به نظرتون چرا غالبا تنفس کردن رو فراموش میکنیم؟

تنفس کردن و رسوندن اکسیژن مناسب به بدن، یکی از پیش نیازهای داشتن بدن سالم و ذهن قوی هست. خیلی از مهارت ها مثل طرز بیان، ارائه، حرکات ورزشی و … تحت تاثیر نحوه ی تنفسمون هست! مهم تر از اون سطح استرس هم به شدت به نوع تنفس فرد وابسته س. اگه مایل بودین در زمینه اهمیت تنفس درست بدونین، مقاله ی زیر از ساینتیفیک آمریکا رو پیشنهاد میکنم:

جالبش اینه که موقع تولد نفس کشیدن درست رو بلدیم و اتفاقا در نوزادی اکثرا با دیافراگم و عمیق نفس میکشیم (کافیه به شکم یه نوزاد خواب نگاه کنین و میبینین چه خوب بالا و پایین میره!).

ولی خب به مرور اکثرا تنفسمون تبدیل میشه به نفس کشیدن از سینه و تنفس سطحی؛ طوری که حتی در بعضی مواقع یادمون میره نفس بکشیم!

من که خودم به محض اینکه با موقعیت کمی دشوار روبرو هستم اول نفسم رو حبس میکنم به این امید که تمرکزم بره بالا! غافل از اینکه اتفاقا رسوندن اکسیژن به مغزم به تمرکز بهتر کمک میکنه.

چرا چنین اتفاقی میفته؟

اهمیت تنفس در فن بیان

1 پسندیده

چون هنوز مشکلی پیش نیومده :grin:
شاید ساده باشه ولی تا وقتی حواسمون به سیستم تنفس نباشه و مشکل جدی نباشه به تنفس توجهی نداریم . موقع ورزش توجه کنید که حواستون بیشتر به تنفس میره بخاطر همینه چون اکسیژن با سرعت و کیفیت بیشتری به خونمون می رسه و از اون حالت عادی خارج میشیم

1 پسندیده

در جواب به سوال شما، می تونم بگم که ما وقتی که نوزاد هستیم عملن سیستم ناخوداگاهمون کنترل عملکرد بدنمون رو در دست داره با افزایش سن وشکل گیری سیستم خوداگاه(شکل گیری مکانیسم عملکرد مغز همانند یک سیستم هوش مصنوعی) این عملکرد تا حدی توسط سیستم خوداگاه کنترل میشه و باز هم هنگام خواب این عملکرد به سیستم ناخوداگاه واگذار میشه. اگر دقت کرده باشید در بزرگ سالان هم، هنگام خواب تنفس عمیق و طولانی خواهد بود.
اما در زمانهایی که ما در خواب هستیم چه اتفاقی می افته؟ با توجه به مطالعاتی که داشتم می تونم بگم که در این اوقات در درون مغز مولکولی به نام دی ام تی( دی متیل تریپتامین) ازاد میشه. که ازاد شدن این مولکول در غده صنوبری مغز اتفاق می افته. غلظت ازاد شدن این مولکول به شرایط محیطی مثل نور پس زمینه و سر و صدا و … بستگی خواهد داشت. با ازاد شدن این مولکول ( مولکول مرگ/ اگاهی) هورمون های مختلفی در مغز ازاد میشه که می تونه باعث ایجاد عملکردهای مختلفی در مغز انسان بشه. هنگام عصبانیت با کشیدن نفس عمیق به نوعی ما به دنبال ازاد سازی این مولکول و در نتیجه ازاد سازی هورمون های مختلفی در درون ساختار مغزیمون هستیم و این کار باعث به ارامش رسیدن سریعتر خواهد شد.

2 پسندیده