سازمان شما برای چه اهدافی و در چه جمعی می‌تواند از نوآوری باز استفاده کند؟

نوآوری باز

پادپُرس از روز اولی که به شکل یه «جوجه ایده‌‌ی زشت» بود، هدفش نوآوری باز بود. این روزها که این جوجه‌ ایده‌ی زشت به یه جامعه‌ی در حال رشد و اهل یادگیری تبدیل شده و میتونه از پس نیازهای اولیه جامعه‌ی خودش بربیاد، خوبه شروع کنیم به پرورش عضلات مربوط به هدف اصلی اون؛ یعنی نوآوری باز یا Open innovation.

برای شروع این پرورش چیزهایی که از مطالعات یاد گرفتیم رو به مرور در قالب بعضی موضوعات در مدرسه‌ی پادپُرس مطرح می‌کنیم. باور داریم در صورتی یه شبکه‌ی نوآوری موفق خواهیم بود که همه با هم رشد کنیم. خوشحال میشیم هر جا سوالی براتون مطرح شد و یا هر جا نکته و نقدی داشتین حتما در قالب پرسش و یا پاسخ به موضوعات مطرح کنین.


یک سازمان با چه هدفی می‌تونه از نوآوری باز بهره ببره؟

نوآوری باز صرفا به قصد نوآوری باز، هیچ فایده‌ای نداره. برای پیش بردن یک نوآوری باز موفق، باید بدونیم هدف از نوآوری باز چیه؛ تا بتونیم براش برنامه ریزی درستی داشته باشیم و مخاطبش رو به درستی تعیین کنیم.

در یه نگاه سریع نوآوری باز یعنی استفاده از دانش جمعی و منابع گروه‌های خارج از سازمان و کسب و کار برای رشد کسب و کار شما. اکثر افراد وقتی بحث از خرد جمعی میشه یاد حل کامل یک مسئله میفتن و واحد توسعه و تحقیق یه سازمان (R&D). این تصور درست هست، ولی حل مسئله تنها هدف نوآوری باز نیست و R&D یکی از چندین واحد سازمانی هست که میتونه از خرد جمعی بهره ببره.

اهداف نوآوری باز

شرکت‌ها در چه بخش‌هایی می‌توانند از نوآوری باز بهره ببرن؟

نوآوری باز تنها برای توسعه و تحقیق یک سازمان مناسب نیست. بلکه سازمان‌های مختلف برای سایر اهداف از جمله استعدادیابی و مدیریت استعدادها، بازاریابی، و الهام گرفتن از جمع نیز از آن بهره بردند.

  1. توسعه و تحقیق: توسعه ی راهکارها و محصولاتی به کمک مهارت افرادی خارج از سازمان، برای مسائلی که لو رفتن آن سازمان را در معرض ریسک قرار نمی‌دهد و در ضمن هزینه‌ی اجرای آن از طریق برونسپاری خیلی کمتر از هزینه‌های مربوط به توسعه‌ی آن در داخل سازمان است.

  2. جمع‌آوری ایده و سرنخ: پیدا کردن نیاز مشتری و مخاطب بر اساس خواسته‌ی بازار و هوش خود مشتریان.

  3. بازاریابی به قصد برندینگ: پیدا کردن مسیرهای جدید برای معرفی برند و وعده‌ی آن. چنین رویکردی عملا می‌تواند به یکی از مزیت‌های رقابتی استراتژیک یک شرکت تبدیل شود که در آن شرکت، محصول یا خدمت خود را به کمک خود مشتریان و مخاطبان به عموم مردم معرفی کند.

  4. مدیریت استعدادها و سرمایه‌های انسانی: یک سازمان به چند طریق می‌تواند از نوآوری باز برای مدیریت سرمایه‌های انسانی خود بهره ببرد:

    • از طریق سپردن مسئله‌اش به دیگران می‌تواند استعدادهای منحصر به فردی پیدا کند که با برند شرکت ارتباط برقرار میکنند و علاقه مند هستن به رشد آن کمک کنند.

