از یادروز حافظ چه می دانید؟

در سال ۱۳۷۶، به پیشنهاد مرکز حافظ­‌شناسی، برای بزرگداشت شعر و اندیشه‌ی حافظ، بیستم مهرماه با عنوان «یادروز حافظ» نام‌­گذاری و در تقویم ملی ایران ثبت شد.

از آن سال تاکنون، در این روز (بیستم مهرماه) در شیراز مراسم یادروز حافظ در بخش‌­های مختلف آیین گشایش، نشست علمی، برنامه‌­های جنبی و… برگزار و یکی از بزرگ­ترین رویدادهای علمی‌فرهنگی کشور قلمداد می­‌شود. تاکنون در این نشست‌­ها بزرگ­ترین حافظ‌­پژوهان ایران و جهان‌، گرد هم آمده­‌اند و دیدگاه­‌ها و پژوهش‌های تازه‌ی خود را در موضوع شعر و اندیشه‌ی حافظ ارائه داده­‌اند.

هر سال‌‌، برنامه‌های یادروز حافظ در سه بخش آیین گشایش، نشست‌های علمی و برنامه‌های جنبی برگزار می‌شود.

آیین گشایش در شب نوزدهم مهرماه و در آرامگاه حافظ، با حضور مقام‌های بلندمرتبه‌ی رسمی، چهره‌های برجسته‌ی علمی و حافظ‌پژوهان و حافظ‌دوستان برگزار می‌شود.

نشست‌های علمی در روز بیستم مهرماه برگزار می‌شود و حافظ‌پژوهان نظرات و پژوهش‌های تازه‌ی خود با موضوع حافظ را ارائه می‌دهند. به منظور سامان‌دهی موضوع‌های پژوهشی و نگاه تخصصی به حافظ، هر سال یک موضوع اصلی برای نشست‌های علمی اعلام می‌شود و مقاله‌ها بر محور آن موضوع ارائه می‌شوند.

برنامه‌های جنبی نیز شامل برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، اجرای تئاتر و موسیقی، چاپ و رونمایی از کتاب‌های تازه، گلباران آرامگاه حافظ و… است.
البته در این روزهای کرونایی جشن یادروز حافظ در فضای مجازی برگزار می شود و برای همه ی مردم دنیا حضور در این جشن بزرگ امکان پذیر است.
هدف اصلی این برنامه آشنایی نسل جدید با اندیشه های حافظ است.
امسال عنوان این رویداد بزرگ "حافظ و هنر "است و هنرمندان بزرگ ایرانی از تاثیر حافظ بر اندیشه و زندگیشان خواهند گفت.

آیا حافظ بر اندیشه و زندگی شما تاثیر گذاشته است؟

7 پسندیده

بچه که بودیم مادرم هر از چند گاهی چند تا مصرع رو برامون تکرار می‌کردن که یکی دوتاش این‌ها بود:

راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش

یارب آن نوگل خندان که سپردی به منش
می‌سپارم به تو از چشم حسود چمنش

یه بیت هم بود که یه بار حافظ رو باز کردم اومد و خیلی دوستش داشتم:

‌ دست از طلب ندارم، تا کام من برآید
یا تن رسد به جانان، یا جان ز تن برآید

تا حوالی ۲۵ سالگی و قبل از اینکه یه دوست از سعدی، شعرها و ماجراجویی‌هاش برام بگه، حافظ تنها شاعری بود که اشعارش رو خیلی دوست داشتم و بهشون مراجعه می‌کردم. مخصوصا موقعی که تکلیف رو نمی‌دونستم و نیاز داشتم یه حرفی بشنوم/یه نشونه ای ببینم تا بتونم راحت‌تر تصمیم بگیرم، باز هم به حافظ مراجعه می‌کردم.

ممنون بابت معرفی یادروز حافظ :tulip:، تا حالا درباره ش نشنیده بودم و یه لحظه هم با خودم گفتم واقعا چنین برنامه های هنری مجوز گرفته؟! :sweat_smile:

برنامه های امسال ظاهرا از طریق پیج اینستا و یا سایت زیر قابل دنبال کردنه، اگه منبع موثق‌تری می‌شناسین لطفا معرفی کنین:

https://hafezstudies.com/

5 پسندیده

فکر میکنم یه مراسم فرمالیته است و اگه بازخورد بدی نمی‌داشت دیگه برگزار نمیشد. مثلا من نمی‌بینم که این مراسم پوشش محسوس رسانه‌ای بشه. خیلی از سالها اصلا متوجه نمیشدم که چنین مراسمی برگزار شده. مثلا امسال از این پست متوجه شدم که برنامه‌ای دارند (هرچند مجازی). در حالی که همیشه یه تایم مشخصی رو به صورت روزانه برای بررسی سایتهای خبری قرار میدم.

حالا من هرساله زمانی که مراسم روز مولانا در ترکیه برگزار میشه خبردار میشم! چرا که واقعا مراسم رو جدی گرفتن و جدی برگزار میکنند و عمیقا در ابعاد مختلف از شخصیتهای مطرح جهانی برای ارائه مقاله یا شرکت در کنفرانس دعوت میکنند و مطالب و مقالات نیز در اختیار سایر مخاطبان هم قرار میگیره. که طبعا در سایتهای خبری ایرانی نیز این مراسم بازتاب پیدا میکنه.

پ.ن:
ایرانی که حافظ در آن زیسته با ایرانی که امروز ما زندگی میکنیم تفاوت ماهوی خاصی ندارد. درنتیجه بسیاری از تعالیم حافظ برای دروان ما نیز راهگشاست ، خصوصا درباره نامهربانی‌های روزگار.

3 پسندیده

مراسم یادروز حافظ از طرف هیچ نهاد دولتی حمایت نمیشه و بنیاد حافظ شناسی شیراز آن را برگزار می کند که نهادی کاملا مردمی ست. استاد عزیزم دکتر حسنلی که استاد دانشگاه شیراز و پژوهشگر ، حافظ شناس، سعدی شناس و… هستند مسئول این نهاد ارزشمند مردمی ست و برای این برنامه تلاش بسیار می کنند بدون هیچ حقوق و مزایایی ایشان و دیگر دوستداران حافظ در حفظ این برنامه ی ارزشمند کوشا هستند.
دوست عزیزم این برنامه اگر با اقبال ما مردم مواجه شود روز به روز با شکوه بیشتری که سزاوار حافظ بزرگ باشد برگزار خواهد شد.

2 پسندیده

چنین حرکت‌های فرهنگی خودجوشی ارزشمند هستن و امیدوارم هر سال بهتر از سال قبل پیش برید :v: .

دارم فکر می‌کنم چه کارهایی میشه کرد برای این مورد. البته امروز، کمی دیره که برای برنامه امسال اقدامی بشه، ولی چون برنامه انلاین هست، اگه قابلیت ضبط سخنرانی ها و کل برنامه باشه شاید بشه ازش برای بروز بیشتر، به نفع سال‌های اینده بهره برد.

ساده ترین مسیر، تماس با بعضی اینفلوئنسرهای اینستاگرام هست برای معرفی هر چه بیشتر فلسفه ی این برنامه و چشم انداز اون … . که حدس می‌زنم خودتون پیش از این تماس گرفتین.

کمی توضیح میدید چه کارهایی برای بروز برنامه یادروز حافظ انجام شده؟

1 پسندیده