چطور میتوان از بناهای باستانی موجود در مناطق مختلف، کسب درآمد کرد؟

احتمالا بارها به مناطق مختلف سر زده اید و با بناهای تاریخی مختلف اشنا شده اید. خیلی از بناهای تاریخی بلا استفاده افتاده اند و این با توجه به برخی از گفته های کارشناسان میراث فرهنگی باعث تخریب انها میشود. ولی چه استفاده هایی از این بنا ها میتوان کرد؟

کسب درامد از بناهای باستانی

2 پسندیده

از این نوع موارد میشه به خونه های تاریخی کاشان اشاره کرد. واقعا خیلی زیبا هست که هم دارن پیشینه معماری و فرهنگی ما رو نشون میدن و هم استفاده های دیگه ای مثل چای خونه و محل ارائه صنایع دستی دارن.
تو راه برگشت عید از مورچه خورت رد می شدیم اونجا هم یه سر به کاروانسرای “مادر شاه” مورچه خورت زدیم. فوق العاده بود. این کاروانسرا مربوط هست به دوره صفوی و از سال 93 که مرمت شده (با استفاده از توان بخش خصوصی و وام بانکی) و الان خیلی از مسافرا بهش سر می زنن.
واقعا بعضی جاها ارزش داره مرمت بشه:
1- نظیر جاهایی مثل کاروان سراها (احتمالا هنوز هم از اونجا مسافر رد میشه)
2- قلعه های تاریخی مثل قلعه رودخان
و…
واقعا باید قدرشون رو دونست.

3 پسندیده

بله و واقعیتش بر اساس تصمیمات جدید اتخاذ شده از طرف سازمان میراث فرهنگی ، میشه روی این قلعه ها سرمایه گذاری کرد و از اونها در امد زایی کرد. مثلا در مورد همین عکسی که می بینید این قلعه کیوان روستای میلاجرد کنار اتوبان اصفهان کاشانه که قدمت شیشصد ساله داره و البته روپاست و میشه ازش به عنوان مهمانسرا ویا چای خانه برای مسافران بین راهی استفاده کرد.


اما به عنوان یه ادم که به دنبال کار میگرده من نمی دونم شرایط وام و بازگشت سرمایه و چگونگی پرداخت اون چیه ؟ میتونی @najme شرایطشو از سازمان میراث فرهنگی دلیجان می پرسی؟

2 پسندیده

چند وقت پیش یک اطلاعیه میراث فرهنگی داده بود که ی سری بناهای تاریخی که اکثرا جنوب ایران بودن برای اجاره به بخش خصوصی مزایده گذاشته بود.من خودم دوست داشتم تو این زمینه کار کنم ولی متاسفانه هزینه اجاره ها بالا بود+سرمایه برای بازسازی بنا لازم داشت.اگر سرمایه کافی برای این کار باشه درامد فوق العاده ای داره !!
نمونش صاحب هتل الملک التجار یزدکه به قول خودش پزشکی تهران و بوسید گذاشت کنار و به کارفرینی تو این زمینه پرداخت.

3 پسندیده

باشه من می پرسم. البته چیزی که از اداره ها می دونم این هست که چون روال عادی همیشگیشون نیست ممکن هست از چون و چرایی دقیقش خبر نداشته باشن (تجربه تاسیس انجمن دارم:slight_smile: ثبت وقایع اینجا به درد ادارات میخوره ها!!!).

یه راه دیگه هم میتونه این باشه که از کسی که یه بار این راه رو رفته بپرسی: آقای “علیرضا جلیلی فر” مدیر همون کاروانسرای مورچه خورت.

1 پسندیده

اگه در دسترست هست میشه اون اطلاعیه و شرایط مورد نیازشو پیدا کنی و اینجا بذاری. شاید یه نفری باشه که شرایطش روداشته باشه و با این کمک بتونه این حرکت رو انجام بده .

خوب اگه دسترسی بهش داری چراکه نه و اگه میشد که مثلا ایشون تجربیاتش راینجا به اشتراک میذاشت خیلی خوب بود. شاید میشد یه نفر دیگه رو به انجام این کارها علاقه مند کرد. شاید حتخودت تونستی یه حرکت این جوری بزنی کسی چه میدونه.

1 پسندیده