چرا یاهو به مرز ورشکستگی کشیده شد؟

هم‌نسل‌های من [72 به قبل] احتمالاً خاطرات زیادی با یاهو و یاهومسنجر و حتی یاهو360 دارن. اون‌موقع یاهو اولین و آخرین وبسایتی بود که می‌رفتیم. چی شد که به سرویسی برای ایمیل دوم تبدیل شد؟

2 پسندیده

دلیل اونقدر عمیق هست که احتمالا هر مدیری به جای مدیران یاهو بود، سرنوشت به همینجا ختم میشد: سرآمد بودن در دوره‌ای قبل از یک تحول بزرگ. من در کنار یاهو، نوکیا در بازار موبایل رو هم میزارم تا مجموعه بهتری از یک اتفاق عجیب ولی واقعی و همیشه در حال رخ دادن، رو داشته باشیم.

یاهو در دوره خودش تقریبا همه چیز رو در انحصار داشت، ورود حرفه‌ای به دنیای مجازی بدون گذر از یاهو ممکن نبود، بسیاری از ایده‌ها هم توسط همین شرکت تست شد و همین تست وسیع ایده‌ها، سیگنالهای خوبی برای کسانی شد که بعدا میخواستن مسیری بسیار متفاوت رو در پیش بگیرن. نبرد اولیه در دنیای وب، روی موتور جستحو بود که یاهو اون رو تماما در اختیار داشت و نیازی به پیشرفت وسیع نمی‌دید. چرا؟ چون روشی که بسیار موفق و پرسود هست رو قاعدتا نباید کنار گذاشت.

در کنار این سلطنت تمام عیار، دنیای دیگه‌ای در حال ظهور بود، دنیای که رویارویی مستقیم با یاهو رو ممکن نمی‌دید. پس بازیگران این دنیا باید به شکلی کاملا منحصر به فرد خلاق و متمرکز باشن تا بتونن بخشی از دنیای مجازی رو از کنترل یاهو در بیارن. این اتفاق با تمرکز شدید و خارق‌العاده‌ای گوگل در جستجو اتفاق افتاد. گوگل در دهه اول هرچند ایمیل رو هم وارد خدمات خودش کرد ولی امیدی به جذب بالای کاربران نداشت ولی از نظر جستجو کاملا موفق شد که کاربر رو از یاهو جدا کنه. این نکته که برای یاهو جندان پراهمیت به حساب نمیومد برای رقیبان یاهو بسیار پراهمیت بود.

من فکر میکنم که تصور یاهو این بود که دروازه دنیای مجاز باقی میمونه در حالیکه اساسا نمیدونست که دنیای در حال رشد، از طریق موتور جستجویی متفاوت، به تدریج کاربران رو از این سایت دور و دورتر میکنه. عدم موفقیت در سرمایه‌گذاری روی رشد و بهبود بهترین خدمات یاهو (به نظرم مسنجر به دلیل توان جذب میتونست کلید بازگشت یاهو باشه ولی به طرز عجیبی این شرکت به سادگی روی خدماتی با سود بیزنسی و توان جذب کاربری پایینتر، تمرکز کرد.) در نهایت با ورود فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی عملا یاهو رو به زیر کشید. نکته شگفت‌آور اینه که یاهو دارای یکی از قدیمیترین مراکز تحقیقاتی وابسته به شرکت در دنیای دیجیتاله و این مرکز تا مدتها به جای خلاقیت و دیدن افقهای پیشرو، درگیر جدال برای بازپس‌گیری موتور جستجو از گوگل بود!

5 پسندیده

من براساس نکاتی که یوسف مطرح کرد نتیجه می‌گیرم و نظرم اینکه یاهو چوب پیشتازی خودش رو خورد. تاوان پیشتازی مقتدرانه و انحصار سودمند خودش رو پرداخت. خیلی از شرکتهای پیشتاز دنیا تقریبا چنین وضعیتی پیدا کردند. الان یا نیستند یا اینکه به شرکتهای بسیار کم‌اهمیت‌تری تبدیل شدند.
در چنین وضعیت عسلی ، اذهان پویایی لازمه تا شرکت به سمت حذف وضع موجود به هرقیمتی سوق پیدا نکنه. «چون روشی که بسیار موفق و پرسود هست رو قاعدتا نباید کنار گذاشت.@yousef»
حاصل این تفکر اینکه حتی با جود مراکز تحقیقاتی پیشرفته ، نوآوری‌های جدید کم‌اهمیت یا بی‌اهمیت تلقی میشوند و رقبا از همین روزنه‌ها قدرت این پادشاهان بازار رو تجزیه و منهدم می‌کنند.

2 پسندیده