به نظرتون تلگرام قابلیت جایگزینی وب را دارد؟

با آپدیتای جدید تلگرام مخصوصاً قابلیت های Instant View، ابزار Telegraph و Jump to Date و باتوجه به استفاده روز افزون این اپلیکیشن، به نظرم داره رقیبی میشه برای وب. حتی خیلی از کاربران این ابزار پیام رسان، از کامپیوتر و لپتاپ و نسخه‌ی دسکتاپ تلگرام استفاده بیشتری هم میبرن. به نظرتون اگه استفاده از تلگرام روند طبیعی خودش رو طی کنه آیا در آینده ی نزدیک شاهد این موضوع خواهیم بود؟

1 پسندیده

مقایسه تلگرام و وب به نظرم درست نیست. تلگرام یه اپلیکیشن پیام رسان (tool) هست و وب یه جور فضای اطلاعات (space). در ضمن با اینکه داره امکانات تولید محتوا رو جور میکنه، ولی الان برای کاربراش یه پیام رسان هست. و ترافیکی که جذب کرده هم به دلیل سرعتش و امکانات ارتباطی اش هست.

در عین حال فکر کنم منظور سوال رشد سریع تلگرام (در کاربر و توسعه ی ابزارش) هست. برای ملموس شدن رشد کاربرهای تلگرام، دو نمودار ساده میذارم. یکی از تلگرام که الان در حال طی کردن رشد نمایی ش هست، و دیگری از توییتر که در فاز اشباع کاربر هست:

نمودار زیر رشد کاربرهای توییتر ظرف هفت سال اخیر از سایت استاتیستا رو نشون میده:

و رشد کاربرهای تلگرام در سه سال اخیر طبق گفته ویکی پدیا به این شکل هست:

نمودار رشد کاربرهای تلگرام

2 پسندیده

من با حرف سهیل به نوعی موافق تر هستم. سال ها پیش برنامه ای به نام ارتباط ایرانی گذشته، حال، آینده پخش میشد. در این برنامه دکتر محسنیان راد توضیح میدادند که چطور مک لوهان تئوری دهکده جهانی را مطرح کرده است و اینترنت بستری برای تحقق بخشیدن به اون دهکده جهانی است که الان کاملا برای ما قابل درک است. در همان برنامه دکتر از بحثی به نام بازار پیام نام بردند. بازار پیام به عنوان آینده ای بعد از دهکده جهانی. آینده ای که هر فرد در آن قدرت تبدیل شدن به یک رسانه را خواهد داشت و در عین حال همه افراد می توانند بلافاصله به آن رسانه شناور در دنیای مجازی مرتبط شوند. هر فرد می تواند به سادگی یک بنگاه خبری خاص باشد. این به معنای حذف رسانه های بزرگ نیست، بلکه به این معناست که هیچ کس توانایی جلوگیری از تبدیل شدن فرد به یک اهرم قوی در دنیای مجازی را نخواهد داشت. در آن زمان ها(شاید در دوران دبیرستان) برای من تصور این ابزار ممکن نبود. اما امروزه به خصوص با ابزار هایی مثل تلگرام روز به روز این تصور برای من بیشتر به واقعیت اطرافم نزدیک می شود. پس می تونم بگم بله از نظر من تلگرام قابلیت جایگزینی وب را دارد. جای تاسف که در هیچ سرور ایرانی این برنامه یافت نشد.

1 پسندیده

برنامه در دیدئو:

پ. جستجو در دیدئو کمی سخته! من به جای جستجو وقتی لینک یوتیوب رو پیدا میکنم، آخر لینک رو به همراه یک پیشوند «/v/yt/» در ادامه ی لینک دیدئو میذارم. مثلا به تبدیل زیر نگاه کنین:

https://www.youtube.com/watch?v=8_gACnT0NcU
رد یوتیوب تبدیل میشه به لینک:

https://www.dideo.ir/v/yt/8_gACnT0NcU

1 پسندیده

خیلی ممنون بابت این نکته. فقط باید بگم که مطمئن نیستم بحث مورد نظر در کدوم قسمت مطرح میشه، هرچند همه قسمت ها به نظر من عالیه. از نحوه ارتباط ایرانی ها در دوره هخامنشی تا دوره اسلامی و حمله مغول و… همه و همه عالیه.

بنظرم نمیتونیم بگیم که تلگرام جایگزین وب میشه ، درواقع رابطه وب و تلگرام یک رابطه طولی هست نه عرضی که جایگزین هم بشن بلکه میشه گفت که تلگرام به طور خاص یا پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی به صورت عمومی ، بخش بزرگی از کاربران وب (یا کاربران اینترنت ) به خودشون جذب کردن و میشه گفت انگار وب رو دارن میبلعند.
توی نمودار پایین که از سایت istatistic هست تعداد کاربران شبکه های اجتماعی در دنیا نشون میده و تاثیرش بین کاربران

باچیزی که bahram گفت و نظریه ارتباطی پیام کاملا موافقم ، شبکه های اجتماعی کاری کردن که افراد معمولی هم دیگه لازم نیست برای اینکه حرفشون به گوش دیگران برسونن ، نیاز به تلویزیون و… داشته باشن ، بلکه برای مثال شبکه های اجتماعی پر از influencer هایست که دنبال کنندگان بی شمار دارن و اصلا هم چهره تلویزیونی ویا … نبودن .

2 پسندیده

تلگرام که نه، اصلاً مقایسۀ غلطی است. حسین درخشان در مقاله‌ای با عنوان «مرگ وب نزدیک است» دربارۀ تسلط شبکه‌های مجازی بر وب نوشته و تحلیل کرده که با همین منوالِ توسعه، در آینده، وب بسیار متفاوت از آن‌چه که امروز می‌شناسیم خواهد بود.
به شخصه تصور/آرزو می‌کنم، دوره‌ای دوباره سنت حسنۀ وبلاگ‌نویسی رونق پیدا خواهد کنه :slight_smile:

4 پسندیده