هنوز وقتش نشده که اپل رو تحریم کنیم؟

خب، خب، خب. اپل با تغییرش در سیستم ثبت نام برای اپل آیدی و نگذاشتن اسم و کد شماره ایران باز اثبات کرد که دیگه واقعا با ایرانی‌ها پدرکشتگی داره. من به شخصه دارم فکر می‌کنم که دیگه وقتشه که اپل داخل ایران تحریم بشه. من خودم دارم به خرید GLX فکر می‌کنم.
نظر شما چیه؟

1 پسندیده

خب خب خب شرکت اپل از ابتدا ایرانیان رو به عنوان مصرف کننده خودش نمیدونست و از طرفی قوانین جدید هم ربطی به ایران ندارن
بسیاری از محدودیت های نرم افزاری هم که داخل اکوسیستم اپل مشاهده میشه فرزند تحریم های آمریکاست و باز هم اپل مقصر نیست!
تحریم از طرف ما هم تاثیر چندانی نداره زیرا همانطور که گفتم بازار ایران برای اپل به رسمیت شناخته نمیشه!

تا وقتی به کیفیت لازم نرسه و نتونه از آپدیت رسمی و مستمر امنیتی اندروید رو دریافت کنه ارزش خرید و حمایت نداره!

شاد باشید… :dizzy:

3 پسندیده

احسنت، من هیچوقت انتقاد ایرانیها از اپل رو درک نکردم!

1 پسندیده

این ها اگر مرتبط با تحریمهای امریکا بود باید توی اندروید هم این مشکلات به وجود می‌اومد، ولی نیومده.

در اندروید هم بسیاری نرم‌افزارهای پیشرفته در ایران اجازه نصب ندارند، و باید با چند مرحله با استفاده از کروم نصب بشن. اپهایی مثل ویز، ترلو، اسکایپ، ترجمه گوگل.
علاوه بر اون، ماشین مجازی اندروید بر مبنای زبان جاوا نوشته شده. و جاوا هم متعلق به اوراکل، یکی از پیشروهای تحریم ایران هست. به همین خاطر توسعه یک اپ ساده اندروید به ابزارهای مختلفی برای دور زدن تحریم نیاز داره.
تمام این تحریم‌ها در هنگام ارائه اپ در گوگل پلی هم وجود داره.
اساساً سایت‌های توسعه‌ای که زیر نظر گوگل باشند باز نمیشن. حتی مواردی که متعلق به مرورگر فایرفاکس هست و بر روی سرورهای گوگل قرار داره هم در ایران به طور مستقیم باز نمیشن.
و بسیاری موارد دیگه.

البته میشه به این نکته هم توجه کرد که اندروید در ایران بازار داره. وقتی سامسونگ گوشی جدیدی می‌خواست بده، کل دیوارهای مترو شده‌بود عکس سامسونگ.

1 پسندیده

ولی به هر حال اینطور که از مقایسه ی اپهای ایرانی در اندروید و آی او اس برمیاد، ساخت اپلیکیشن اندروید خیلی خیلی راحت تره برای شرکتهای ایرانی. برای مثال نقشه‌ی نشان رو ببینید. قابلیتهایی که معرفی می کنه با تاخیر خیلی زیاد به اپلیکیشن iOs میاد. بقیه اپهای ایرانی هم همینطور.

این بحثی که بهش اشاره کردید، بحث آسون بودن توسعه است.
توسعه اپ توی اپل خیلی سخت‌تر هست به چند دلیل.
اندروید یک پلتفرم متن‌باز هست. اصلاً مشکلی با اتصال به راهکارهای نرم‌افزاری متن‌باز نداره. حتی محیط توسعه اندروید بر روی محیط توسعه از پیش آماده intellj بنا شده.
حتی برای جاوا هم محیط اجرای اوپن سورس وجود داره که بسیاری توسعه‌دهنده‌ها از همون استفاده می‌کنند.
تمامی ابزارهای اندروید در محیط‌های متن‌باز شبیه گیتهاب توسعه داده میشه که البته ایران هم در لیست تحریمش قرار گرفته.
در مقابل، اپل کاملاً بسته هست. سوییفت و ایکس کد کاملاً بسته هست و برای توسعه راهی جز استفاده از این‌ها وجود نداره.

سختی دوم، سخت‌گیری شدید اپل استور در مقابل توسعه‌دهندگان هست. توسعه‌دهندگان باید استانداردهای یو ایکس اپل رو رعایت کنند و استاندارد کیفیت اپل بالاتر از اندروید هست. این ویژگی بخشی از برند اپل هست.

