آیا درختا متوجه حضور درختا و گیاهای اطرافشون می‌شن؟

میدونم که بعضی درختا هورمونی ترشح می‌کنن که مانع از رشد درختی در فاصله چند متری ازشون می‌شه ولی نمی‌دونم درختایی که این هورمونو ترشح نمی‌کنن آیا می‌تونن تشخیص بدن که گیاه یا درخت دیگه‌ای در نزدیکی‌شون هست و آیا می‌تونن از مثلا ترکیبات گیاهای اطرافشون یا اثری که روی خاک می‌ذارن تشحیص بدن مثلا گیاه سمت راستی با سمت چپی فرق می‌کنه؟

آیا درختا متوجه می‌شن درختی که کنارشونه سنش از خودشون کمتره یا بیشتر؟

3 پسندیده

ظاهرا حداقل به هم‌نوعان خودشون که هم‌اندازه هستن، احترام میزارن! نکته جالبیه که درخت سعی میکنه از همنوع خودش فاصله مناسب رو حفظ کنه و بهش اجازه بده تا فضای رشد داشته باشه!!

3 پسندیده

مطالب این صفحه خیلی جالبن. درختای خجالتی … درختایی که برای درختای کوچیک‌تر مادری می‌کنن و از طریق ریشه‌هاشون بهشون مواد معدنی و آب می‌رسونن و ارتباط درخت‌ها از طریق ریشه ها شون با هم…
هرچند که آخرش گفته هیچ کدوم از دانشمندا بطور جدی نگفتن درختا احساس دارن و حتی دادوستد بینشون ممکنه تصادفی باشه :face_with_raised_eyebrow:.
ولی شایدم بعدا ثابت شه که اینجوریه :smiley:

1 پسندیده

البته تصادف نقش مهمی داره، ولی نکته جالب داستان اینه که همین داد وستد مواد غذایی، مکانیسمی مثل شبکه‌ عصبی رو میتونه ایجاد کنه و اطلاعات بین خودشون رد وبدل کنن! (اگر شبکه ریشه‌های متصل وجود داشته باشه، این قابلیتها خیلی عجیب نیست!)

یه نکته مهم دیگه اینه که اینها برحسب زمان و در شبکه‌ی طبیعی با استفاده از تصادف شکل میگیره! این یعنی نوعی یادگیری تصادفی در طول سالها در جنگل وجود داشته و به این مرحله رسیده!!

1 پسندیده

مثل تکامل رفتاری جانوران که طی زمان یاد گرفتن و به نسلای بعدی منتقل شده. شاید چیزی که میگیم غریزه هم اولش اینطوری شکل گرفته :thinking: :face_with_monocle: یا از نظر جسمیش مثل یه نظریه که میگه جهش های تصادفی ژنتیکی تو تکامل نقش دارن؛ جهش هایی که اگه به نفع موجود در اون شرایط بودن پایدار شدن و به نسلای بعد منتقل شدن (نمیدونم چقد درسته)

1 پسندیده

بله تعبیر پایداری به نظرم از نظر علمی میتونه نکته مهمی باشه! البته مطالعه مستقیم در این مورد ندیدم ولی به نظر میاد کاملا بین این روند و اتفاقی که افتاده، همخوانی وجود داره!

1 پسندیده