حقیقت با مرگ چه رابطه‌ای داره؟

رابطه حقیقت با مرگ چیه؟
در مقابلشه یا تکمیل کننده همن یا چیز دیگه

3 پسندیده

میشه بحث رو از اینجا شروع کردم که اگر منظور حقیقت به معنی مفهومی برای «زندگی» هست، من فکر می‌کنم به شکلی کامل قوی با مرگ ارتباط داره! اساسا مفهوم ایجاد چالش ذهنی وقتی خودش رو نشون میده که تضاد و پایانی وجود داشته باشه.

2 پسندیده

فکر می کنم برای جواب به این سوال، اول باید بدونیم حقیقت چیه؟
از نظر شما حقیقت چه مفهومی داره؟ این که این مفهوم تو ذهن هر کس چی تعریف میشه، رابطش با مرگ مشخص مبشه.
در پاسخ به سوال شما، از نظر من مرگ و حقیقت یه مفهوم رو می رسونن و این مفهوم چیزی جز اگاهی نمی تونه باشه. هر کس بسته به اگاهی که داره می تونه این دو مفهوم را برای خودش تعریف کنه برای همین هم تعاریف مختلفی می تونه وجود داشته باشه.

2 پسندیده

حالا اگر زندگی پایانی نداشت و ما مثل ارواح جاویدان بودیم چی؟

1 پسندیده

حقیقت نوری از زیبایی بر روی واقعیته از جنس حضور ، آگاهی

1 پسندیده

من فکر نمیکنم سئوال برانگیز می‌شد. ممکنه الان بگید که نه ممکن بود، چون در حالت الان هستیم، ولی میشه مطمئن بود که مفهوم زیستن در برابر مرگ معنی پیدا میکنه. جاودانه بودن عملا مسئله «وجود» رو از رده علم خارج میکنه!

2 پسندیده

اینکه جاودانه بودن رو چه جوری تعریف کنیم جای سواله. ولی من فکر می کنم که علم تا الان توانایی بررسی مسله وجود رو نداره و این حقیقتیه که من بهش رسیدم. همه ادما به نوعی درگیر این مسله وجود هستیم
ولی عمق و زمان رسیدن به این سوال برای همه ما ادما یکسان و همریخت نیست. بازم نظر من اینه که، اگر مفهومی با منطق و اگاهی عموم قابل توجیه نباشه، دلیلی بر وجود/عدم وجود این مفهوم وجود نداره.
مسله مرگ/ زندگی، وجود/ عدم وجود و … مفاهیمی به ظاهر متضاد ولی در باطن شدیدن همانند هستند و وجود این تضاد های ظاهری، لازمه ساخته شدن اگاهی خواهد بود.

فرض کنید که دقیقن همین باشه، ما یه روح جاویدانیم. چه چیزایی عوض میشه؟

1 پسندیده

بستگی به نگرش فردی داره که به قضیه نگاه میکنه در مجموع دو نگاه کلی هست که یکی میگه «مرگ ، سرآغاز یافتن حقیقت و پایان جهالت است» و دیگری میگه «مرگ پایان هرچیزی است ، از جمله حقیقت»

البته که نوع برداشت از معنای «حقیقت» هم مهم است.
حقیقت وجود دارد؟
آیا حقیقت را درک خواهیم کرد؟
حقیقت ، ذهنی است یا وجودی فیزیکی و بیرونی دارد؟

در جواب همین 3 سوال چنین نگرش وجود داره به همین دلیل شاید هنوز روی معنای حقیقت و اینکه حقیقت رو میشه به وسیله زبان منتقل کرد و اصولا کلمه «حقیقت» انتخاب مناسبی است و … اختلاف هست. به همین دلیل نگرش شخصی در رابطه با معنای حقیقت و رابطه حقیقت با مرگ مهم‌تر از واقعیت این رابطه است.

2 پسندیده