چرا توی ترمینالها قیمت خوراکی ها بیشتره؟

هر وقت می خوام برم ترمینال سوار اتوبوس و قطار و بخصوص هواپیما بشم تمام تلاشم رو می کنم که بیرون از ترمینال اگه خوراکی لازم دارم تهیه کنم حتی اب معدنی . چرا این همه اختلاف قیمت هست بین مغازه های داخل ترمینالها با مغازه هایی که چند قدم اون طرف تر بیرون ترمینال هستند؟

1 پسندیده

مسئله ی عرضه و تقاضاس. ترمینال ها یا هر خروجی شهر، مردم دسترسی شون به دنیای بیرون کمی محدوده، به دلیل های زیر:

  1. مکان ترمینال ها معمولا خارج شهر و یا دور از مناطق مسکونی هست و در نتیجه مغازه های زیادی دور و برش نیست.
  • حتی اگه مغازه هم باشه، طراحی ترمینال ها به صورتی هست که خارج شدن از فضای ترمینال و رفتن به شهر سخته.
  • باز حتی اگه مغازه در بیرون ترمینال دور از دسترس نباشه،‌ افراد معمولا اون قدر وسیله دارن که ترجیح میدن تو خود ترمینال بمونن.

و جدا از این دلیل ها، به دلیل همون بار زیاد افراد ترجیح میدن دیگه از بیرون آب یا مواد دیگه رو نخرن و تا اونجا به بارشون اضافه نکنن. و یا دسته ای از مردم هم هستن که بین راهی هستن و نمیتونن از مبداشون همه خوراکی های مورد نیازشون رو با خودشون بیارن.

در نتیجه احتمالا مغازه های داخل ترمینال رقیب کمتری دارن و مشتری بالقوه ی بیشتر، و کرایه شون برای صاحب مغازه بیشتر هست نسبت به مغازه های بیرون از ترمینال. و در نتیجه اگه کرایه شون بیشتر باشه، قیمت کالا هم براشون بیشتر تموم میشه.

3 پسندیده

علاوه بر دلایل شما من میخوام عدم پیگیری توسط مسافران رو هم اضافه کنم. یعنی مثلا منی که اصفهانیم وقتی میام ترمینال و یه جنس گرون میخرم و به فرش یه رب دیگه هم اتوبوسم حرکت میکنه هیچ وقت اجازه اعتراض به نهادهای نظارتی رو به خودم نمی دم.

3 پسندیده