تا حالا چند تاتون به پارک‌های محلتون صدمه زدین؟ «پادپُرس بهتر در اثر حضور ما»

پادپُرس یه منبع جمعیه، جایی مثل یه پارک، می‌تونی بیای با اندیشه‌هات توش نهال‌هایی بکاری، با نقدت به نهالی که خودت یا دیگری کاشتی آب بدی، و در سایه‌ی درخت‌های الان و آينده‌ش بشینی، توش قدم بزنی و … .

این پارک مال همه‌ی آدمایی هست که برای ساختنش زحمت میکشن، حتی اونایی که فقط میان و به شکل رهگذر از پارک دیدن میکنن. و این مالکیت به هیچ وجه، برای هیچ کسی هیچ حق فردی ایجاد نمیکنه.

h

به این دلیل که درختی رو من کاشتم، حق ندارم بیل دستم بگیرم و بیام فضای پارک رو تخریب کنم و درخت رو دربیارم. افراد دیگه در آبیاری درختی که من کاشتم سهیم بودن، افرادی با شور و شوقشون به درختی که من کاشتم انرژی دادن، اصلا زمین درختی که من کاشتم رو دیگران آماده ی کاشت کردن و تازه ممکنه رو درخت پرنده‌هایی لونه کرده باشن!

:bomb: لطفا وقتی خسته‌ایم یا از حرکت یک ادمین ملولیم، پادپُرس رو تخریب نکنیم!

پادپُرس یه فضای جمعیه. وقتش رسیده به سطحی از بلوغ اجتماعی برسیم که این مفهوم رو از ته دل درک کنیم.

من به هیچ بهونه‌ای حق تخریب مستقیم هیچ قسمتی ش رو نباید به خودم بدم. اگه پتانسیل رفتار جمعی رو در خودم نمیبینم، وارد این فضا نشم. هیچ اصراری به حضور تعداد بالای افراد نیست، پادپرس از سال ۱۳۹۵ تا الان فقط داره روی کیفیت کاربرانش مانور میده، و هیچ ادعایی برای کمّیت نداره.

اگه اومدیم و موندیم، زمانمون رو درش گذروندیم، هیچ منتی بر سر کسی نیست. هر چی دادیم معادلش رو از جمع گرفتیم، نمی‌تونیم بگیم وقتی رفتیم میخوایم درختامون رو هم بکنیم و پادپرس رو با نمای چاله چاله بذاریم برای نفرات بعدی!

:facepunch: ادمین‌ها و ویراستارها در حال خدمت به این پارک هستن!

اگه قانون پارک این باشه که کاشت درخت میوه ممنوع باشه، چه میکنین؟ میرین بسط نهال میوه می‌خرین میاین تو پارک می‌کارین؟! مشکلی نیست، اگه کاشتین، این درخت توسط باغبون‌های این پارک کنده میشه، چون زمین این پارک برای پرورش درخت میوه آماده نیست. و کاشت درخت میوه ضرر هست، چه برای کل پارک و چه برای اعضاش.

اگه باغبونی بیاد درختتون رو هرس کنه، چه حسی بهش دارین؟‌ بهش فحش میدین که چرا هوای درخت من رو داشتی؟! یا بهش خسته نباشید که حواسش به همه جای پارک هست؟

لطفا سرعتی جبهه نگیرین که چرا میکرومدیریت میکنی؟ چرا تو کار من دخالت میکنی؟ چرا موضوع من رو دستکاری کردی و چرا؟ چرا؟ چرا؟ گاهی کمی مکث بهترین راهکاره.

:flushed: همه‌ی انسان‌ها حق دارن اشتباه کنن!

من چه به عنوان یه ادمین و چه به عنوان یه کاربر حق دارم اشتباه کنم. تعامل و گفتگو رو برای همین لحظات خلق کردن. اگه منِ ادمین کاری کردم که از نظر شما اشتباهه، پیشنهادم اینه که اولین رویکردتون بعد از کمی مکث، طرح یک موضوع معقول و دعوتِ من به یک گفتگو باشه. اینجا بستر گفتگو هست، بیاین گفتگو کنیم تا من هم از شما یاد بگیرم.

Depositphotos_70338985_l-2015-300x300

اگه شما به عنوان یه کاربر کاری کردی که از نظر من اشتباهه، من هم قبل از اینکه سریع دست به کار شم و حسابت رو مسدود کنم، همین کار رو میکنم.

چه اتفاقی برای افرادی که شروع به پاک کردن محتواشون میکنن میفته؟

درسته، شما حق داری چیزی که شخصا متعلق به شماس رو هر کاری دلت خواست باهاش انجام بدی. تا وقتی موضوعی هیچ بازخوردی نگرفته باشه، هیچ لایک، و پاسخی از طرف جامعه جذب نکرده باشه، اون موضوع مال شماست.

