گروه تخصصی توران با محور موضوع آموزش کودک و نوجوان

برای بزرگسالی که در کار تعلیم و تربیت وارد می‌شود، جستجو بُعد دیگری نیز دارد. این بُعد، کندوکاوی درونی است برای انتخاب راه بهتر و پاک‌تر. منظور از راه پاک‌تر، انتخاب تمام کنش‌ها و واکنش‌ها، افکار و عواطفی است که دور از عادت‌ها، بغض‌ها، عقده‌ها، اشتباهات، پیش‌داوری‌ها و تصمیمات بی‌مطالعه، ناگهانی و یا احیانا کورکورانه باشد. در این کندوکاو برای یک معلم پرسش‌هایی چون: «چرا چنین گفتم؟ چرا چنین کردم؟ آیا درست تصمیم گرفتم؟ آیا همان کاری بود که می‌بایست بکنم؟» سوالاتی دائمی است. این پرسیدن‌ها و شک کردن ها، نوعی جستجوگری است که می‌تواند انسان را بعد از سال‌ها تجربه، در کارش به درجه‌ای از اطمینان برساند. زیرا در جواب این پرسش‌ها، خطاها نمایان می‌شوند و جبران خطاها انسان را به سوی کمال راهبری می‌کند. باید صادقانه به تحلیل کارها و روش‌ها پرداخت و از توجیه ناتوانی‌ها، ضعف‌ها و خطاها پرهیز کرد.

قسمتی از کتاب جستجو در راه‌ها و روش‌های تعلیم و تربیت به قلم توران میرهادی.

مناسبت این متن یه خبر خیلی خوش برای فعالین حوزه پرورش کودک و البته پدر و مادراییه که ذهن دغدغه‌مند و یادگیرنده‌شون باعث میشه بخوان تجربه‌های بیشتر و بهتری بدست بیارن.

و اما خبر خوش؛ ایجاد گروهی در همین زمینه است که از همین حالا برای خودش ساختار و هدف مشخصی رو در نظر گرفته. باعث افتخارمونه که در پادپُرس عضو فعال و مشتاقی چون فرشته حضور داره تا گروه توران رو راه اندازی کنه.

هدف از تشکیل گروه توران چی هست؟

فرشته هدف از تشکیل گروه رو به اشتراک گذاشتن و تحلیل تجربه های مربوط به کودکان اعلام کرده:

ما در اینجا قصد داریم چون و چراهایمان را در تجربه‌هایمان با کودکان به اشتراک بگذاریم و آن‌ها را صادقانه با هم تحلیل کنیم.

ارتباط با کودک

گروه آموزشی توران به درد چه افرادی میخوره؟

اگه معلم یا مربی کودک هستی و دغدغه‌ی یادگیری راه‌کارهای نوین آموزشی رو داری؛ پس بیشتر از این منتظر نمون و همین الان برای عضویت اقدام کن:

عضویت در گروه توران

و سوال آخر: آیا فقط اعضای گروه میتونن از تحلیل های مربوط به کودکان استفاده کنن؟

خبر خوب دیگه اینه که اگه خودت رو در سطحی نمی‌بینی که بتونی عضو گروه باشی، ولی جایی برای بهبود ارتباط خودت و یک کودک، می‌بینی؛ هنوز هم می‌تونی از تحلیل‌های بچه‌های توران استفاده کنی:

  • کافیه داستان تجربه‌هات در ارتباط با کودک رو، با جزئیات ممکن[1]، در قالب یه پاسخ به این موضوع بذاری تا گروه توران، سر فرصت بهت کمک کنن این تجربه‌ها رو تحلیل کنی و نظریه‌های آموزشی مرتبط باهاش رو یاد بگیری.

:fire: راستی اگه مادر یا مربی می‌شناسی که این موضوع به دردش می‌خوره، حتما لینک موضوع رو به ایشون بفرست.


  1. حتما به نقاط قوت و محدودیتهای اثرگذار در داستان، اشاره کن! ↩︎

10 پسندیده

دوستی دارم که یه پسر حدودا ۱۰ ساله و یک دختر ۷-۸ ساله دارند. دختر ایشون استعداد تحصیلی و همین طور هنری بالایی دارن و در ضمن یه فرد رقابتی هست، و پسر ایشون علاقه ی خاصی به درس و یا هنرهای عادی ندارن و بیشتر به کارهای دستی مثل ساختن یک چیز و همین طور به صحبت کردن علاقه منده :smile:. ضمن اینکه از رقابت هم فراری هست، مخصوصا از رقابت و مقایسه شدن با خواهرش و ترجیح میده دوست خواهرش باشه تا رقیبش.

پدر و مادر این دو بچه، مثل خیلی از پدر و مادرهای جامعه، دلشون میخواد که هر دو بچه درسخون بار بیان! و خیلی توجهی به علاقه ی پسرشون ندارن. و ایشون رو گاها «خنگ»، «تنبل» و یا چیزهای مشابه خطاب میکنن :frowning_face: من پسر ایشون رو از نزدیک دیدم، از لحاظ اجتماعی خیلی باهوش هست. و هر بار میشنوم مادر از درس نخوندن پسر و یا نمره های ریاضی ایشون شاکیه، گیج میشم!

من در تربیت این دو کودک هیچ کاره هستم و اصولا نمیتونم دخالتی کنم! منتها خیلی دوست دارم راهی پیدا کنم برای اینکه توجه مادر این بچه‌ها رو به سایر زوایای بچه‌ها جلب کنم، اون هم جلب توجهی که موندگار باشه و باعث شه کمی مادر در زمینه استعدادهای تحصیلی بچه‌هاش بازنگری کنه.

تو این جور مواقع حکم چیه؟!

6 پسندیده

بهترین تجربه ی من در دوره ی کوتاهی که در کنار بچه ها به عنوان معلم و مربی بودم استفاده از بسته ی آموزشی زمین ما برای پیش دبستانی ها بود
من با استفاده از دانش خود بچه ها پیش میرفتم و این انتقال مفاهیم از طریق همسالان برای بچه ها خیلی مفید بود

3 پسندیده

من به عنوان عضو گروه توران نیاز به کسب دانش و مهارت بیشتر دارم؛ قدمهایی رو شروع کردم که دوست دارم دوستان و هم گروهی‌هامو ازش مطلع کنم:

اولین قدم:

ثبت نام در دوره مقدماتی فلسفه برای کودکان که ۳ تیرماه شروع میشه.

جایی خوندم که مستند توران خانم هم قراره فردا(جمعه) شب، ساعت ۹ از آپارات پخش بشه، اون رو هم باید ببینم.

قدم‌های بعدی:

خیلی دوست دارم کارهای هنری شامل نمایش و قصه گویی و موسیقی و بازی برای کودکان و نوجوونا رو بلد باشم یا با گروههایی که این کارها رو انجام میدن همراهی کنم برای اجرا، تا هم کاری کرده باشم هم ازشون یاد بگیرم. دست کم به عنوان معلم شاید فرصتهایی دست بده که ازین مهارتها در مدرسه استفاده کنم.

4 پسندیده