چرا ما به اندازه ی یه کک نمیتونیم بپریم؟

کک میتونه تا ارتفاعی حدود 70 برابر طول بدنش بپره. گیاهی رو دیدم که بذر خودش رو حدود یک متر پرتاب می کرد (فکر کنم رکورد کک رو زده بود) . چه نوع ساختاری باعث میشه این دو مورد همچین توانایی داشته باشن؟ تو چه مواردی همچین چیزی میتونه الهام بخش باشه؟

1 پسندیده

من یه مقدار کمی اطلاعات در این زمینه دارم که ماده ای که باعث میشه بعضی حشرات بتونند ارتفاع زیادی رو نسبت به اندازه بدنشون بپرند، اسمش Resilin هست . یه نوع پروتئین الاستومر (الاستومر پلیمریه که قابلیت ارتجاعی زیادی داره.)که در پاهاشون دارند فکر کنم. اما در مورد گیاهی که گفتی چیزی نمیدونم. اسمش رو میدونی؟

این لینک در مورد ککها هست

  • دانشمندا هم روی این ماده دارن کار می کنند تا ببیند که چه کاربردهایی می تونه داشته باشه. احتمالا در درمان بیماری هایس ستون فقرات و به کار بردنشون در کفشها برای سرعت بخشیدن به حرکت ادم کمک کنه
2 پسندیده

اسم گیاه رو نمی دونم. ولی تو زنجان دیده بودم. یه سری علف های خوشگل پنج پر بودن که تو گلدونا و پای درختا در میومد. یه سری کیسه داشت که توش پر بود از بذر این گیاه و اگر به حالت رسیده بودن یه انگشت بهش میزدی شروع میکرد به پرتاب بذرهاش. من فکر میکردم به اسکلت بدن کک مربوط باشه.

ظاهرا یه مسئله ی ۴۴ ساله هم برای محققا وجود داشته: اونا شک داشتن که کک از فشاری که توسط زانوهاش به زمین وارد میکنه کمک میگیره برای این پرش ها یا از پنجه ی پاش! و با یه سری تصویربرداری سریع تونستن بفهمن پنجه ی پاش هست که مهمه. کک به کمک اجزای فنرمانندی که در پاهاشون دارن: [quote=“Faezeh.T, post:2, topic:140”]
یه نوع پروتئین الاستومر (الاستومر پلیمریه که قابلیت ارتجاعی زیادی داره) که در پاهاشون دارند
[/quote]

نیرو رو از قسمت های مختلف پا به پنجه منتقل میکنن و با فشاری که از طریق پنجه ی پا وارد میکنن، میتونن جهش های بلند ایجاد کنن. فیلمی از جهش کک ها و خبر این تحقیق اینجا در دسترسه:

3 پسندیده

چه ساختاری به پلیمر الاستومر همچین قابلیتی داده؟

1 پسندیده

اگه ما هم وزن کک ها بودیم میتونستیم اینهمه بپریم؟ بزرگترین تفاوت ساختار پایی کک و مورچه و انسان در چیه؟ والیبالیستهای حرفه ای تا چند برابر قدشون میپرن؟

1 پسندیده