ولی وقتی کسی دیگه وقت گذاشت، موضوع شما رو خوند، و ریسپانسی نشون داد، دیگه اون موضوع فقط مال شما نیست. مال دو نفرتونه! حذف چنین موضوعات یا پاسخ‌هایی در واقع حروم کردن زحمت دیگرانه. و ما چنین اجازه‌ای رو به کسی نمیدیم. چون پادپُرس یه منبع جمعی است.

موضوعات پاک شده برگردونده میشن و حساب فردی که در حال کندن درخت‌هاست تا مدت سه ماه مسدود میشه. و البته پارکمون یه عضو رو از دست میده، بدون اینکه واقعا از ته دل چنین چیزی رو بخوایم!


می‌تونیم طوری باشیم که وقتی از این پارک می‌ریم پارک در اثر حضور ما به جای بهتری تبدیل شده باشه، حتی اگه لزوما همه‌ی لحظات تو پارک بودن طبق سلیقه‌ي ما پیش نرفته باشه.

سپاس :raised_hands:

11 پسندیده

متن خیلی خشنی بود :thinking::sweat_smile::sweat_smile:
من قهرم :thinking:

2 پسندیده

ممنون برای بازخورد نرمت :wink:

متن به ویکی تبدیلش میکنم و لطفا کمکم کن تا از خشانتش کم کنم. کمک میکنی؟

4 پسندیده

حتما :ok_hand: به نظرم توی tutorial که به تازه واردین نمایش داده میشه بهتره قوانین و مقررات بولد تر بشن تا همچین مشکلاتی پیش نیاد. تقصیر هیچ کدوم از پادپرسیا یا بقیه همراهان نیست که همچین مشکلی پیش میاد قوانین رو که ما نمینویسیم :sweat_smile: اگه ما مینوشتیم شاید بدتر هم میشد :thinking:
چه کاری از دستم بر میاد؟

3 پسندیده

ممنون :+1: .

برای آموزش اولیه حتما فکری میکنیم و از خود پادپرسیا هم کمک میگیریم؛‌ طوری که هم دست و پاگیر نشه و هم جلوی مشکلات تکراری رو بگیره.

الان این نوشته رو به هدف خشونت ورزی ننوشتم! صرفا یه درددل بود و درخواست عمومی. اگه لحنش خشونت داره، و ویرایشی به ذهنت میرسه درش اعمال میکنی؟

در این ویرایش نگران چیزی نباش،‌ اگه چیزی متفاوت با فکر خودم بود همین جا مطرح میکنم و سرش گپ میزنیم.

پ.ن. امکان ویرایش نوشته اول رو داری. کافیه روی آیکون قلم و «ویکی» کلیک کنی.

4 پسندیده

خیلی تعبیر جالبی بود، من لذت بردم.:+1:

3 پسندیده

شوخی کردم خشن نبود :sweat_smile: ویراستار خوبی هستم اما این کار رو دوست ندارم. متن هرکسی از درونش میاد و مخصوصا این متن بیشتر دل نوشته اس تا هرچیز دیگه من بهش دست نمی زنم تا هرکسی که میخونه بتونه احساس و هدفی که در متن هست رو درک کنه :ok_hand:

7 پسندیده

اما به نظر من متن خشنیه :confounded:

4 پسندیده

امکان ویرایش و سپاسِ پیش پیشِ من برای هر کسی که تمایل داره به من کمک کنه خشونتی که در متن حس میشه رو برطرف کنم، و البته جراتش رو هم داره که جلوی این خشونت دربیاد :sunglasses:؛ در دسترسه :raised_hands:

3 پسندیده

واقعاً حس بدی از قهر کردن آدمایی که آدم نوشته‌هاشونو میخونده به آدم دست میده، وقتی فعالا یه مدت نمیان، آدم دلش میخواد بدونه چرا نیستن ولی خوب بیشتر چیزی نمیگیم و به حال خوششون یا سرگرمیای بیرون پادپرس ربط میدیم و امیدواریم باز بیان و بعد که میان خوشحال می‌شیم. حالا حذف پیام دیگه یه جور قهر واضحه، گاهی آدم دلش می‌خواد بپرسه چرا و گاهی میشه ولی گاهی نمی‌شه، بهترین تعبیر همون چاله و جای درخت از بیخ کنده شدست و یه معمای تلخ پادپرسی.
من با اینکه خیلی خشونت ندیدم ولی چنتا پیشنهاد سوال‌گونه دارم؛
علامت بمب کنار تیتر تخریب بد نیست ولی مشت کنار ویراستارا چیه و چرا؟

در قسمت بعدی هم پتانسیل رفتار جمعی رو در خود ندیدن مبهمه و بیان نویسنده (لاله) القای عصبانیت می‌کنه، این حق ماست که گاهی عصبانی باشیم اما چون این پیام قرار کمتر تند بشه، میشه رو این قسمتش کار کرد، یا اصلا نباشه چیزی از اهمیت نوشته و ارزش‌های پادپرس کم نمیکنه.

