آیا یارانه دولتی میتواند منجر به افزایش کتابخوانی شود؟

عیدانه کتاب

سلام به همه

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هر نفر 20 هزار تومان یارانه کتاب به عنوان طرح عیدانه در نظر گرفته است.

از این یارانه رایگان فقط تا “15 فروردین” میتونید استفاده کنید.

برای خرید کتاب و استفاده از این یارانه یا عیدانه کتاب باید «کارت ملی» خودتون را به همراه داشته باشید.

توی این سایت میتونید محل کتابفروشی هایی که تو شهرتون تو این عیدانه شرکت کردن رو پیدا کنید:

http://www.ketab.ir/eydane

روی نقشه ،شهر خودتون رو انتخاب کنید تا لیست کتاب فروشی های عضو در این طرح نمایان شود.

کار خوبی هست به نظرم ولی نمی دونم که آیا کمک می کنه بیشتر مطالعه کنیم یا نه.

اگه از من بپرسین به نظر من کسی که بره به قصد خرید کتاب کلی کتاب میبینه و برای من که اینجوریه که نمیتونم از بینشون انتخاب کنم خلاصه که یکی رو بر می دارم و وقتی که می خونمش میرم کتاب فروشی که یکی دیگه از اونا که دوس داشتم بخرم و بخونم رو بخرم و باز همون ماجراست و نمیتونم راحت انتخاب کنم.

چند سال پیش برای یه نشریه کار میکردم یه تحقیق میدانی انجام دادم در مورد وضعیت منطقه ای داخل کرج به نام حصارک که خیلی منطقه خوش نامی نیست. تو این منطقه یه کتابخونه بود که به نظرم خیلی خوب بود و جو خیلی مهربون و دوستانه ای داشت چیزی که از این کتابخونه یاد گرفتم این بود که جو محیط چقدر می تونه خوب باشه ولی اینکه چجوری اولین برخورد رو برای مردم با این جور محیط ها ایجاد کنیم فکر میکنم همین یارانه ها خیلی میتونه خوب باشه چون میتونه مشوق رفتن مردم به کتابفروشی ها بشه.

4 پسندیده

یارانه تنها کاری که با قطعیت میتونه انجام بده افزایش خرید کتاب هست. ولی این افزایش خرید به تنهایی نمیتونه باعث خوندن بیشتر کتاب بشه.

در دوران لیسانس یه بار بن کتاب بهمون هدیه دادن. بن ها زمان محدودی داشت، که باعث شد سریع بریم شهر کتاب برای خرج کردنش. نکته ی مثبت بن ها،‌ بردن ما به کتاب فروشی و پرسه زدن بین کتاب ها بود. و نکته ی منفیش خریدن یه کتاب فقط به قصد انجام خرید بود! یعنی متاسفانه هیچ کدوممون قبل از خرید کتاب های خوب رو جستجو نکرده بودیم و چون رفته بودیم شهر کتاب، دیگه سعی کردیم یه چیزی بخریم و … .

1 پسندیده

طرح جالبیه ممنون از انتشار اطلاعات.
حداقل این طرح میتونه فرصت بده به کسائی که دنبال کتاب خوانی هستن که بتونن استفاده داشته باشن. ولی بعید میدونم که تاثیری در جذب مخاطبین جدید داشته باشه.

1 پسندیده

خوب آخه برا من همیشه همین بوده که می رم کتابفروشی و کلی کتاب می بینم و موقع انتخاب که میشه داستان میشه دیگه چون نمیتونم انتخاب کنم و باعث میشه حریص بشم که زودتر اونی که خریدم رو بخونم و دوباره برم بین بقیه که می خواستم بگیرم یکی رو بگیرم و باز کلی کتاب جدید میبینم این برا من باعث یه حسی مثه وقتی میرم اسباب بازی فروشی و هنوز هم دلم می خواد اسباب بازی بگیرم دقیقن هموجوری میشه دوباره.

ارادت.

من فکر کنم از اونجا که “کوفت باشه مفت باشه” خودش باعث میشه ملت برن یه سر کتابفروشی و شاید قلقلک بشن یه کتاب بخونن و شاید بهش وابسته بشن.

1 پسندیده

قطعن ميتونه حتا اينكه انگيزه اي براي رفتن به كتاب فروشي هست و اين انگيزه براي مشتاق شدن براي خريد كتاب لازم است

تاثیر یارانه های دانشجویی خرید کتاب در رفتن به نمایشگاه کتاب و خرید کتاب رو میشد چند روز پیش به راحتی مشاهده کرد.

حتی بعضی از هم کلاسی هام، از آقایون :sweat_smile:، با بن های کتابشون تجارت های کوچکی هم داشتن.

نکته جالبی که این سری داشت، این بود که دیدم اکثرمون به بهونه ی خرج بن کتاب و خرید کتاب های درسی مورد نیازمون رفتیم، ولی اون لابلاها یه سر به انتشارات خوب هم زدیم و کتاب های غیردرسی هم خریدیم. اتفاقا از بین این کتاب ها، کتاب دید اقتصادی-دی شیف رو که از اساتید برای درک مفاهیم دشوار حوزه ی اقتصاد پیشنهاد داده بودند خریدم. خودم دو روزه تمومش کردم و الان دست یکی از دوستام هست.

حرف سابقم رو اصلاح میکنم؛ به نظر می‌رسه یارانه شانس خرید کتاب و بودن کتاب در دسترس افراد رو افزایش میده. و در نهایت شانس خونده شدن کتاب ها توسط افراد!