رضایت یه گروه رو چطور میشه اندازه گرفت؟

به نظرتون وقتی در یه گروه هستیم، چطور می‌تونیم کیفیتی به اسم رضایت کل گروه رو اندازه بگیریم؟ آیا چنین کمیتی میانگین رضایت همه س؟ آیا این کمیت به اندازه رضایت راضی‌ترین فرده؟ یا مثلا رضایت ناراضی‌ترین فرد؟ یا …؟

چطور میشه برای هر گروه رضایت رو اندازه گرفت؟
این رضایت چه رابطه‌ای با نوع روابط افراد گروه داره؟ دیگه به چه پارامترهایی ممکنه بستگی داشته باشه؟

3 پسندیده

سئوال جالبیه و چالشیه برای معیارهای خطی مثل میانگین یا صرفا انتخاب کمینه. میشه قبل از جواب مستقیم به سئوال، این رو پرسید که رضایت گروه، چه معنی داره و با چه هدفی قراره اندازه‌گیری بشه؟ چون بدون این معیار، هر جوابی برای ترکیب رضایت افراد به یک کمیت برای گروه میتونه مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از جوابهای معقول به هدف و نتیجه رضایت گروه، ماندگاری گروه میتونه باشه. از این نظر من انتظار دارم که رضایت گروه حداقل دو نکته رو به طور خودکار در نظر بگیره:

  • اگر حتی یک نفر از اعضای گروه از مرز نارضایتی عبور کرد، عملا کمیت رضایت گروه صفر بشه! چون گروه از هم می‌پاشه.

  • در صورتی که همه بالای مرز نارضایتی باشن، اون موقع میشه از کمیت میانگین استفاده کرد!

  • البته عامل مهمی مثل نابرابری هم تاثیر داره! یعنی اگر رضایت به منفعت کسب شده در گروه بستگی داشته باشه، فرد نه فقط به وضعیت خودش، بلکه به وضعیت دیگران هم نگاه میکنه! از این نظر، حتی با وجود رضایت انفرادی (اگر فرد به تنهایی کار میکرد، یک میزانی از رضایت رو داشت) عامل نابرابری گروه هم تاثیرگذاره!

عامل اول رو میشه در طول زمان رفع کرد و با سیاستگذاری مناسب، گروه کاری کنه که همه از مرز نارضایتی فردی بالاتر باشن. عامل سوم خطرناکترین عنصر گروهیه که به تدریج در طول زمان باعث میشه که گروهها با وجود اینکه به طور متوسط موفق عمل میکنن، ولی در برهه‌ای از زمان وارد مرز فروپاشی بشن!

3 پسندیده

فکر کنم اینجا بشه گفت منظور لذت هست از یک فعالیت گروهی مثل گوش کردن به یه سری آهنگ با هم یا رفتن به جاهای دیدنی یک شهر باهم.

2 پسندیده

خوب به معنی لذت، شاید اندازه‌گیری رضایت ناراضی‌ترین عضو گروه بتونه موثرتر باشه، چون عملا نبودن ناراضی رو تضمین میکنه. البته به نحوی هنوز دو عامل اول پابرجا میمونن.

2 پسندیده

و آیا نحوه ی اندازه گیری رضایت گروهی بنظرتون بسته به نوع رابطه گروه تغییر می کنه؟
مثلا گروهی که همه تو یک ماشین هستن برای مسیر چند ساعته و اولین بار هست هم رو میبینند و دیگری اعضای یه خانواده ی صمیمی که تو یک ماشین هستن برای مسیر چند ساعته.

3 پسندیده

به نظرم متفاوت خواهد بود. چون هدف هر گروه و تعریف رضایت متفاوته. برای مثال در خانواده، اهمیت جمعی بالاتره ولی در مثال دوم اهمیت فردی بالاتره. من فکر میکنم در خانواده مهم میشه که کسی ناراضی نباشه، ولی در مثال گروه، تعداد افراد موافق اهمیت بالاتری پیدا میکنن (چون نارضایتی یک فرد اهمیت چندانی نداره و دنبال ماندگاری گروه نیستید)

3 پسندیده

ممنونم تفسیر جالبی بود.

2 پسندیده

دوستان در زمینه ی همین سوال یک پرسشنامه ی انگلیسی درست کردم که حدود ۳۰ دقیقه طول می کشه. اگه براتون مقدور بود کمک بزرگیه پر کردنش. پیشاپیش ممنون :slight_smile:

برای پر کردن پرسشنامه روی هر کدوم از لینکهای زیر که خواستین کلیک کنین. contributer ID هم که آخر پرسشنامه می خواد مهم نیست می تونین اسمتونو بزنید یا هر چیز رندمی.

2 پسندیده