کلاً پاراگراف‌های زیر تیتر بمب‌دار عصبانی هستند و پر از قضاوت، البته حق هم دارید، منتها باید طرف مقابل هم باشه و دفاع کنه، اون هم عصبانی بوده که چنین کرده، به نظرم بیشترین قسمتی که کمی خشنه همون نوشته‌های زیر تیتر بمبه. که کلش هم نباشه مشکلی پیش نمیاد.
بعد در جمله زیر :

به جای اینکه بگیم ما چنین اجازه‌ای رو نمیدیم بهتره بگید قانون پادپرس . . .

البته همونطور که جلال گفت قانون باید پیشتر و بیشتر این موضوع رو گوشزد می‌کرد .

در مجموع از کل پیام لذت بردم چون باید نوشته می‌شد، و چه عالی که با این تعابیر زیبا نوشته شد،
ممنون از لاله.

4 پسندیده

چیشده حالا :thinking::thinking::thinking:
کی بن شده :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 پسندیده

میگم شبها زیاد میای اینجا به این درختا دست نزن :grin: حداقل چاله‌ها رو کمی پر کن تا اینقدر تابلو نباشه :grin:

من هم نظرم رو بگم شاید راهگشای شود :grin:

پادپرس مثل اکثر جاهائی که امروزه آدمها استفاده میکنن، از قوانین روتینی استفاده میکنه که همه این موارد در اون پیش‌بینی شده. قوانین رو معمولا برای کسی توضیح نمیدن، ولی افراد وقتی از این امکانات استفاده میکنن، پذیرفتن که از این قوانین تبعیت میکنن.

مثال روزمره، تا حالا شده به متن اجاره‌نامه نگاه کنید؟ معمولا روتین و شامل مواردیه که بتونه حقوق و وظایف دوطرف حفظ بشه. بعدا اگر به این قوانین ارجاع داده شد، نمیتونید بگید که من اطلاعی نداشتم.

5 پسندیده

من متاسفانه این پیامو تازگی ها دیدم. همون اول که این اتفاق افتاد و یکی از دوستان کل پیامهاشو پاک کرد، من خیلی دوست داشتم بتونم با پادپرسی ها گفتوگویی داشته باشم اما راستش نمیدونستم کجا و چطوری صحبتم رو باهاشون مطرح کنم.

من با این نکته کاملا موافقم، اصلا با رفتار اون فرد موافق نیستم و هیچ گونه دفاعی هم نمیکنم، اما وقتی یه همچین درختی کاشته میشه و این بار من نه، بلکه خود پادپرس اون رو به دلخواه خودش پاک میکنه، آیا چاله ای در پارک ایجاد نمیشه؟

من پیامی گذاشته بودم که در ابتدا ازنظر علمی و بعد هم اشاره به دین اسلام و قرآن کرده بودم که در آنجا هم ذکر شده، اما پیام من بلافاصله پرچم شد؛ درصورتی که هیچ گونه بحث مذهبی نبود؛ بعد از اخطار پادپرس علی رغم میل باطنی اون رو ویرایش کردم. پرچم گذاری پیامهای بعدی رو قبول دارم و بعد از اخطار پادرپرس خودم پاکشون کردم.

درسته؛ اگه قرار بحث مذهبی و سیاسی نباشه پس اصلا نباید باشه. نه اینکه دل به خواه عمل بشه. من قبل از گذاشتن اون پست چندین پست توی پادپرس دیدم که به گونه ای اشاره به مذهب داشت اما پادپرس حذفشون نکرده بود. اما با یه اشاره کوچک سریع به من اخطار داده شد.
اینجا بود که دلسردی و حتی دلزدگی خاصی نسبت به پادپرس در من ایجاد شد چرا که احساس کردم پادپرس موضع گیری خاصی نسبت به این مسائل داره.

