارم که آدم خوبه روی عزت نفسش کار کنه و یا استرس‌های زندگیش رو کاهش بده[1]. منتها اگه میخواد روی عزت نفسش کار کنه، چه بهتر الکی آسمون-ریسمون نبافه و همه چی رو به عزت نفسش ربط نده. و حالا اینکه کتابی نوشته بشه که برای تقویت عزت نفس به آدم بقبولونه که آسیب های جسمانی زندگیش قراره کم بشن، یه جورایی کلاه برداری نویسنده به نظر میرسه. بهبود عزت نفس و یا کاهش استرس مزایای خودشون رو دارن و اینها مستقل از بعضی حوادث و آسیب های جسمانی هست که برای همه مون تو زندگی پیش میاد.

متوجه هستم که این تیپ محتوا، طرفدارای خودش رو داره که اتفاقا کم هم نیستن، منتها من نمی‌پسندم! و اینکه یکی بیاد برام صد صفحه بنویسه که بگه دردهایی که در بدنت داری ناشی از استرس‌ها و ترس هات هستن، و تو با برطرف کردن اون ترس ها می تونی بیماری رو درمان کنی، از لحاظ سطح فکری و استدلال شبیه همین حرفیه که یکی تو خبرها گفته بود:

ما این حرم مقدس را دارالشفا می‌دانیم، دارالشفا یعنی مردم بیایند و از امراض روحی و جسمی شفا بگیرند؛ بنابراین باید اینجا باز باشد، باید با قوت مردم بیایند.

پیشنهادم اینه که بسترهای فرهنگی مثل کتابراه، به جای رایگان کردن این تیپ محتوا و تبلیغ گسترده اون از طریق ارسال نوتیفیکیشن به کاربراشون، به فکر خوراک فکری معقول تر و منطقی تری برای کاربراشون باشن. طوری که منطق و خرد رشد کنه، نه خرافه و باور غیرعقلانی.


  1. دو عاملی که برای اکثر مشکلات و مریضی ها ذکر شده بود: کمبود عزت نفس، استرس و ترس درونی ↩︎

1 پسندیده