از طرف دیگه تا استانداردهای خاصی روی اپ‌ها بررسی نشه، اپ اجازه انتشار آپدیت نداره. به همین خاطر آپدیت شدن اپ در اپ‌استور زمان‌بر هست.

یک نکته دیگه این هست که برای توسعه اپ در اپل، نیاز به مکینتاش دارید. ایکس کد فقط روی مکینتاش و مکینتاش فقط روی اپل نصب میشه.
همه این‌ها کنار هم باعث شده تعداد توسعه‌دهندگان اپل کمتر از توسعه‌دهندگان اندروید باشه. به همین خاطر شرکت برای تحقق و دست‌کم تست ایده‌هاش اول اونها رو توسط تیم اندروید پیاده می‌کنه.

1 پسندیده

از قبل خرید محصولات اپل در ایران توجیه منطقی نداشت. به دلایلی که دوستان گفتند. اما خب چون به یک کالای لوکس و تشریفاتی تبدیل شده ، تقاضا برای این موبایل‌ها وجود داره و بیشتر جنبه دکوری است تا استفاده روزمره از امکاناتش.

1 پسندیده

من تا قبل اینکه تحریمها تشدید بشه کاملا طرفدار اپل بودم. ولی از زمانی که شروع کرد به حذف اپلیکیشنهای ایرانی، کم کم ازش زده شدم تا الان که دیگه مصمم شدم بعد امتحانات آیفونم رو بفروشم و احتمالا وان پلاس بخرم.
حالا به نظرتون با توجه به اینکه خب گوگل هم ممکنه بخواد استراتژی اپل رو در پیش بگیره، منطقیه سرمایه گذاری برای توسعه سیستم عامل ایرانی؟

این تحریم ها همونطور @mohammad.etemaddar اشاره کردند در گوگل هم وجود دارند و بسیاری از نرم افزار های به راحتی قابلیت نصب در گوشی هایی با آیپی ایران رو ندارند. با تمام این ها به لطف در دسترس بودن سورس اندروید و انحصار کم تر در اندروید توسط شرکت های تولید کننده تلفن همراه راه های زیادی برای دور زدن این تحریم ها وجود داره که از اونها میشه به نصب برنامه از منابع شخص ثالث اشاره کرد.

اینجا هم سخت گیری های شرکت اپل مطرحه و @mohammad.etemaddar پاسخ بسیار کاملی رو اراءه دادند.

البته با حضور فناوری های چندسکویی این محدودیت توسعه از سمت توسعه دهنده کمتر شده!

این مورد سلیقه ای هست ولی به دلیل انحصاری که در کل اکوسیستم اپل وجود داره پایداری بیشتر و پشتیبانی نرم افزاری بلندمدت تری رو در اپل مشاهده میکنیم که به طور عملکرد بهتری رو به کاربری میده!

فکر نکنم گوگل بخواد و یا حتی بتونه این روند رو پیش بگیره!(در آینده شاید مستنداتی که قبلا در این باره مطالعه کرده بودم رو براتون ارسال کنم) اما حتی در صورتی که شاهد همچین چیزی باشیم با توجه به زیرساخت های کشور و مشکلاتی که در سطح جامعه وجود داره و همچنین اعتماد عمومی مردم به نرم افزار های ایرانی و خیلی چیز های دیگه… سرمایه گذاری روی یک سیستم عامل ایرانی(با گروه هدف مردم) عملا ریختن سرمایه کشور درون سطل زبالست!!!

در این مورد هم توجه داشته باشید که با جلبریک کردن آیفونی که دارید میتونید بسیاری از محدودیت ها رو دور زده و دری از امکانات و شخصی سازی با پرفورمنس مناسب به گوشی خودتون بگشایید!

سرافراز و پیروز باشید!

2 پسندیده

به همین دلایل استفاده از اپل در ایران توجیه خاصی نداره و کمپانی میتونه محدودیتهای دیگه‌ای هم اعمال کنه. مکانیسم ارائه خدمت اپل باعث میشه این برند در منطقه‌‌ای مثل ایران جوابگوی نیازهای روزمره نباشه.