مثلا یکی از سوالاتی که مطرح شده بود و به تازگی دوباره روی صفحه بالا اومده درمورد روزه گرفتن بود. آیا این یه بحث مدهبی نیست؟ آیا اینکه عده ای بیان و کلا روزه گرفتن رو غیرمفید و مضر بدونن و یه جورایی تخریب اون و خیلی بحث های دیگه، بحث مذهبی حساب نمیشه؟ آیا توهین به قشر مذهبی نبود؟ آیا نباید پرچم میشد؟ آیا پادپرس جانب دارانه عمل نکرده؟ یا فقط اشاره به قرآن باید پرچم بشه؟
اگر قوانینی در پادپرس هست آیا نباید همه رعایت کنن و یا برای همه اعمال بشه؟

یا نمونه ی این بحث رو ملاحظه کنید:

آیا احساس نمیشه اگه افراد با گرایش مذهبی اونو بخونن، احساس بدی بهشون دست میده و یا شاید ناراحت بشن؟
به نظر بنده جلوی این جور بحث ها بیشتر باید گرفته بشه تا اینکه فقط اشاره کوچکی به قرآن بشه.

به نظرم در این مورد پادپرس کمی ضعیف عمل کرده و حتی کمی جانبدارانه.
امیدوارم رک بودن منو ببخشید اما احساسی بود که بعد از خوندن پیامهای مختلف و همین طور اتفاقاتی که افتاد، در من ایجاد شده.

احتمالا دوباره این پست پرچم بشه و یا حذف و یا شاید خودم حذفشم کلا :wink:

6 پسندیده

به نظرم اگر کاربری محتوایی رو غیرمفید بدونه، می تونه اون رو پرچم کنه! با این وجود شما اینکار رو انجام دادین؟

3 پسندیده

نه، من با خودم میگم خب نظرشون رو گفتن. من به نظرات افراد احترام میذارم. معمولا سعی میکنم اطرافیانم رو با عقایدشون هرجور که هستن بپذیرم.
منظور این بود که این جور مباحثی هم در پادپرس دیده میشه. وقتی گفته میشه بحث مذهبی نباید بشه پس کلا باید همه جانبه رعایت بشه نه اینکه سلیقه ای برخورد بشه.
و اینکه پیام از طرف پادپرس حذف میشه و نه کاربران.

4 پسندیده

تیم پادپرس دو تا کار رو میکنه:

  1. به پرچم هایی که زده شدن، رسیدگی میکنه.
  2. خودش گاه به گاه بحث ها رو دنبال میکنه و اگه جایی به نظرش لازم بود دست به اچار میشه.

بالتبع تیم تا میتونه این لزوم رو به تعویق میندازه به این امید که بحث خودش مسیر مناسب رو پیدا کنه. ولی اگه قسمت سیاسی و یا مذهبی بحث ادامه دار بشه، فارغ از معنایی که منتقل میکنه و درستی-نادرستی محتوا، دست به کار میشه.

و چون همه این اتفاقا انسانی پیش میره، احتمال خطا درش هست. فعالیت سایر کاربرها و جمع میتونه تا حد امکان این خطا رو کم کنه.

ریسک سوبرداشت راجع به بعضی کلمات یا گفتگوها بیشتر از بعضی دیگه س. مثلا احتمال مرتد شمرده شدن به دلیل استفاده نامناسب از عبارت «عروسی مذهبی» کمتر از احتمال مرتد شمرده شدن در اثر استفاده نامناسب از کلمه‌ی «قران»‌ هست. و خب چه بهتر که برای عبارات پرریسک‌تر سریع‌تر دست به آچار شیم، چون ممکنه ناخواسته باعث آسیب جسمی به محیط و انسان‌ها بشه.

4 پسندیده

شماهم می فرمایید استفاده نامناسب، نه اینکه گفته بشه مثلا فلان چیز که در قرآن هست از نظر علمی ثابت شده.

2 پسندیده

خواندن این بحث توصیه می‌کنم:

4 پسندیده

مسئله اینجا فقط خود کامنت یا نوشته نیست، واکنشی که در دیگران القا میکنه هم هست. بحث های مذهبی و سیاسی نیاز به پذیرش خیلی بالا و بی غرض دارن. چنین ظرفیتی رو من شخصا نه تو خودم نمیبینم، و نه تو آدمای اطرافم. دلیلی نمیبینم براش ریسک کنیم.

واقعا مسئله‌های زیادی هست که جای گفتگو و انتقال فکر داره، و چه بهتر که اول از اون مسئله ها شروع کنیم به یادگیری پذیرش و افزایش ظرفیت.

3 پسندیده

یادم بمونه :thinking:
بالطبع یا بالتبع؟ :thinking:
آیا این داستان واقعی بود؟ :thinking:
ادامه ماجرا در قسمت بعد :zipper_mouth_face:

2 پسندیده