شما تا حالا چه کاری برای جلوگیری از رشوه دادن کردین؟

خیلی اتفاقی با یه وبسایتی آشنا شدم به اسم زیرمیزی، که بستریه برای مطرح کردن موارد مختلف رشوه دادن و گرفتن.

در قسمت درباره‌ی ما سایت، خودشون رو تعدادی دانشجو معرفی کردن و …
میشه راجع به ماهیت کاری که دارن انجام میدن، کی پشتشونه، درست یا نادرستی، احتمال موفقیت و یا چرایی ناموفق بودنشون و کلی کلیات دیگه صحبت کرد. ولی سوالم اینه که “شما تا حالا چه کارهایی برای جلوگیری از رشوه دادن انجام دادین؟”

خودم: من تا حالا تو موقعیتی قرار نگرفتم که کسی ازم رشوه بخواد ولی به احتمال زیاد اگه کسی ازم رشوه بخواد چندان کار خاصی علیه‌ش انجام ندم. نهایتاً باجی بهش پرداخت نکنم.
آیا تا حالا از کسی رشوه خواستم؟ نه. تاحالا مسئولیت چیزی رو که بتونم یا بخوام از طریقش از بقیه رشوه بگیرم رو به عهده نداشتم، پس نمیتونم با قاطعیت بگم که این “نه” به خاطر کنترل و نظارت از بیرون و جمع بوده یا به خاطر اخلاقیات خودم.

شما-تا-حالا-به-کسی-رشوه-دادین

پ.ن: الان که این ویرایش رو به موضوع میزنم، سایت زیرمیزی بالا نمیاد. فکر کنم به خاطر خطای فنی سایت باشه.

6 پسندیده

در تمام طول عمرم یکبار هم رشوه ندادم و با اینکار بنوبه خودم با رشوه دادن مبارزه کردم.

من تو این زمینه خیلی مقاومت کرده ام و تقریبا تو هر کاری بوده ام درگیر بوده ام و خاطرات زیادی هم دارم تو یه جمله میتونم بگم فقط خودم رو تو زندگی عقب انداخته ام فقط تنها چیزی که گیرم اومده یه وجدان راحته که یه پاپاسی هم نمیرزه

3 پسندیده

سالها در بخش بازرسی کار کردم و با این معضل بارها برخورد کردم.
راهنماهای جالبی در این زمینه وجود دارد مثلا sedex که شرکتهای برند آنرا دنبال میکنند
یا ایزو

ISO 37001:2016 specifies requirements and provides guidance for establishing, implementing, maintaining, reviewing and improving an anti - bribery management system.

مظاهر integrity متفاوت می باشند و لازم است ابتدا همه افراد را اموزش داد به همراه سناریوهای کلاسیک - سناریو های گذشته و جاری در ایران.

گاهی وقتها موضوع را با هدیه مخدوش میکنند .بنابراین داشتن gift policy شفاف - تیم تحقیق با حضور نماینده کارکنان برای رسیدگی به چنین اموری و پاداش دادن به موارد خوداظهاری از تجربیات مفید می باشد.
اگر در مواردی مثل نوروز برخی ذینفعان بخواهند از فرصت ایجاد شده هدایایی خارج عرف ارسال نمایند باید پیش دستی کرد و چند ماه قبل از عید ضمن ارسال تبریک ، سیاستهای شرکت و goft policy را محترمانه اطلاع رسانی کرد از این موارد جلو.گیری کرد تا در صورت برگشت هدایا ی غیر عرف فرستنده غافلگیر نشود و آن را توهین تلقی نکند و رابطه تجاری سالم و پایدار ادامه یابد…

6 پسندیده

چرا میرزه
خدا حفظتون کنه