روغن حیوانی (روغن دنبه) یا روغن گیاهی؟

روغن دنبه چیست؟
اگر دنبه یا چربی گوشت رو خرد کنید و در ماهیتابه حرارت بدید، بعد از مدتی مثل روغن مایع می‌شه و می‌تونید غذا رو توش سرخ کنید. طعم مطبوعی به غذا می‌ده. تا به حال امتحان کردید؟
در استفاده از روغن دنبه تبلیغات متفاوتی می‌شه. طب سنتی تا جایی که خوندم موافقش هست. ولی اینجا نیاوردمش! نظرات مخالفان و موافقان غیرسنتی توی سایت‌ها رو اینجا لیست کردم.
نظر مخالفان:

  1. از نظر علم تغذیه مصرف روغن حیوانی به طور کلی رد شده و هر روغنی که در دمای محیط و اتاق به صورت جامد باشد برای بدن مضر و هر روغنی که در دمای محیط مایع باشد برای بدن مفید است. (منبع۱)
  2. مصرف روغن دنبه برای افراد کم تحرک، سالمندان و بیماران قلبی، توصیه نمی شود. (منبع۲)
  3. دنبه یکی از بدترین انواع روغنهایی است که وجود دارد و قابلیت دفاع ندارد چون دارای کلسترول بسیار بالایی است و تصلب شرایین و ناراحتی های قلبی به همراه دارد (منبع ۲)
  4. چربی های جامد حاوی اسید های چرب اشباع هستند و برای سلامتی مضرند. (منبع ۲)
  5. روغن حیوانی روغن جامد است و ما در طول روز مقداری از این چربی را همراه با گوشت -کره و خامه و…دریافت میکنیم پس نیازی به مصرف روغن حیوانی معروف نداریم. (منبع ۲)

نظر موافقان:

  1. روغن دنبه، بسیار آسانتر از روغن های نباتی جامد و مایع، هضم و جذب بدن می شود (منبع ۲)
  2. مصرف به اندازه و صحیح آن باعث کنترل چربی خون می‌شود (منبع ۲)
  3. این روغن، یکی از روغن های ایده آل برای سرخ کردن غذاها است (منبع ۲)
  4. تحقیقات اخیر غربی‌ها نشان می‌دهد که مصرف روغن‌های گیاهی مانند کلزا نیز موجب گرفتگی و انسداد عروق قلبی می‌شود و بالعکس مصرف روغن‌های حیوانی مانند روغن گاو و نیز زیتون و کنجد مفید است و برای قلب هیچ‌گونه زیانی ندارد! (منبع ۳)
  5. تصور اینکه روغن‌های حیوانی موجب افزایش کلسترول در خون می‌شوند از نظر علمی بی‌اساس است. (منبع ۳)
  6. روغن‌های حیوانی، بنزین سلول‌های قلبی (منبع ۳)
  7. درمورد سلول‌های عضله قلب بهترین بنزین سلولی روغن‌های حیوانی هستند، زیرا سلول‌های قلبی از اسیدهای چرب آزاد تغذیه می‌کنند که بهترین آنها در چربی‌های طبیعی حیوانی یافت می‌شود، بنابراین کسانی که اصلا از روغن‌های حیوانی استفاده نمی‌کنند دچار یک بیماری قلبی به‌نام کاردیومیوپاتی می‌شوند که بر اثر کمبود انرژی سلولی به وجود می‌آید. (منبع ۳)
  8. بیماران قلبی و عروقی بیش از افراد سالم، کلسترول و چربی‌های حیوانی مصرف نکرده‌اند! (منبع ۳)
  9. تحقیقات اخیر مجددا نادرستی فرضیات گذشته را اثبات کرده و نشان داده که روغن حیوانی کلسترول مفید بدن را افزایش و برعکس باعث سوزاندن کلسترول مضر آن می‌شود! (منبع ۳)

نظر شما چیست؟ روغن دنبه برای بدن مفید است یا مضر؟

%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D8%AD%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C

10 پسندیده

اولی از نظر علم تغذیه گفته بده ولی دومی از راه علمی ثابت کرده خوبه. من نفهمیدم چی شد.

من تو مستند دیدم که طرف میگفت این چربی سفید روی گوشت مشکلی نداره ولی یک نوع چربی دیگه درون خوده گوشت هست که اون مشکل داره یعنی تو بافت قرمز گوشت.
در هر صورت فعلا نتیجه ثابتی نیست برای همین سعی می کنم با ورزش اثر این چربی هارو کم کنم برای همین طرفدار اونی هستم که خوشمزه تره.

