آیا راهی هست که آدم ها به طور هوشمند همدیگه رو پیدا کنن؟

با یک مثال شروع می کنم.
فرض کنین من می خوام برای آزمون تافل زبان بخونم. می خوام توی دنیا بگردم ببینم آدم هایی که از نظر سطح زبان/سرعت خوندن/ضریب هوشی/ تیپ شخصیتی/… با من متناسب هستند و از قضا الان میخوان شروع کنن برای تافل بخونن رو پیدا کنم تا این کار رو با هم انجام بدیم.

از این قبیل مثال ها زیاده، مثلا من امشب یک ژتون غذای اضافه دارم، یا یک گلدون دارم که احتیاج ندارم، یا برای یک هفته یه کتاب قرض می خوام یا می خوام یک کارمند توی شرکتم استخدام کنم، …
آیا می شه یک شبکه ای طراحی کرد که به محض گذاشتن یک پیام توی این شبکه آدم هایی که جامعه ی هدف این پیام محسوب میشن اون پیام رو ببینن؟

آگهی روزنامه ها، فروم ها، شبکه های اجتماعی، همه تا حدی سعی می کنن توی زمینه های خاصی این نیاز رو برطرف کنند ولی بهتر نیست یک شبکه ی هوشمند وجود می داشت که هر کسی فقط کافی بود عضو اون شبکه باشه و تمام عَرضه/تقاضا هاش رو توی اون بنویسه و این شبکه به طور هوشمند با توجه به موضوع بین نود های مختلف لینک برقرار کنه و هر کسی یک پروفایلی داشته باشه که آدم های دیگه بتونن با دیدن اون پروفایل بشناسنش ؟

شبکه ی کاری بین افراد

6 پسندیده

چنین شبکه ای که میگی عالیه! و در بعضی موارد پر هزینه تر دنیا داره برای کاهش هزینه ها به همین سمت میره و مقاله ی خوبی هم بود که راجع به نسل بعدی اینترنت میگفت و اینکه این نسل بعدی، اینترنت اشیا نیست بلکه اینترنت طرح اتصالات و ارتباطات بین اشیا هست:

من میخوام مسیری رو طی کنم، و در اوبر (uber) اعلام میکنم و آدم هایی که همون مسیر رو طی میکنن من رو هم میبرن، هم هزینه ی بنزین مصرفی کم میشه و هم از ترافیک کاسته میشه و در ضمن زمان معطل شدن برای پیدا کردن تاکسی هم کم میشه.

بله، میشه چنین شبکه ای طراحی کرد. فکر کنم مهم ترین نکته ی این شبکه الگوریتم هایی هستن که افراد رو و یا کارها رو میتونن به هم ربط بدن، طوری که خروجی شبکه یه سیستم توصیه گر (recommendation system) قوی و متناسب با سرعت بالا باشه.

چیزی مشابه کاری که گوگل میکنه: وقتی جستجو میکنیم، گوگل چیزهایی رو به ما پیشنهاد میده که باعث میشه ما باز هم از گوگل برای جستجوهامون کمک بگیریم و مثلا سراغ گُرگُر نریم.

در همین مثال مطالعه برای آزمون تافل زبان، شاخص هایی (index) که بر اساسش میشه افراد مشابهی پیدا کرد چی ها هستن و اولویت این شاخص ها به چه صورتی باشه بهتره؟

  1. سطح زبان
  • زمان مشترک مطالعه برای آزمون
  • تیپ شخصیتی

آیا چیز دیگه ای هم هست که در مرحله ی اول جستجو مهم باشه؟ مثلا موقعیت جغرافیایی؟‌ سرعت مطالعه؟ … ؟‌

##پرسش
غیر از الگوریتم های ارتباط بین اجزای چنین سیستمی، دیگه چه پارامترهایی هست که مهم هستن؟

5 پسندیده
  • شاخص ها رو میشه حتی به عهده ی کاربر گذاشت. مثلا سیستم می تونه رکوردهای متعدد رو به من نشون بده و بگه الان n نفر توی دنیا دارن برای آزمون تافل می خونن. می خوای اون ها رو بر اساس نزدیکی موقعیت جغرافیایی، یا سن یا سطح زبان ، … برات مرتب کنم؟ و من می تونم هر کدوم رو که برام اولویت داره تیک بزنم و هی رکوردها رو محدودتر کنم. مثلا ممکنه من موقعیت جغرافیایی رو انتخاب کنم و در نهایت نتیجه این بشه که دو کوچه بالاتر از خونه ی شما یک نفر از دیروز داره برای آزمون تافل می خونه!

