آیا اینترنت ذهن ما رو قوی تر میکنه ؟

مقدمه :
یکی از شاخه های جدید فلسفه نظریه پردازی و فکر کردن راجع به فلسفه ابزار و تکنولوژی و تاثیر اون روی درک ما از جهانه . ابزاری که بشر تا حالا ساخته رو میشه به 4 دسته تقسیم کرد :

  1. ابزاری که باعث چالاکی ما شدن مثل شخم ، هواپیما ، خودرو ، قیچی
  2. ابزاری که باعث قوی شدن حواس ما شدن مثل تلسکوپ ، ذره بین ، سمعک و عینک
  3. ابزاری که کنترل ما روی طبیعت رو زیاد کردن مثل بذر های ژنتیکی و دارو ها
  4. ابزاری که تفکر ما و ساختار ذهن ما رو دستخوش تغییر میکنن مثل نفشه ، ساعت ، کامپیوتر ، موبایل و اینترنت

مثال :
برای شروع و درک بهتر سوال من تاثیری که ابزار نقشه و ساعت روی ذهن بشر داشتن رو خیلی خلاصه میگم .

نقشه : این ابزار به ما یاد داد که میشه چیز های بزرگ رو توی یه چهارچوب کوچیک تر مدل سازی کرد و ذهن بشر رو به سمت مدل سازی درست و تفکر تصویری سوق داد و با پیشرفت علم نقشه کشی خیلی از علوم دیگه در دنیا دستخوش تغییر شدن .
ساعت : تا قبل از اختراع ساعت بشر با توجه به موقعیت خورشید و فصول کشاورزی زمان رو تعریف میکرد . منتها بعد از توسعه ساعت و ابزار هایی که اندازه گیری زمان رو به ما یاد دادن و وقتی که بشر تونست روز رو به 24 ساعت و هر ساعت رو به 60 دقیقه و هر دقیقه رو به 60 ثانیه تقسیم کنه و هر روز از این تقسیم بندی استفاده کنه همین الگوی ذهنی به بشر یاد داد که ما میتونیم هر چیزی رو به اجزای کوچیک تر تقسیم کنیم و به صورت جداگانه به اون اجزا فکر کنیم و یه جورایی ساعت به ما تفکر علمی رو یاد داد .

سوال ؟؟
با توجه به موارد بالا به نظر شما اینترنت جدا از بحث مفید یا مضر بودنش به عنوان یه ابزار ذهن چه تاثبری داشته روی نحوه تفکر بشر راجع به مسائل مختلف و چه الگو هایی رو توی ذهن ما کاشته ؟

4 پسندیده

من بیشتر جنبه ارتباطی و توان جستجوی علمی اینترنت رو قوی میبینم تا اثرش روی ذهن. به این معنی که به عنوان ابزاری در کنار ذهن به ارتباط با دنیای بیرون گسترش عجیبی داده. نکته مهمتر، اینه که دانش رو به شکلی ملموس در دسترس قرار داده و با تسهیل جستجو، عملا نیاز ذهنی به دانش رو کمرنگ کرده. از این نظر، اینترنت، به معنی که گفتم ذهن رو از دانش علمی و ارتباطی خالی‌تر و کندتر کرده. امروز توانائی ما در علم و دانش و حتی برقراری ارتباط، بدون اینترنت بسیار کمتر از پیشینیان هست.

من فکر نمیکنم بشه برچسب مضر یا مفید بهش داد، بیشتر یه ابزار برای تجربه سطح متفاوتی از ارتباط، کار علمی، و حتی نوعی لذت گسترده و غیرحضوری از اطرافمون هست.

3 پسندیده

من فکر میکنم اگر بخواهیم تاثیر (که به دو نحو است تاثیر مثبت و منفی) انترنت روی ذهن را بررسی کنیم حتماً باید مفاد و اضرار آنرا در نظر بگیریم چون وقتی تاثیر میگوئیم پس حتماً تاثیر مثبت یا منفی روی ذهن میگذارد و این تاثیرات از چگونگی استفاده از انترنت ناشی میشود، اگر انترنت را بصورت درست و عاقلانه استفاده کنیم مثلا، مطالعه، تحقیقات علمی، اکتشافات، ارتباطات مطمئناً که تاثیر مثبت روی ذهن دارد و برای ما جنبه آگاهی بخشی دارد و اگر بخواهیم انترنت را از بعد دیگر یعنی بعد منفی استفاده کنیم تاثیر منفی روی ذهن ما دارد.

1 پسندیده