7 پسندیده

من کاری به مفید بودن و مضر بودنش ندارم ولی من یکی از موافقین هستم خیلی دوست دارم وقتی غذایی با این روغن پخته میشود خیلی لذت بخش است مخصوصا وقتی دنبه را قطعه قطعه کرده و سرخ میکنید با سیر و نمک و نان خانگی خیلی کیفیت عالی دارد من خیلی امتحان کردم وقعاً دوست دارم.

6 پسندیده

چربی حیوانی (چه چربی دنبه چه چربی که از شیر استخراج میشه و کره محلی هم میگن بهش)
هرچقدر هم که مضر باشن سالم تر از روغن های شرکتی هستند که توی بازار موجوده :thinking: از رویه تولید روغن های شرکتی اطلاع زیادی ندارم اما چطور ۱ لیتر روغن ذرت میشه ۵ هزار تومن در حالی که واسه ۱ لیتر روغن به طور مثال ۵ کیلو ذرت نیازه که خود ذرت کیلویی ۳ هزار تومنه؟
یه جای کار میلنگه.

ما برای برنج از کره محلی استفاده میکنیم و انقدر خوبه که طعم روغن مایع برام زننده شده :grin:
البته کره محلی که از شیر گرفته میشه برای سرخ کردن خوب نیست نقطه جوش پایینی داره به همین دلیل برای سرخ کردن از روغن سرخ کردنی استفاده میکنیم :thinking:

دنبه رو باید امتحان کنم :grin:

8 پسندیده

قدیما بیشتر مردم روغن دنبه و یا مخلوطی از روغن دنبه و روغن نباتی استفاده میکردن ولی بعد ها آنقدر از آن انتقاد کردن تا مردم به روغن مایع رو آوردن ولی بعد ها معلوم شد روغن مایع هم ناخالصی زیاد داره چون نصف بیشترش روغن پالم که خیلی ارزانتر است استفاده میشه من خودم طرفدار روغن دنبه هستم واینقدر که الان بیماری قلبی ناشی از روغن پالم داریم در گذشته نبود.

4 پسندیده

از بوی روغن دنبه متنفرم. مخصوصا اگر تو سرخ کردنی ها باشه! فقط تو بعضی غذاها خوشمزه میشه.
البته ظاهرا برای غذاهای سرخ کردنی چون الدهید های کمتری تولید میکنه سالم تر از روغن های مایع س.

2 پسندیده

آقا به اصرار من دنبه گرفتیم آب کردیم جای روغن سرخ کردنی
علاوه بر اینکه توی خونه همیشه بوی جیگرکی میاد :sweat_smile: مزه اش خیلی خوبه و طعم واقعی غذا از دست نمیره
نقطه جوش نداره :neutral_face: و غذا خیلی سریع سرخ میشه :ok_hand:
مرسی از این پیشنهاد خفن فرشید :grin:

3 پسندیده

این نقطه ی جوش هم راه حل داره
با دوبار جوشوندن این کره محلی روغن زردرنگی درست میشه که به روغن کرمانشاهی معروف هست
من برای سرخ کردن از این روغن استفاده میکنم که عالی میشه

2 پسندیده

اول اینکه ممنونم بابت این موضوع که دغدغه ی افرادی هست که دنبال تغذیه ی سالم هستند
پیشنهاد من روغن شحم هست که روغن پیه گوسفند و گاو هست اما نه پیه دنبه بلکه پیه قلوه گاه و شکمی
که بسیار لطیف تر و سبک تر هست
البته من خودم با روغن دنبه هم خیلی راحت کنار اومدم و اینکه پالم استفاده نمیکنم واسه من کافیه
پیشنهاد بعدی مخصوصا برای برنج روغن زرد هست یا همون روغن کرمانشاهی

3 پسندیده

من این سوال رو از دوستم پرسیدم که داستان چیه که چند کیلو تخمه افتابگردون باید استفاده بشه تا یه کیلو روغن بدست بیاد. با عقل جور در نمیاد.
ایشون گفتن که تفاله تخمه رو به قیمت کمی پایین تر از تخمه واسه مصارف دیگه میفروشن.
و اصرار داشت که هیچ محصول صنعتی یا پالایشی از نفت در روغن (،یا لا اقل اونجایی دوستم کار میکرد( مسؤل کنترل کیفیت بود)) استفاده نمیشه. ولی من هنوزم باورم نمیشه.

من با سرشیر یا چربی ای که از لبنیات بدست میاد مشکلی ندارم.
ولی چربی دنبه که میخورم به شدت صورتم جوش میزنه.
خب این خوبه یا بد.

از نظر ظاهری بد.
ولی به نظر من نشونه سالها ادابته شدن بدن با این نوع چربی هاست.
نشونه اش هم اینه باکتری ها سالها با این چربی سازگار شدن.

