آیا نیاز هست کمک هایمان به کرمانشاه و نواحی زلزله زده را ادامه بدهیم؟

بعد از رخ دادن زلزله و ویرانی هایی که در سرپل ذهاب و روستاهای منطقه بوجود آورد، انصافاً مردم ایران از همه جای دنیا کمک های زیادی رو رسوندن به اون مناطق. چادر، پول، مواد غذایی، پوشاک و … .
به احتمال خیلی زیاد وقتی کم کم توجهات از این مسئله کم بشه کمک ها هم کم و بالاخره صفر خواهند شد. ولی اتفاقی که داره میوفته خیلی بزرگتر از این حرفاس. کم کم هوا داره سرد میشه و مردم امکان ادامه زندگی در چادر رو نخواهند داشت.
مشکل اینجاس که مردم تا کی باید به کمک کردنشون ادامه بدن و چجوری؟
مثلاً دوستی در کانال تلگرامی که به این منظور به وجود آورده افراد رو راهنمایی میکنه که نیازی نیس مواد غذایی بفرستین تا جایی که ممکنه کمک مالی بکنین. آیا کمک مالی رو میشه در یه مقطع بلند مدت تر واسه این کار پیش برد؟

1 پسندیده

پس از برطرف شدن نیازهای اولیه زلزله‌زدگان به تدریج نوبت به ساخت خانه‌های روستایی میٰ‌رسد. هزینه ساخت هر متر مربع خانه روستایی تقریبا ۶۰۰ هزار تومان است (لینک). بنابراین برای ساخت یک خانه روستایی ۵۰ متری نزدیک به سی میلیون تومان پول نیاز است. برای این که ابعاد مشکل برایم روشن‌تر شود محاسبه زیر را انجام دادم:

طبق آمار منتشر شده نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر از مردم در این زلزله خانه‌هایشان تخریب شده است (جایی خواندم اما لینکش را پیدا نکردم). اگر به طور میانگین هر چهار نفر در یک خانه زندگی کنند، بیش از ۳۷ هزار خانه (البته هزینه ساخت خانه‌های شهری بیشتر است) باید ساخته شود. هزینه کل این ساخت و ساز چیزی در حدود ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. طبق مصوبه دولت، ۲۸۱ میلیارد تومان وام برای بازسازی این خانه‌ها در نظر گرفته شده است (لینک). در نتیجه ۹۰۰ میلیارد تومان بقیه باید توسط خود مردم آسیب دیده و کمک‌های مردمی تامین شود.

فقط برای این که بزرگی این عدد مشخص شود، اگر یک میلیون نفر ایرانی، هر یک مبلغ ۹۰۰ هزار تومان را به عنوان کمک نقدی در نظر بگیرند، مجموع این کمک‌ها ۹۰۰ میلیارد تومان خواهد شد.

مرتبه بزرگی این عددها نشان می‌دهند که سازماندهی برای کمک‌رسانی تا چه حد می‌تواند یک امر جدی و حیاتی باشد.

6 پسندیده

سوال من اینه که اگ کمک های مردمی نبود، چه اتفاقی برای مردم کرمانشاه می افتاد؟ دولت چه نقشی در حل مشکلات آنها ایفا کرد؟

2 پسندیده

این قسمت سوال خیلی به نظرم مهم اومد. رفتم سرچ کردم دیدم به هیچ وجه نمیشه میزان کمکهای مردمی رو محاسبه کرد. هر جایی یه خبری از یه مدل کمک زده:

و خلاصه کلی کمکهای دیگه که جمع بندیش به نظرم کار راحتی نخواهد بود. تازه اینا فقط کمک های مالی و تو چشمتر بود. الان یه سری از مردم فقط دارن میرن شهرای زلزله زده که مردم اونجا تنها نباشن. کلی افراد خون دادن و …

از همه ی این ها که بگذریم به نظرم شفافترین مدل کمک مالی تو همین سایت دونیت انجام شده. کاشکی میشد همه ی این کمک هایی که سعی در جمع شدنش بود رو از طریق این چنین سیستم هایی انجام میشد.

2 پسندیده

حالا اینکه این خانم نماینده مجلس چطوری تونسته محاسبه کنه که کمک های مردمی چقدر بوده رو من اصلاً نتونستم درک کنم:

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کمک های مردمی به زلزله زدگان کرمانشاه رشد ۲ برابری داشته است.

1 پسندیده

دولت و هلال‌احمر تا به امروز کمک‌های زیادی کرده‌اند و برخلاف کمک‌های مردمی که کمرنگ شده‌اند، کمک‌های دولت همچنان ادامه دارد (لینک).

تاکنون ۲۷۰۰ واحد مسکونی توسط دولت ساخته شده است (منبع).

4 پسندیده