دلیل حواس پرتی چیه؟

چرا یه نفر توی سن کم حواس پرتی می گیره یا بی دلیل حافظه ش کم میشه؟

چجوری باید این مشکل رو حل کرد؟

چه راهکارهایی برای افزایش حافظه میشناسید؟

4 پسندیده

یکی از دلایل عمده مشکلات جسمانی وفیزیکی شامل:کم خوابی ،کم خونی،تغذیه ی ناسالم مثل فست فود ها،نداشتن ورزش مناسب وکم کاری مغز.:nerd_face:
یکی از راه های افزایش هوش حل جدول وسودوکوئه.به نظرر من سودوکو عالیه وجواب میده!
حواسپرتی در بیشتر موارد تاجایی که خودم تجربه دارم بیشتر تاثیر پذیر از محیط اطراف وتلقین هم میتونه باشه.
توی یک کتاب هم با عنوان قدرت کلمات خوندم که به جای این که بگید :نباید کتاب رو جابذارم بگید باید کتاب رو حتما همراهم ببرم!در یک کلام از جملات درست برای رفع حواسپرتی هم میشه استفاده کنید.

2 پسندیده

اگه مشکل فیزیولوژیکی نباشه، شلوغی برنامه ها و کارهای روزمره و بی نظمی یا غم و اندوه و عشق و درگیری های حسی و ذهنی دیگه ، مصرف بعضی داروها و . . . باعثه مشکله.
پس اول باید ریشه یابی کرد
بعد بسته به مشکل نوع راه حل رو انتخاب کرد،
نوشتن کمک میکنه، حتی حافظه های عالی هم بی نیاز از ثبت کردن نیستن.
هشدار دهنده ها مثل تنظیم تقویم گوشی برای یادآوری وقایع مختلف بسیار کمک میکنن
ورزشای فکری هم که @h.g1 گفتن،
تجربه:
به جای خود کارها و ثبتشون تعدادشون رو یادمون باشه هم ثبته هم ورزش ذهنی یعنی مثلا میخوام برم بیرون خرید به جای اینکه لیستو با خودم ببرم میگم خوب پنج تا چیز قراره بخرم سعی میکنم هر پنج تا یادم بیاد. و چیزی جا نمونه. البته برای بالای ده تا امتحان نکردم و موقع خستگی زیاد هم شاید جواب نده
ورزش دیگه مثلا همیشه سعی کنیم محاسبات (مخصوصا موقع خرید ) روزمره رو بدون ماشین حساب انجام بدیم و راهشم پیدا کنیم مثل قدیمی ها و بزرگترامون. مثلا چن روز پیش یه نفر از بغل دستی من تو اتوبوس خواست 9 تا ۱۸ تا رو با ماشین حساب گوشیش بزنه من سریع گفتم 162
خوب سادست 18 میشه 2 تا 9 . پس میشه دو تا 81 . سادست ولی نرمش ذهنه :wink:

4 پسندیده

تجربه ای که خود من دارم برمیگرده به زمان خوابگاه. خیلی از کارا رو یادم میرفت و خیلی هم سر به هوا شده بودم. لیوان از دستم میوفتاد میشکست، گوشی بچه ها رو شوت میکردم، یادم میرفت در رو قفل کردم یا نه؟ و …
دلیلشم بیشتر به خاطر سبک خوابم بود. شبا کلا نمیخوابیدم. خیلی هم حال میداد ولی خوب دیگه ضررای خودش رو هم داشت. هنوز هم بر حسب عادت شبا به زور خوابم میبره که خیلی آزار دهنده ست. فکر کنم هنوز بدنم و ذهنم درگیر شب بیدارین.

ببین اگه مشکلت با تجربه من همخونی داره، راه حلش اینه که شبا بخوابی. واصلاً هم به این ربط نداره که به جای شب 8 ساعت تو روز بخوابی.واسه من که این مدلی جواب نمیداد.
در ضمن تغذیه و ورزش، چه ذهنی و چه فیزیکی، بد نیست در دستور کارت قرار بدی :sunglasses:

6 پسندیده

@somo849 منظورتون اینه که زود بخوابم یا اینکه مدت بیشتری بخوابم؟

دقیقاً منظورم اینه که زود بخوابی.
باز هم اشاره میکنم که تو مورد خودم به نظرم موثرترین چیزی که باعث به مشکل خوردنم از لحاظ حواس پرتی شده بود اعتیادم به نخوابیدن تو طول شب بود. اینکه فکر کنی با خواب 8 ساعته میتونی بدنتو به حالت عادی برگردونی و براساسش به جای شبا روزا بخوابی هم لزوماً برا ذهن و بدنت کافی نیست.