2 پسندیده

اگر نتونه جوابگو باشه حتما اونی که آیفون میخره یه گوشی اندرویدی هم کنارش داره :wink:
همونطور که گفتم پشتیبانی خوب اپل از محصولاتش و سخت افزار و نرم افزار یک پارچه در کنار تبلیغاتی که رسانه با هدف لوکس جلوه دادن این محصول نشون داده میشه دست به دست هم دادن تا فروش و استفاده از این محصول در ایران ممکن بشه!
اطرافیان زیادی داشتم و دارم که از محصولات اپل استفاده میکنن و خب خودم خیلی مشکلاتشون رو حل میکنم :smile: و بهترین توجیه برای خرید محصولاتش رو پشتیبانی خوب اپل از محصولاتش میدونم! + پرفورمنس بالا در گذر زمان(عملا عمرش بیشتر از گوشی های همرده و هم قیمتشه)
یک اتفاقی که ممکنه بیفته و خودم خیلی بهش فکر میکنم فرایند جلبریک امن هست که اگر چیزی تو ذهنم هست ممکن بشه استفاده از محصولات اپل خیلی خیلی جذاب میشه :slight_smile:

1 پسندیده

نه دیگه، زمانی که شما بخوای روی سیب‌اپ منتشر کنی اپ رو، چیکار به سخت گیری شرکت اپل داری؟

بعد چیز دیگه‌ای هم که هست اینه که گوگل هیچوقت تا الان امکانات بیسیکش (به جز مسیریابی توی گوگل مپز) رو نبسته روی ایران ولی اپل همین چند روز پیش با تغییر مراحل ثبت نام اپل آیدی و نداشتن کد ایران برای شماره، یه مرحله تنگ تر کرد شرایط رو.

فعلا که نمیتونی از اپ های سیب اپ استفاده کنی مگر اینکه اکانت توسعه دهنده اپل رو داشته باشی که کلی باید هزینه کنی :slight_smile:

با ایران که پدرکشتگی نداره که! علتش اینه که ایران مشتری اپل نیست :slight_smile:
از طرفی هنوزم میشه با روش هایی حساب ایجاد کرد :wink:
به نظرم گوگل هم رسالتش جمع آوری اطلاعاته و کاربردش فراتر از اکوسیستم خودشه! و هدف متفاوتی نسبت به اپل داره!(گرچه همشون اطلاعاتمون رو جمع میکنن :sweat_smile:)

1 پسندیده

خب ولی این کاری به توسعه دادن اپ نداره، این برای مصرف کنندس. در ضمن موجبات این قضیه رو هم باز خود اپل با حذف تمام اپهای ایرانی فراهم کرده.

درسته اپل بازار مستقیمی توی ایران نداره اما تعداد کاربرای ایرانی اپل اصلا کم نیست! البته به دلیل گرونی و تحریمها و بسته بودنهای اپل کاملا بازار رو به افولی داره ولی همچنان هستن افرادی که برای داشتن آخرین آیفون حاضرن کلی هزینه بدن.

این که قطعا درسته و صرف جمع کردن اطلاعات مشکلی نداره، اینکه چجوری جمع میشه (مثل دزدی فیسبوک از کاربران آیفون که چند وقت پیش بابتش فیسبوک رفت دادگاه یا یکی از پیامرسانهای ایرانی که ویدیوش در اومده بود یا اینکه با هماهنگی کاربر) و کجا و به چه صورت مصرف بشه مهمه.

این موضوع رو الان دیدم :smile: داستان اینه که استفاده افراد از گوشی همراه با هم خیلی متفاوته! مثلا خیلی از افراد از گوشیشون فقط انتظار دارن تلفنی جواب بدن، اینستاگرامی چک کنن، تلگرامی چک کنن، و در بهترین حالت با ویز مسیریابی کنن. این دسته افراد به اصطلاح زیاد با گوشیشون ور نمی رن و به همین چیزایی که می تونن انجام بدن راضین. معمولا این افراد خبر ندارن که این نرم افزار هایی ازشون استفاده میکنن چه قابلیتهای جالبی دارن که اونها به علت تحریم نمی تونن ازش استفاده کنن. اگه دقت کنید بیشتر کاربرای ایرانی آیفون مخصوصا در سالهای اخیر از این دسته هستن. مشخصا هر موبایلی می تونه جوابگوی نیاز این افراد باشه.
اما یک عده مثل من کلا عادت دارن به موبایلشون ور برن! اپهای مختلف رو امتحان کنن (انقدر اینکار رو دوست دارم که شاید به زودی شروع کنم به تولید ویدیو تو این زمینه!) و قابلیتهای مختلفش رو امتحان کنن. بازهم طی سالهای اخیر اینگونه کاربرای آیفون خیلیاشون به آندروید مهاجرت کردن که خب به نظر دلیلش مشخصه.

این جور افراد هم کسایی نیستن که بخوان یه کمپانی تحریم کنن :slight_smile: ضمنا سرعت و کارایی براشون اهمیت داره که اپل تامین میکنه تا سال ها

همچین آدمی یا آیفون نمیگیره یا جلبریکش میکنه!

اگه قصدت جدیه خصوصی پیام بده صحبت کنیم :wink:
شاد باشی!