ارز بخریم؟

اگه اره چرا و چه ارزی؟
اگه نه بازم چرا ؟

2 پسندیده

به نظرم هر زمانی جوابش آره هست
ارز مطمئن باعث حفظ ارزش پول میشه.
تحت هر شرایطی

3 پسندیده

من فکر میکنم الان در شرایط بسیار خطرناکی به سر می‌بریم. اصطلاحا ارز وارد مرحله سفته‌بازی شده، یعنی قیمتها به شدت نوسان داره و احتمال ریزش شدید به اندازه صعود شدید بالا رفته. نوسان قیمت ارز در یک روز (در زمانی که دارم مینویسم) به چندهزار تومان رسیده، یعنی در هر روز به اندازه چند ده درصد نوسان داره.

3 پسندیده

حرف شما رو قبول دارم یوسف جان
اما آخرین باری که ارز گرون شد و بعدش ارزون, کِی بود؟!
معمولا وقتی ارز می‌خواد گرون بشه جهش زیادی داره اما کمی بعد با کاهش روبه‌رو میشه ولی دیگه به کانالِ قیمتیِ قبلی بر‌نمی‌گرده

مثلا دلار از ۱۰ تومن یهو اومد روی ۱۵ تومن اما کمی بعد روی ۱۳ استیبل شد

3 پسندیده

دارایی های مالی مختلف با دلایل متنوعی خریداری می شن؛ در نتیجه بی معنی است که بپرسید فلان دارایی مالی رو بخرم یا نخرم، سوال درست اینه که آیا فلان دارایی مالی برای فلان کارکرد مشخص (مثلا حفاظت از ارزش سبد دارایی) در یک بازه زمانی مشخص (مثلا یک سال آتی) کارکرد مناسبی داره یا نه
به طور عمومی با توجه وضعیت نظام پولی ایران و آمریکا شما می تونید انتظار داشته باشید دلار در میان مدت ازش دارایی شما رو در برابر اون بخشی از تورم مزمن ریال که ناشی ناترازی نظام پولی کشوره (که حدودا معادل 20 درصد سالانه است) کم و بیش محافظت کنه.
منتها در بازه های زمانی مختلف ممکنه همین سرمایه گذاری هزینه فرصت رشد ناشی از سرمایه گذاری در مرکانتیلی مثل طلا رو به شما تحمیل کنه (بسته به وضعیت اقتصادی آمریکا، یا به عبارت دیکر وضعیت اقتصادی جهان) یا هزینه فرصت ناشی از خرید کالاهایی در شرایط خاص اقتصاد ایران می تونند برنده جنگهای قیمتی در سیستم علامتدهی قیمت باشند (مثلا عدس و لوبیا یا رب یا پوشک)
اگر برای حفاظت از ارزش دارایی تون قصد خرید دارید، رشد 40 تا 50 درصدی قیمت دلار در بازه زمانی یک ساله آینده اصلا چیز عجیب و غریب و دور از انتظاری نیست که در واقع می تونه ارزش دارایی شما رو در برابر تورم ریال محافظت کنه (گرچه باید در نظر داشته باشید اگر سیگنال جدی ای در مورد بازشدن بن بستهای سیاسی به بازار مخابره بشه کاملا ممکنه قیمت دلار اسکناس تا سطح قیمت امروزی دلار حواله ای رسمی یعنی حدود 8000 تومان عقب نشینی کنه)
اما اگر قصد دارید از طریق سوداگری خلق ارزش افزوده کنید، و در یک بازه زمانی کوتاه یک سود مطمئن به جیب بزنید، چنین خریدی اصلا عاقلانه به نظر نمی رسه در شرایط فعلی.
در مورد ارقام کوچک (کمتر از 70 میلیون تومان) پیشنهاد می کنم به جای خرید ارز، برنامه تون برای خرید کالاهای مصرفی با دوام (مثل مبل و یخچال) رو جلو بیاندازید نتیجه ش براتون مطمئن تر و گواراتر خواهد بود، مگر اینکه به دلیلی نقد شوندگی براتون خیلی مهم باشه که در اون شرایط احتمالا یورو یا دلار گزینه خوبی است.
اما اگر بخش قابل توجهی از سرمایه زندگی تون رو می خواهید وارد این بازی کنید پیشنهاد می کنم این کار رو در قالب یک برنامه جامع مدیریت دارایی و با مشورت یک خبره انجام بدید که خدای ناکرده آسیب غیرقابل جبرانی نبینید.

