سهم سواری‌های مختلف در آلودگی هوای تهران چقدره؟

بابام نمیومد تهران، رو این حساب که هواش کثیفه و قلبم با باتری کار میکنه؛ بعد یهو هوای مشهد بحرانی اعلام شد! یه همچین وضعیت بحرانی به نظر می‌رسه داره حالت واگیر به خودش میگیره و شهرهای بزرگ رو حداقل به خودش درگیر کرده.

در جستجوی بعضی عدد و رقم ها راجع به فهم دلیل این مسئله ی آلودگی، به یه سری تحقیق رسیدم در شرکت کنترل هوای تهران که توسط گروه مکانیک شریف انجام شده. دیتا و نمودار در این گزارش ها زیاد هست. مثلا یکی از نتیجه گیری ها تو خلاصه ی مدیریتی گزارش منطقه دو، میگه:

خودروهای سواری به تنهایی عامل انتشار ۵۶٪، ۴۷٪، ۵۳٪، و ۴۶٪ از سهم تولید آلاینده های منوکسید کربن، اکسید نیتروژن، ترکیبات آلی فرار و اکسیدهای گوگرد در سطح منطقه دو تهران بودند.

بعد از آن، تاکسی ها، دومین عامل انتشار منوکسیدکربن و اکسید نیتروژن بوده و در نهایت خودروهای سنگین شامل اتوبوس، مینی بوس، کامیون به دلیل نوع سوخت متفاوت از عوامل تاثیرگذار در انتشار اکسید گوگرد و ذرات معلق هستند.

###پرسش
چنین اندازه گیری به چه صورت انجام شده؟ یا چه روش هایی پیشنهاد میدین که بتونیم از روی اعداد و ارقام موجود بفهمیم چه مواردی، چند درصد در آلودگی های هوا نقش دارن؟

اگه یه ازمایش کنترلی در سطح آزمایشگاه داشتیم، میشد عوامل رو دونه دونه حذف کرد و اثر اون عامل رو سنجید. ولی در چنین آزمایشهایی چی کار میشه کرد؟

1 پسندیده

ابزارهای مختلفی برای مطالعه و بررسی آلودگی هوا واسه اهداف مدیریتی وجود داره. یکی از اونا سیاهه انتشار یا emission inventory هست، با هدف تخمین میزان تولید آلودگی از منابع آلاینده مختلف موجود که منابع آلاینده قابل مقایسه با هم بشوند.

سیاهه انتشار در سطوح مختلف، بسته به محدودیت ها و بودجه و …، قابل تخمین زدنه.
1- اندازه گیری مستقیم آلودگی هر منبع
2- استفاده از داده های ملی یا بین المللی موجود

سیاهه انتشار شهر تهران ترکیبی از هر دو روشه.

بطور خاص برای ناوگان ها، میزان تولید آلودگی هر خودرو به ازای پیمایش یک کیلومتر براساس نوع خودرو، وزنش، استاندارد آلودگیش، سوختش و … تخمین زده میشه. میزان تردد هر ناوگان هم از مطالعات ترافیکی بدست میاد. ضرب این دو مقدار میشه میزان تولید الودگی هر ناوگان. ترکیب ناوگان هم از اطلاعات شماره گذاری پلیس استخراج میشه.

3 پسندیده

همیشه پای یک نیروگاه فسیلی در میان است.

صحبت‌های اخیر رییس سازمان محیط زیست:
بررسی‌ها نشان داده است که ۲۰ درصد آلودگی هوای تهران و کرج به دلیل فعالیت یک نیروگاه است و وزیر نفت نیز تاکید کرده که اگر پالایشگاهی سوختش غیراستاندارد باشد تعطیلش کنید. نیروگاهی همچون نیروگاه شهید رجایی در روزهایی که وارونگی دما را شاهد هستیم ۲۰ درصد آلودگی هوا را تولید می‌کند.

http://www.isna.ir/news/96080703737/۲۰-درصد-آلودگی-هوای-تهران-ناشی-از-فعالیت-یک-نیروگاه-کمک-2-میلیارد

چرا وزارت نیرو این اعداد را پنهان می‌کند؟

1 پسندیده