مقایسه یک خودروی داخلی با ارزان‌ترین خودروهای خارجی

در موضوع چرا باید کالای ایرانی بخریم؟ بحث بر سر قیمت خودرو شد. برای این که آن بحث به حاشیه نرود من ادامه موضوع مقایسه خودروهای داخلی و خارجی را به این قسمت منتقل کردم. پرسش این است که اگر تعرفه خودرو کاملا حذف شود شما کدام خودرو را می‌خرید؟

می‌خواهم یک ماشین رده متوسط تولید داخل مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را با ارزان‌ترین خودروهای اروپایی مقایسه کنم. قیمت کارخانه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در حدود ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. با توجه به این که قیمت یورو در بانک مرکزی ۵۲۰۰ تومان است، قیمت تمام شده این خودرو حدودا ۷۶۰۰ یورو خواهد بود.

این لیستی از ارزان‌ترین خودروهای اروپایی است، خودروهایی که هیچ آپشنی ندارند و قیمتی که می‌بینید قیمت پایه این خودروها است. البته این را باید اضافه کنیم که هزینه نیروی کار در ایران چند برابر کمتر از اروپا است.

  1. داسیا ۷۰۰۰ یورو که البته یک خودروی رومانیایی است:

۲. فلکس‌واگن ۱۰۰۰۰ یورو یکی از ارزان‌ترین خودروهای آلمانی است:

۳. رنو توینگو ۷۶۰۰ یورو که یک خودروی فرانسوی کوچک است و در آلمان خیلی محبوب نیست:

پی‌نوشت:
همکار آلمانی‌مان می‌گوید، ارزان‌ترین خودروی آلمانی که با کیفیت باشد و برای یک خانواده چهار نفره طراحی شده باشد حداقل ۱۵۰۰۰ یورو هزینه دارد.

4 پسندیده

به نظرم قیاس با اروپا در مورد خودرو، به ویژه آلمان درست نیست و این مشکل رو داره که در جائی مثل آلمان حمل و نقل عمومی اونقدر با کیفیت هست که داشتن خودرو و استفاده ازش یه کار نسبتا اختیاری و لوکس به حساب بیاد. حتی در قیمت سوخت هم احتمالا این مسئله رو دیدید که بسیار بالاتر هست و احتمالا مالیاتهای شدیدتری هم اعمال میشه بر خودروساز. در حالیکه در ایران بویژه در مورد کلان شهرها، داشتن خودرو کاملا اساسی هست.
این مفهومش اینه که، خودروساز در آلمان هدفش قشر مرفه‌تری هست و قیمتها هم به همین ترتیب بالاتر.

1 پسندیده

پیش نوشت :
تقریبا 5 ماه از مطرح شدن این بحث میگذرد
قیمت یورو در بازار آزاد چیزی در حدود 15000 تومان
قیمت 206 تیپ 5 با خرید مستقیم از شرکت 41942000 تومان و در بازار آزاد 72 میلیون تومان

3 پسندیده