3 پسندیده

یه نکته مهم توانایی تبدیل به نقدینگیه. بعید میدونم که ارز رو الان در کوتاه‌مدت بتونید به نقدینگی تبدیل کنید. از این لحاظ با @Bahman_Kargozar که کالاهای با مصرف میان مدت میتونه خوب باشه. البته بدی کالا اینه که به عنوان خریدار وقتی میخرید، نمیتونید با همون قیمت بفروشید و ارزش خودش رو به طور خودکار از دست میده.

توی بازی ارز، مسئله بودن یک سفته‌باز بزرگ به نام دولته که میتونه تمام بازیگرها رو به شکلی که میخواد بازی بده. به همین خاطر باید بدونید که دولت میخواد به چه سمتی بره و این نیاز به رانت اطلاعاتی داره که برای آدمهای معمولی در دسترس نیست.

1 پسندیده

@Bahman_Kargozar
ممنونم از راهنمایی کاملتون.

چنین سیگنال مثبتی موقع توافق موسوم به برجام داشتیم. اتفاقی که باعث شد همه فکر کنن قراره برگردیم به سال‌ها پیش و دلار ۱۰۰۰ تومنی.
اما نشد اونچه که باید میشد.

اساسا من فکر می‌کنم دولت برنده‌ی بزرگ افزایش نرخ ارزه. یعنی اصلا بدش نمیاد تا هزینه‌هاش رو با سودهای حاصله از این اتفاق پوشش بده.
بنابراین با سواد کمی که دارم توی بهترین حالت نرخ ارز ثابت می‌مونه اما پایین نمیاد. (موضوعی که تجربه به کرات اثبات کرده)

این سرمایه خیلی بزرگ نیست. در حد تعداد انگشتان یک دست. (به میلیون!)

نکته‌ی خوبی بود. حتما در موردش فکر می‌کنم

1 پسندیده

ممنون از تحلیل خوبت یوسف جان

1 پسندیده

توضیح اینکه چرا کاملا واضح بود که دلار رو نمی شد یا لااقل اصلا به سادگی نمی شد از مرز 3200 پایین تر برد، اما، الان دلار اسکناس به راحتی می تونه به مرز 8000 تومن سقوط کنه مفصل و خارجی از حوصله اینجاست.
فشرده مطلب اینه که دلار 3200 تا 3400 در سال 92 محصول یک نظام علامتدهی متعادل بود، ولی اسکناس 14000 هزار تومانی علاوه بر تجربه یک فشار بسیار سنگین تقاضای احتیاطی که به سادگی می تونه فروکش کنه تحت تاثیر محدودیتهای حاد انتقال و عرضه اسکناس منابع مستقل و خودداری یا لااقل امساک دولت در تبدیل ذخایر ارزی و عرضه اونها به صورت اسکناسه.
تجربه به من می گه در شرایط عادی تقاضای ذخیره احتیاطی اسکناس عملا روی قیمت تعادلی دلار اثری نداره (به دلیل حجم بسیار پایین ش)
الان هم قیمت تعادلی دلار همون حدود هشت هزاره. این پیش بینی و تشخیص من نیست، چیزی است که می تونید روی تابلوی سامانه معاملات ارزی ببینید.
در نتیجه اگر امشب یکی از دو طرف دعوا وقتی می خوابه دیگه بیدار نشه، یا خدا بزنه پس سر یکی شون که از خر شیطون پیاده بشه، در یک فاصله کوتاه با موجی از تخلیه ذخیره احتیاطی مواجه خواهید شد که قیمت دلار رو حتی به زیر قیمت تعادلی می کشه و بعد هم احتمالا در کانال 8 یا نه 9 هزار آروم می گیره و اگه دوباره سر به سرش نذارن یک رشد روتین حدود سالی 20 درصد رو تجربه می کنه
با فرض اینکه حکمرانان بعد از چند دفعه سر به سنگ کوبیدن بالاخره این نکته بدیهی رو یاد گرفتند که باید اثر تورم در قیمت ارز رو با سرعت بالایی تخلیه کرد.
احتمال چنین اتفاقی زیاد نیست، ولی به هر حال کاملا باید در نظر گرفتنش چون ایمپکتش بزرگه

3 پسندیده