چطور می توان در یک ساعت، یک کلاس درس را ارزیابی کرد؟

اگر به عنوان بازرس وارد کلاسی شوید، چه مولفه هایی را و چگونه ارزیابی می کنید؟

دنباله‌ی موضوع بود یا نبود چه اجزایی در یه سیستم میتونه افراد رو به سمت دزد شدن ببره؟:

5 پسندیده

چه سوال جالبیه :heart_eyes: حس کاراگاها رو بهم داد … .

  1. اولین چیزی که بهش توجه میکنم کیفیت نشستن بچه‌ها و دانش‌آموزاست:
    • چهره‌هاشون شاده یا خواب؟
    • تو هر نیمکتی یا در هر قسمت کلاس تعداد یکسان دانش آموز هست یا خبری از نظم و ترتیب تو کلاس نیست؟
    • دست و روشون رو شسته ن یا کثیفن؟!
  2. بعد از یکی-دوتا از بچه های ته کلاس می‌پرسم درس امروز و درس جلسه قبل درباره چی بوده؟
  3. بعد یه سوال طرح میکنم و از بچه ها میخوام جوابش بدن.
  4. در نهایت یواشکی از بعضی بچه ها شماره تماس معلم کلاس رو میپرسم!

برای سوالای هوشمندانه تر باید فکر کنم! پادپُرسی کنجکاو رو دعوت میکنم برای کاراگاه بازی عمیق تر :grin: @Zah_Ra

7 پسندیده

نگاه میکنم ببینم دامنه لغات و لحن استفاده ی مدرس چیه.
ریتم حرف زدنش چجوریه… یکنواخت و کسل کننده ست یا هیجان انگیز و جالب.
به مهارت های تدریسش در انتقال مفهوم و ساده سازی اون با توجه به درک و سن مخاطبینش توجه میکنم و اینکه چقدر تونسته مستمع رو سر ذوق بیاره!
و واکنش و میزان درک مخاطبین رو از توجهشون، زبان بدنشون و میزان مشارکتشون در موضوع میفهمم!
ضمن اینکه صحت و کاربرد مطلب تدریس شده هم باید در کنار همشون مورد توجه قرار بگیره.

5 پسندیده

برای خود من پیش اومده تو کلاس جلسه و جلسات بعد بعضی از واکنشای بعضی بچه‌ها جوریه که انگار نه انگار تو کلاس بودن؛ جوری که اگه خودم معلمشون نبودم فکر می‌کردم اصلاً جلسه قبلی در کار نبوده! حالا ممکنه همون جلسه قبل اوضاع بد هم نبوده باشه.
می‌خوام بگم قضاوت کمی سخته، ولی میشه این سوال شما رو علاوه بر روش کار کلاسی معلم ملاک سنجش کیفیت و کمیت فعالیت‌های خارج از کلاس که معلم به بچه‌ها میده هم قرار داد، یعنی چه ایده‌هایی و روش‌هایی داره که باعث میشه بچه‌ها در فاصله بین دو جلسه به درس بپردازن. راستی لاله شماره معلم رو با چه هدفی میپرسی؟

باید هدف بازرسی معلوم بشه، امیدوارم که بازرسی یه ساعته به منظور ارزیابی و مقایسه قرار نگیره، چون برای این هدف، مشاهده مستمر نیازه و مجموعه‌ای از ملاک‌ها.
علاوه بر مواردی که @lolmol و @Zah_Ra گفتن ؛

  • استفاده از وسایل کمک آموزشی هم در کلاس درس بسیار مهمه، یعنی تا حد امکان مطالب ملموس و محسوس باشه. فیلم، صدا، دست‌سازه، آزمایش.
  • میزان مشارکت بیشینه دانش‌آموزان در یادگیری که زهرا گفت هم خیلی خیلی برای منِ بازرس مهمه؛ این رو میتونم علاوه برای روش معلم در فعال کردن ذهن بچه‌ها و تشویقشون به پرسش و پاسخ، با مشاهده اینکه آیا معلم به کار گروهی بچه‌ها اعتقاد و التزام عملی داره یا نه، فهمید.
  • روش‌های ارزشیابی دانش‌آموزان هم برام مهمه. چه ارزشیابی خرد کلاسی چه آزمون‌های دوره‌ای؛ اینو میشه تو کلاس یا با صحبت با بچه‌ها و معلم و مشاهده نمونه کارهایی از آزمون‌ها یا نتایج ثبت شده در دفترکلاسی فهمید.
  • میزان و نحوه نشستن و ایستادن، راه رفتن در کلاس هم برام مهمه.
  • نوع و میزان قوانین توافق شده و نوع تشویق و تنبیهات و نحوه اجرای آنها
  • نظم معلم در ورود و خروج از کلاس
  • اگه آزمون کتبی داشته باشن، اهمیت دادن به نظم و زیبایی برگه آزمون و جلوگیری از تقلب
  • ظاهر معلم از نظر آراستگی(لباس متناسب از نظر دوخت و رنگ) و نظم و نظافت در پوشش.
  • حالات چهره و بدن و گفتار معلم، از نظر اینکه اخمو یا سرد و بی روح و یا شل و وارفته نباشد، گفتار متین(با ادب: لطفاً، ببخشید، ممنونم) و مقتدرانه(هنگام تعیین حدود و وظایف: توقع نداشتم!، این قانونه! تکرار نشه! انتخاب خودت بود! نه! امکان نداره!) و مشوق(آفرین، چه ایده خوبی، به به، خیلی جالب بود، لذت بردم یا بردیم و . . . )، پرسشگر(چرا؟ از کجا فهمیدی؟ چجوری بفهمم یا بفهمیم؟ چطور؟ بنظرتون آیا میشه . . . ؟ برامون توضیح بده . . . ! به ما بفهمون! این . . . از کجا اومد؟ بچه‌ها با مریم یا با این حرف مریم یا با این نوشته مریم یا من یا کتاب موافقید؟)
  • دقت معلم در حفظ حقوق و روابط انسانی در کلاس، و ایجاد و تقویت فضای رفاقت بین دانش‌آموزان، و دامن نزدن به رقابت‌های ناسالم.