1 پسندیده

منم همینطورم.البته یکم مورد من حادتره.وقتی خوابم کمه علاوه بر این حافظه ام یاری نمیکنه،هذیونم میگم :wink:

2 پسندیده

من بارها با این مسئله برخورد داشتم:

  • یه بار سطل ماست رو داشتم میذاشتم روی یخچال جای داخل (یخچال با دو متر قد). دلیلش: درگیری ذهنی بیش از حد

  • یه بار پنج شنبه لپتاپم رو پژوهشسرا جا گذاشتن که خوشبختانه چون دوستان حواسشون بود بهم اطلاع دادن برم بردارمش تا تعطیل نشده بود. دلیل: عجله و اینکه چند تا مسئله هم زمان برای حل کردن داشتم که هم مکان نبودن.

  • تقریبا دو هفته پیش تو شرکت یه چک برگشتی حدود 16 میلیون تومان گم کردیم که (درسته که دست همکارم گم شد) اگر من حواسم رو موقع تحویل دادن جمع کرده بودم و گفته بودم چک ها روبشمار حداقل سنگینی مسئولیت رو دوش من نمی افتاد. دلیل: سهل انگاری وعدم وجود عاقبت اندیشی :roll_eyes:

نتیجه: اگر موضوع فقط به خودتون مربوط باشه و مسئولیت و پاسخگویی لازم نباشه: ممکنه تکرار بشه. برای این حالت بهترین راه تجربی خودم: آرامش و خونسردی و نفس عمیق وعجله نکردن هست. اینکه در لحظه حواسم رو بدم به موردی که در حال انجامش هستم. موقع ترک یک مکان عجله نکنید و از خودتون بپرسید : من چرا اینجا بودم؟ چیزی رو جا نذاشتم؟ به دردسرش نمی ارزه.

مواردی که مسئولیت دارمم و باید پاسخگو باشم: الان موقع تحویل چک، حتی به رئیس هم می گم چک ها رو بشماره. یعنی تجربه چندمورد خطا و حواسپرتی که عواقب برام داشته تو شرکت باعث شده بیشتر حواسم رو جمع کنم. به دردسرش نمی ارزه.

این حالت خیلی بده. من زمان هایی که طی چندین شب کمبود خواب متوالی داشتم اینطور میشم (میشه بهش بگم کمبود خواب انباشته شده) اما وقتی این کم بود خواب مربوط به یک شب باشه وذهنم خسته نباشه حتی اگر دو ساعت خوابم کرده باشم کارایی خوبی دارم. بهترین نمره دوران ارشدم (20 اخترفیزیک) برای شبی بود که هرگز نخوابیدم.

یه راه برادرم: گوشیش دفترچه تلفن نداره. با دیدن شماره متوجه میشه کیه!

3 پسندیده

باربارا اوکلی نویسندهٔ کتاب A mind for numbers، و دورهٔ MOOC به اسم Learning How to Learn تاکید زیادی به تاثیر خواب با کیفیت به قدرت یادگیری و توان حافظه می‌کنه. توی ویدئویی که از این لینک می‌تونین ببینین‌، توضیح می‌ده که چرا خوابی که به نظر خیلی‌ها ممکنه وقت تلف کردن باشه‌، نیازی با اولویت بالا برای مغزه.

همین‌طور توی گزارشی که کمی پیش منتشر شد‌، به نکتهٔ دیگه‌ای اشاره کرده که افرادی که اعتقاد دارن که با تنها ۶ ساعت خواب تاثیر‌گذاری کامل در زندگی روزمرشون دارن (Productive)‌، در واقع از کم‌خوابی دچار توهم شدن :wink:

6 پسندیده