آیا تجربه استفاده از کتابخوان الکترونیکی رو دارید؟

امروزه استفاده از کتاب‌های الکترونیکی خیلی افزایش پیدا کرده ، شخصا علاوه بر تهیه کتاب ، معمولا مقالات و یادداشت‌هایی که مورد نظرم هستند رو به صورت pdf ذخیره میکنم تا در فرصت مناسب مطالعه کنم.
از طرفی مطالعه از طریق مانیتور و صفحه نمایش کامپیوتر ، لب‌تاب ، تبلت و تلفن‌همراه چندان ساده و راحت نیست (به خصوص برای کسانی که مطالعه مداوم داشته باشند) اینجاست که بحث استفاده از کتابخوان مطرح میشه.
در کشور ما دو نوع کتابخوان داریم. گروهی تحت عنوان کیندل آمازون و دیگری فیدیبوک که نسخه فارسی‌سازی شده کیندل است. به طور خلاصه طبق شنیده‌ها متوجه شدم که فیدیبوک برای متون و pdfهای فارسی مناسب است و برعکس کیندل برای متون انگلیسی کاربرد دارد.

دوستانی که تجربیاتی در خصوص استفاده از کیندل یا فیدیبوک دارند خوشحال میشویم از تجربیاتشان بهره‌مند شویم و مزایا و معایب کتابخوانی که استفاده میکنند یا کردند رو برای ما بیان کنند.

1 پسندیده

این جواب سوالتون نیست. و تجربه بسیار کمی در استفاده از کیندل دارم.
اما فرمت pdf برای استفاده در موبایل طراحی نشده. برای گوشیهای موبایل و تبلت ما فرمت epub رو داریم که نوع و اندازه فونتشون قابل تغییر هست. اپلیکیشن‌های کتابخوان معروف مثل کتابراه، فیدیبو و طاقچه از این فرمت استفاده میکنند.

2 پسندیده

من هیچ عیبی در کیندلم نمی‌بینم. از سال ۹۴ دارمش و بزنم به تخته داره مثل شیر کار می‌کنه و باهاش صدها کتاب خواندم. کتابهای epub رو که پشتیبانی نمی‌کنه میشه راحت با برنامه‌های رایگانی مثل کالیبره به mobi یا azw تبدیل کرد و خوند. ربطی هم به فارسی یا انگلیسی بودنشون نداره، هرچی باشن اگر بشه به mobi یا azw یا pdf یا فایلهای تصویری مثل png (شایدم jpeg، دقیق یادم نیست) تبدیل کرد راحت میخونه. بله برای کتابهای پی‌دی‌اف اسکن‌شده کم‌کیفیت، یکی ممکنه بگه کوچیکه نمیشه دید ولی اگر جهتش رو عوض کنیم راحت قابل مشاهده‌س، برای فرمت‌های mobi و azw هم چه فارسی باشه چه انگلیسی راحت میشه فونت را بزرگ یا کوچک کرد.

در ضمن من در نمایشگاه کتاب پارسال رفتم غرفه فیدیبوک رفتم و کیندلم رو در آوردم و با فیدیبوک مقایسه کردم. اولین چیزی که چشمم رو گرفت صفحه مات و محو فیدیبوک بود (رزولوشن پایینتر) و نکته بعدی هم کندی اون بود نسبت به کیندل. البته چون یک جنس چینیه قاعدتا نباید انتظار داشت عمر زیادی بکنه. من از سال ۹۴ تا حالا حداقل ماهی ۶۰۰ صفحه چاپی رو با کیندلم خوندم، ولی بعید می‌دونم اگر جنس چینی می‌بود اینقدر دووم می‌آورد (کیندل هم در چین ممکنه تولید بشه ولی تحت نظارت آمازون آمریکاست و قضیه‌ش با چینی‌ها فرق داره).

چند تا عکس می‌گیرم ازش میزارم شاید به فهم بهتر حرفام کمک کنه:

این یه پی‌دی اف فارسی باکیفیته (اسکن‌شده نیست):

CramIt_20190920_22191720190920_221944

CramIt_20190920_22185020190920_221944

CramIt_20190920_22183720190920_221943

این هم یه فایل mobi فارسیه:

CramIt_20190920_22182120190920_221943

این هم یه کتاب mobi انگلیسی:

CramIt_20190920_22175820190920_221943

این هم یه کتاب فارسی پی‌دی‌اف اسکن‌شده بسیار بی‌کیفیت:

CramIt_20190920_22173920190920_221943

3 پسندیده

این چند تا راه حل برای مطالعه کتاب های الکترونیک هست.
راه‌حل آسان، استفاده از خود گوشی موبایل و یا تبلت‌ه! البته با کمک فیلتر آبی! فیلتر آبی تا حد زیادی مشکل درد چشم رو کاهش میده. من خیلی از کتاب هام را با گوشی موبایل و بدون اینکه مشکل خاصی بربخورم خوندم.

اما کسانی که به گدجت های کتابخوان علاقه دارن سه تا انتخاب دارن!

  • اگر دنبال کتاب های لایسنس شده فارسی نیستید! مطمئنا کیندل بهترین انتخابه! جدیدا کتاب های خوبی هم به زبان فارسی با فرمت قابل استفاده در کیندل منتشر شده اما هنوز در آغاز راهیم!
  • راه حل دوم فیدیبوک که در حال حاضر موجودی ش در دیجیکالا به اتمام رسیده! دوستانی که استفاده میکردن ظاهرا زیاد ناراضی نیستن. کند بودن جزو ماهیت ذاتی کتابخوان هاست. البته یه نکته منفی که به کیندل داره اینکه سیستم عاملش اندرویده و باتری و رم بیشتری مصرف میکنه اما در کل فعلا جزو بهترین انتخاب هاست.
  • گزینه اخر تهیه و خرید کتابخوان های اندرویدی که بعضی هاشون واقعا کیفیت بالایی دارن و میشه از همه اپلیکیشن های کتابخوان ایرانی نیز استفاده کرد. اما تو این گرونی دلار و تحریم و …، باید بودجه بیشتری بهش اختصاص بدین! بالای 3م تومن.
2 پسندیده

من هیچوقت تو گوشی کتاب نمیخونم.یعی اصلا کتاب پی دی افی رو زیاد قبول ندارم اما کتاب هایی که قدیمی اند و نشر نمیشن و یا خیلی گرونن و به هر دلیلی من نمیتونم بخرم و داشته باشم پی دی افی میخونم.
تو لپ تاپ میخونم و البته نورش رو خودم تنظیم میکنم.
کتابراه فیدئو و کتابناک و طاقچه رو دیدم و استفاده کردم و از همه بیشتر و قدیمی تر کتابناک بوده برام و دوستش دارم و تا جایی که بتونم کتاب میزارم.

2 پسندیده

دیجی کلاها به تازگی یک دیوایس با قیمت عالی معرفی کرده که مناسب کرم‌کتاب هاست. البته دستگاه جدیدی نیست و نزدیک به ۶ سال از عمرش میگذره اما قیمتش الان کاملا خوب و رقابتی شده و اینکه با گارانتی رسمی داره توزیع میشه.
اسم دستگاه یوتافون ۲ و علاوه بر اینکه گوشی تلفن همراه است یک مانیتور eink هم در قسمت پشتش داره که برای استفاده دوست داران کتاب به کار میره.
لینک خرید یوتافون ۲ در دیجی کالا

اگر عدم موجودی خورده بود، نگران نباشید دوباره موجود میشه! قیمت با ۴۰ درصد تخفیف در حال حاضر تقریبا ۱.۳۰۰

1 پسندیده