هر کی نفهمید چی گفتم مشکل خودشه😅

3 پسندیده

روغن دنبه خیلی عالیه برای چرب کردن غذا ؛ البته برای کسانیکه از طعم و بوی دنبه بدشون میاد ، خیلی جالب نیست. مخصوصاً اگر موقع درست کردنش مقداری زعفران و پیاز و ماست و یک تکه سیب بندازید. و البته حیفه که باهاش چیزی رو سرخ کنی بعد بریزیش دور ؛ من برای روی پلو مصرف میکنم. درمورد روغنها هر کدوم یه چیزی میگن ؛ اما چیزی که من مطمئنم : این روغنهای آفتابگردان که کلاً 15 تومن قیمتشون هست ، حتی تفاله آفتابگردان هم نیستن و سالم نیستن. از اونطرف درمورد روغن دنبه هم شنیدم که اگر مصرف بشه باید فعالیت زیادی داشته باشید تا بسوزه ، پس بهتره زیاد مصرف نشه

2 پسندیده

جالب بود، تست میکنم در اولین فرصت،‌احتمالا برای تف دادن کمی مرغ بخارپز شده. راستی حالا چرا سیب؟!

2 پسندیده

سیب در کنار بقیه چیزهایی که میریزم ، بوی دنبه رو میگیره دوست من ، مخصوصاً زعفران که هم رنگش رو دلربا میکنه هم بو رو میگیره. من تا الان برای سرخ کردن مرغ استفاده اش نکردم ، ولی حتماً اینکارو میکنم

1 پسندیده

روغن گیاهی خالص مثل روغن کنجد و زیتون و روغن آفتابگردان خالص رو خیلی بیشتر می پسندم. هر چند کره محلی و روغن زرد هم با مصرف کنترل شده (بخصوص روغن زرد که کالری بالایی داره ) هم میتونه خوب باشه.
روغن دنبه رو واقعا دوست ندارم .
سه وعده در روز غذای اصلی می خوریم
صبحانه که غالبا روغن و بخصوص روغن مایع نیاز نداریم مگر اینکه چیزی مثل تخم مرغ و عدسی بخواهیم بپزیم که میشه از کره استفاده کرد.
در وعده های گوشتی میشه از دودی کردن و بخار پز کردن به جای تفت با روغن استفاده کرد.
از بین ناهار و شام هم احتمالا یه وعده
با برنج هست که میشه با کره درست کنیم. من ترجیح میدم یه وعده خام خواری یا غذای آب پز و بخار پز رو تجربه کنم. ولی خب یکسری چیزها که دیگه باید سرخ شن مثل شامی یا ته دیگ سیب زمینی .
ضمن اینکه خیلی از کلسترول های مفیدی که لازم داریم در غذاها و خوراکی ها هست
مثلا در آجیل ها و غلات و بعضی دانه ها و میوه ها و… هست.

میلیاردها چیز وجود داره که علم کشف نکرده و ممکنه میلیاردها چیز دیگه در یک مولکول باشه که علم بهش نرسیده و ندیده، علم الان یه چیزهایی رو میبینه مثل کلسترول ولی خیلی چیزها رو نمیبینه و مثلا تفاوت کلسترول روغن حیوانی و گیاهی رو نمیبینه یا اون ترکیب هوشمند رو نمیدونه. حتی مزاج که چیز واضحی هست رو در نظر نمیگیره. چند سال میگن روغن نباتی خوبه، چند سال میگن مایع و چند سال میگن زیتون و…

به نظرم حداقلش اینه از تجربه هزاران ساله و تفکر در طبیعت هوشمند باید استفاده کرد.

تجربه و طبیعت هوشمند یعنی این که توی منطقه ما اگه فلان نژاد گوسفند وجود داره و شیر و چربی داره که مذاق ما اون رو میپسنده پس استفاده کنیم. این گوسفند که اواخر زمستان زاد و ولد میکنه و از اول بهار شیردهی میکنه تا آخر تابستون از شیر تازه اش استفاده کنیم چون شیر وقتی میمونه فاسد میشه ولی روغنش تا سال دیگه هم میمونه خراب نمیشه پس روغن و کشک و… رو تو همه فصل ها مخصوصا پاییز و زمستان استفاده کنیم ولی شیرش رو فقط 6 ماه اول سال استفاده کنیم.
اما برای ذبح طبیعتا گوسفند نر جوان طعم مناسبی داره و فصل خاصی نداره پس دنبه گوسفند نر جوان بهتر هست.
گاو کل سال شیر تازه میده و کل سال روغنش در دسترس هست پس روغن زرد این رو بیشتر از روغن زرد گوسفند میشه استفاده کرد.

2 پسندیده