    • از طریق دعوت اعضای کنونی خود به همفکری راجع به بعضی مسائل مدیریتی سازمان و شریک کردن ایشان در این مسائل، میتواند به شوق‌آفرینی و افزایش روحیه مشارکت در اعضای سازمان منجر شود.

    • یک شرکت با دعوت از اعضای خود به طرح مسئله‌ها و مشکلات سازمانی، علاوه بر جمع‌آوری مشکلات سازمانی، فرهنگ و روحیه تشریک مساعی حاکم بر سازمانش را به نمایش می‌گذارد.

در صورتی که مایل هستید از نوآوری باز در کسب و کارتان بهره ببرید، می‌توانید از طریق آدرس زیر با ما در تماس باشید:

مخاطب هدف نوآوری باز چه کسی است؟

از پرسش‌های دیگری که سازمان برای برگزاری یک نوآوری باز موفق باید به آن پاسخ دهد مخاطبان هدف یک نوآوری باز است:

  1. با توجه به هدف سازمان برای نوآوری باز، چه سطحی از دسترسی به منابع مناسب است؟
  2. چه سطحی از تخصص و دانش مناسب هدف سازمان برای نوآوری باز است؟

چهار سطح مختلف می‌توان برای کاربران هدف نوآوری باز متصور شد:

  • مخاطبان داخل سازمان،
  • مخاطبان بین سازمانی،
  • مخاطبین متخصص،
  • عموم مردم.

این دسته‌بندی به سطح شفافیت سازمان، اطلاعاتی که می‌توان در اختیار مخاطب قرار داد، سطح دانش و تجربه افراد بستگی دارد.

  1. مخاطبان داخل سازمان: گاهی سازمان با هدف گرفتن ایده و پیدا کردن مشکلات، ایجاد اشتیاق در اعضای سازمان، و یا توسعه و تحقیق، یکی از مسائل شرکت را در اختیار اعضای خود می‌گذارد تا برای آن راهکاری ارائه دهند. معمولا در چنین مواقعی، شرکت به دلایل رقابتی، قصد ندارد اطلاعات از آن خارج شود. این مورد، مخصوصا برای سازمان‌های خیلی بزرگ، یا بزرگتر از صدنفر، مناسب است.

  2. مخاطبان بین سازمانی: گاهی اطلاعات بین چند سازمانِ همکار مشترک است و اعضای این سازمان‌ها راجع به آن مسئله به همفکری و تشریک مساعی میپردازند. در چنین مواقعی هدف از نوآوری باز، معمولا توسعه و تحقیق و یا جمع‌آوری ایده است. نکته مهم این است که همه سازمان ها از این نوآوری باز و همکاری سود ببرند بدون اینکه پا روی دم همدیگه بذارن! این سبک از نوآوری باز معمولا وقتی خیلی خوب جواب میده که سازمان‌ها در بخش‌های متفاوتی از زنجیره تامین یک خدمت یا محصولِ مشترک ارزش آفرینی کنند.

  3. مخاطبان متخصص: گاهی سازمان به سطح مشخصی از دانش و تجربه در یک حوزه نیاز دارد، در چنین مواقعی سازمان مسئله‌ي مورد نظرش را به متخصصین یک حوزه می‌سپارد. در این مواقع نوآوری باز با هر چهار هدف جمع‌آوری ایده، برندینگ، پیدا کردن استعداد و یا توسعه و تحقیق روی می‌دهد.

  4. مخاطبان عمومی: رایج ترین مدل نوآوری باز هست؛ یعنی استفاده از مشارکت هر کسی که مایل به همراهی هست. در این مدل از نوآوری باز سازمان به قصد ارتقای محصولات و خدمات، و یا تیم از هر کانالی برای دسترسی به جمع استفاده می‌کند. نوآوری باز برای عموم با هر چهار هدف جمع‌آوری ایده، برندینگ، پیدا کردن استعداد و یا توسعه و تحقیق روی می‌دهد.

در جستجوی پاسخی برای پرسش‌های

منبع: وبلاگ سایت ویما

1 پسندیده