چرا انسان مجهز به ابزاری نیست که همزمان به دو منبع صوتی توجه کند؟

امتحان کردید؟ همزمان نمی توانید به دو نفر که شما را مخاطب قرار میدن گوش بدین. چرا؟
چرا مجهز به چنین ابزاری نیستیم؟

شنیدن همزمان دو صدا

دنباله موضوع چطوری می تونیم در کسری از ثانیه محتویات یه کتاب رو به مغزمون منتقل کنیم؟

1 پسندیده

احتمالا چون یک دهان داریم:wink:

#پرسش
ما چه نوع کارهایی رو می تونیم هم زمان انجام بدیم؟ اطلاعاتی که به وسیله شنیدن دریافت می کنیم کجا پردازش می شن؟آیا مغز ما می تونه هم زمان به صورت اختیاری و آگاهانه رو چند موضوع تمرکز کنه؟

فکر کنم به صورت ناخودآگاه بدنمون یه سری اعمال رو هم زمان انجام میده مثل تنفس یا عملکرد قلب. اما کارای فکری چطور؟

1 پسندیده

این چیزی که می‌گید خیلی بستگی داره به اینکه دوست دارید از اون صداها چه برداشتی کنید؟ اطلاعات با چه سرعت و کیفیتی به شما می رسه؟

وقتی صدا ضعیف،‌ پراطلاعات،‌ بی‌کیفیت یا لهجه دار باشه مغز باید کلی پردازش کنه تا صدای درست رو به اطلاعات تبدیل کنه،‌ بنابراین اگر این نرخ بالا باشه ممکنه نتونید حتی فقط یک صدای بی کیفیت لهجه دار و پراطلاعات رو پردازش کنید! مثلا در سمت راست شکل پایین می‌بینید که اکثر نقاط مهم مغز در هنگام گوش کردن موسیقی فعاله.

اما اگر صدا کم باشه و نرخ پایینی داشته باشه (مثلا دو نفر دارن به صورت نوبتی صحبت می‌کنند اما هرکدوم وسطش کمی مکث می‌کنند تا بعدی حرف بزنه) خب شما می‌تونید همزمان به دو صدا توجه کنید!

نکته مهم بعدی: اینه که هیچ وقت برای این کار تمرین نکردید و سختی نکشیدید؟ فرض کنید از بچگی هیچ وقت تمرین راه رفتن نکرده بودید احتمالا امروز هم می خزیدید! مثلا اگر

یا این یکی ویدیو

رو بینید،‌متوجه می‌شید که با بازی کامپیوتری توانایی توجه همزمان شما روی چند نقطه و باز شدن حیطه دید متمرکز آدم بالا می‌ره!
بنابراین مطمئنم اگر به اندازه کافی تمرین کنید احتمالا می‌تونید تا حدی به این قدرت دست پیدا کنید! ممکنه افرادی که کارشون استراق سمع هست، رهبر ارکستر هستند یا نابینا هستند (من دوستی داشتم که نابینا بود و می‌تونست چنین کاری رو انجام بده) و همزمان باید روی همه صداها تمرکز داشته باشند بتونند کمکتون کنند.

اگر تونستید اینجا تجربتون رو بنویسید!

3 پسندیده