تفکیک و بازیافت زباله

با فرهنگ سازیِ تفکیک زباله و بازیافت آن، میتوان هزینه های سطح جامعه رو کاهش داد و حتی از آن انرژی دریافت کرد. علاوه بر پاکیزگی محیط زیست میتوان مبلغی به عنوان پاداش از دولت دریافت کرد و از این طلای کثیف استفاده کرد.

در ادامه ی فرهنگ سازی چقدر در بازیافت زباله تاثیر دارد؟
و تشویق مردم به تفکیک زباله،
و استفاده از زباله ها به عنوان یک فرصت.

تفکیک و بازیافت زباله

2 پسندیده

به نظر شما چطور می تونیم دولت رو متقاعد کنیم که برای تفکیک زباله به ما پول بده؟
آیا دولت میتونه بگه از این به بعد به کسانی که زباله هاشون رو تفکیک می کنند فقط یارانه میدیم؟ :slight_smile: سیستم نظارتی اون چطور باید باشه؟

1 پسندیده

اگردولت (سازمان محیط زیست) هزینه کلانی از شهرداری و سازمان ها بابت دفن و امحاء زباله بگیره، و استانداردهای خیلی سختی رو براشون در نظر بگیره، شهرداری و سازمان ها مجبور می شن برای تبلیغات و اجرای تسهیلات و پرداخت دستمزد به بخش خصوصی اقدام کنند. اونجا است که می صرفه شرکت های خصوصی وارد عمل شن.

چرا باید دولت از شهرداری بابت دفن و امحاء (به شکل فعلی که داره انجام میشه) زباله هزینه دریافت کنه؟ متوجه منظورتون نشدم. به نظرم اینکه این بخش به خصوصی ها واگذار بشه بهتره چون نظارت بهتری میشه روشون داشت که این کار رو به خوبی انجام بدن و با توجه به سود خوبی که تو این قضیه هست، راه خوبی برای ایجاد اشتغال میتونه باشه.
به عبارت دیگه:
دفن زباله به شکلی که الان صورت می گیره چه هزینه ای داره که ممکنه شهرداری رو وادار به واگذاری به بخش خصوصی کنه؟

ببینید الان اگر یک زمین زراعی بخواد مسکونی بشه شهرداری قادر نیست چنین کاری کنه! فکر کنم باید با جهاد و محیط زیست هماهنگ کنه… حالا اگر شهرداری بیاد زباله هایی که به زمین ضرر می رسونه رو به سادگی دفن کنه، یا بسوزونه چون هزینه در حد صفره (صرفا سوزاندن یا دفن کردن) حاضر نیست خیلی به خودش برای دفن نکردن مواد مضر زحمت بده.

اگر صرفا به بخش خصوصی واگذار بشه، برای بخش خصوصی نمی صرفه برخی جداسازی ها رو انجام بده، صرفا گل زباله رو بر می داره و یه جورایی باز هم با دفن یا سوزاندن زباله کم ارزش ولی پر ضرر برای زمین (مثل روکش پلاستیکی روی مقواها یا درب بطری های پلاستیکی) اصل مسئله فراموش می شه (هدف اصلی حفاظت از زمینه و بعد بازیافت). نمونش الان در خیلی جاها شرکت های خصوصی میان کاغذ و پلاستیک رو جدا می کنن خودشون ولی فقط بخش سود دهش رو جدا می کنن.

اما اگر شهرداری یا شرکت ها خصوصی مجبور باشند وقتی می خوان هوا یا زمین رو آلوده کنن (مثل شهرداری که تراکم می فروشه) پولی رو پرداخت کنت اون موقع می ارزه که به تفکیک زباله در مبدا بیشتر فکر کنن.

برخی فرهنگ سازی هایی که نمی شه استراتژی سود کوتاه مدت براشون طراحی کرد (مثل بستن کمربند ایمنی، احتکار کالا، بازیافت مواد کم ارزش پر ضرر) رو نمی شه با استراتژی بازار آزاد اجرایی کرد و باید یک نهادی که آینده رو می بینه و قدرت داره اعمال فشار کنه…

1 پسندیده