تفاوت هنجار ها در نسل های مختلف مفیده یا مضر؟

هنجار به یه رفتاری میگن (حداقل تو حوزه اجماعی) که از نظر جامعه پسندیدست و مقبول
یه سوال اینکه اصلا تغییر هنجار های یک نسل با نسل بعدش زیانی به همراه داره؟
یه سوال دیگه اینکه چه هنجار هایی میتونه تغییر نکنه؟

1 پسندیده

#پرسش
منظورتون از هنجار رو می شه مشخص کنید؟ یه مثالی هم براش بزنید

هَنجار در اصطلاح دانش جامعه‌شناسی به یک الگوی رفتاری گفته می‌شود که روابط و کنش‌های اجتماعی را تنظیم می‌کند، اکثریت جامعه خود را به آن پایبند می‌دانند و در صورتی که شخصی آن را رعایت نکند، جامعه او را مجازات می‌کند.

هنجارهای درونی، هنجارهایی هستند که در صورت عدم رعایت آن‌ها، مجازات رسمی و مشخصی وجود ندارد. هنجارهای بیرونی، هنجارهایی هستند که برای اعضای یک جامعه از پیش تعیین گشته است. ترس از مجازات و میل درونی، اعضای جامعه را به پیروی از هنجار ترغیب می‌کند. اگر هنجارها در جامعه‌ای ثبات نداشته باشند، و یا با برخی نظم‌های دیگر اجتماعی در تضاد و تعارض باشند، افراد جامعه کم‌تر از هنجارها پیروی خواهند کرد. هنجارها در جوامع مختلف، ممکن است متفاوت یا حتی متضاد باشند. بی‌هنجاری باعث از بین رفتن استحکام نظام اجتماعی می‌شود. انواع دیگر قاعده‌مندی‌های نظام اجتماعی، عادتها و رسمها هستند.
منبع : ویکی پدیا

1 پسندیده

خب مثلا تغییر یه سری هنجارها که قبلا باعث محدودیت خانم ها بود به مرور زمان باعث شده تا ما شاهد اوضاع بهتری نسبت به صد سال قبل باشیم همینجور در ازتباط با خیلی از سنت هایی که در قدیم وجودداشته و الان خیر. اما خب همون موقع که این تغییرات در دست اجرا بوده آیا همه از روند تغییر راضی بودن؟ خب همیشه یه مقاومت وجود داره نسبت به تغییر. مثلا الان خیلی از هنجارهایی که تو ذهن من هست باید تغییر کنه اما مقاومت میشه در برابرش و سنتی ها ممکنه باهاش کنار نیان. چون خیلی از افراد مربوط به نسل گذشته هستن و یا طرز فکری مربوط به گذشته دارن. اما تجربه تاریخی نشون میده خیلی تغییرات به مرور زمان و با وجود مقاومت ها اتفاق خواهد افتاد.

بستگی داره کی داره روی ضرر یا نفع این تغییر اظهار نظر می کنه.


یه سری هنجارها هم به نظرم باید تقویت بشن: راستگویی، احترام به سایر افراد، احترام به حقوق و محدوده شخصی افراد. مثلا فرض کنید هنجار جامعه بره به سمت منفعت طلبی و کسب منفعت به هر طریقی بشه ارزش جامعه. آیا این درسته؟ یا دور زدن قانون قبح خودش رو از دست بده. محترم نباشیم و از درگیری لفظی به جای گفتگوی متمدن استفاده کنیم: هر کی صداش بلندتر : موفق تر.

1 پسندیده

پس یعنی شما میگید هنجار مفید و زیان بار از هم جدا بشن. خب دو تا موضوع:

  1. چطور میشه هنجار خوب رو از بد تشخیص داد؟
  1. چطور میشه هنجار های خوب رو حفظ کرد و از بد شدنشون جلوگیری کرد؟