  • به نظرم موازی کاری های خیلی خیلی خیلی زیادی توی دنیا در حال انجامه که اگه لینکی بین آدمهایی که دارن به این شکل موازی عمل می کنن ایجاد بشه، صرفه جوی فوق العاده ای توی وقت و انرژی و نیروی انسانی شکل می گیره.

  • برای اینکه این شبکه بتونه موفق عمل کنه و آدم ها رو درست به هم پیوند بده، نیاز به یک پروفایل قوی برای آدم های موجود در شبکه هست. پس اولین چیزی که مهمه اینه که آدم ها بخوان توی چنین شبکه ای باشن. چون بخش زیادی از این پروفایل به صورت دستی توسط کاربر ایجاد میشه.
    #پرسش
    راهی هست که با رعایت حریم خصوصی بشه پروفایل قوی تری از آدم ها ایجاد کرد؟ مثلا شبیه همون چیزی که در مورد گوگل مثال زدید؟

3 پسندیده

موضوع خیلی جالبه چون فکر من رو هم به دفعات درگیر خودش کرده

یکی از مواردی که در وجود چنین شبکه ای از اصلی ترین چالش ها محسوب میشه داشتن پروفایل های کامل هست
قطعا شما نمیتونید تمام اطلاعاتتون به سرعت وارد این پروفایل بکنید
مثلا اگر کسی از اقوام فوت بشه یا اتومبیلتون خراب بشه شما اصلا زمانی برای اینکار ندارید
پس منبع تغذیه اطلاعاتی برای این شبکه نیاز هست یا قابلیت های تحلیل و درک شرایط فرد که برای ایجاد چنین مواردی موضوع وارد حوضه هوش مصنوعی میشه

اما موردی دیگه

حریم خصوصی کاربران الان شامل شرایط بسیار سخت گیرانه ای در دنیا میشه
شرکت ها نمیتونن با هم در مورد کاربرانشون تبادل اطلاعات داشته باشن و باید از اطلاعات بدست اومده صرفا خودشون استفاده کنن
البته صرفا این موضوع نیست و امکان ایجاد خراب کاری ها در چنین شبکه های جزئی اصلی از چالش های بازدارنده در زمینه انجامش بوده
به عنوان مثال در این شبکه بعد از اینکه شما اتومبیلتون خراب شده این اعلان در وضعیتتون قرار میگیره و افرادی که میتونن یا میخوان که بدونن میتونن این اعلان رو چک کنن. ولی این افراد میخوان به شما کمک کنند یا ممکنه بیان و از موقعیت شما سوء استفاده بکنن؟!

ولی در کل من خودم دوست دارم که روی این موضوع فکر کنم
و شاید راه حل مناسبی هم باشه
قطعا این امکان وجود داره که نوع جدیدی از ارتباط بین انسان هارو تعریف کرد و به مرور این مدل ارتباطی رو گسترش داد
منظورم تفاوت فنی این شبکه در پیدا کردن افراد با باقی جوامع مجازیه
البته در صورت پیدا کردن این مدل و رفع چالش های مربوط به تغذیه اطلاعاتی و تحلیل محتوا نیاز هست یه فکر اساسی برای حریم خصوصی بشه

در یک بانک مقاله هندی چیزی میخوندم تو این مایه ها که " نسل جدید جوامع مجازی با ارتباط درختی " که روی این موضوع کار کرده بودن و مسائل بسیاری رو بررسی کرده بودن ولی در پایان به این نتیجه رسیده بودن که اجرائی سازیش از عهدشون خارجه

2 پسندیده

تا اندازه ای فکر می کنم دیوار این کار رو انجام میده ولی نه به این گستردگی. ایده فوق العاده جالبی هست.

1 پسندیده