البته شرایط بازرس هم مهمه، تخصصش، هدفش، دیدگاهش، هوشمندیش، مهارتش و مهمتر از همه **بازخوردی که می‌دهد و نوع ارائه بازخورد٭٭؛ بسیاری از بازرسی‌ها یا بهتر بگم مشاهدات یا بازدید از کلاس‌ها (که بسیار کم هم اتفاق میوفتند) کلیشه‌ای و برای از سر باز کردن است و اغلب با نتیجه مطلوبی همراه نیست که باعث رشد یا تغییر شود. چون اصولاً یک بازدید یک ساعته کافی نیست.
حالا یه سوال، میدارمش تو بانک: بازرسی باید بی‌خبر باشه یا با اطلاع قبلی؟

پ.ن. می‌دونم که کلاس‌های یک موسسه آموزش زبان بازدید و مشاهدات مکرر دارند، دوست دارم دو نفر بیان اینجا و تو بحث ما شرکت کنن، امیدوارم وقتی پیدا کنن و دعوتم رو پاسخ بدن:

@Mah121
و
@hrm

5 پسندیده

گزارش بازدید
وارد کلاس می‌شویم. کلاسی ‌پر از رنگ‌های زیبا و نیمکت‌هایی که دور تا دور کلاس چیده شده‌اند. چند نیمکت هم در وسط کلاس است. معلم جوان و پرانرژی با لبخندی زیبا بر لب از ما استقبال می‌کند.

بعضی دانش‌آموزان کارت‌هایی برگردن‌شان آویزان است که نشان مسئولیت آنها است: مسئول در،مسئول برق، مسئول تخته و … .مسئول برق توضیح می‌دهد که باید حواسش به این باشد که برق کلاس هنگام خروج از کلاس روشن نباشد. همینطور سیستم کلاس را راه‌اندازی می‌کند.

کتاب ریاضی روی میز است و تخته‌ِی کلاس صفحه‌ای از کتاب را نشان می‌دهد. آنها مشغول تمرین عدد چهار بودند. یکی از دانش‌آموزان پای تخته می‌رود و چهارتا دایره می‌کشد. دیگری به همان اندازه از دانش‌آموزان را به پای تخته فرامی‌خواند، اما وقتی می‌پرسند چهار دایره‌ِی روی تخته بیشتر است یا دوستانت نمی‌داند چه پاسخی بدهد. معلم خیلی آرام و باحوصله دوباره سوال را توضیح می‌دهد. کتاب‌ها را ورق می‌زنیم، هر صفحه بازخورد داده شده است.

با کسب اجازه از معلم، دانش‌آموزان کتاب نوشتاری را روی میز می‌گذارند. تا نشانه‌ی س‍ س تدریس شده است. کتاب‌ها بازخورد داده شده و تاریخ آن نوشته شده است. از آنها می خواهم بعضی حروف و کلمات را بخوانند. دو دفتر دارند: دفتر توانایی من و دفتر خلاقیت من . روی جلد دفتر نام آن و عکس دانش‌آموز چسبانده شده است. در دفتر توانایی من، هر نشانه با کاغذ رنگی برش خورده و چسبانده شده است. در کنار آن تکه‌ای روزنامه که حرف مورد نظر در آن پررنگ شده است. در دفتر خلاقیت من سرمشق‌ها و تکالیف نوشته شده‌اند. هر تکلیف در هر روز بازخورد داده شده است.

چند دانش‌آموز پای تخته می‌روند، کلمه را بخش و صداکشی می‌کنند. یکی از آنها می‌خواهد صداها را در دایره بنویسد. دیگری دور صدای مورد نظر خط می‌کشد. با تردید می‌نویسند، بعضی درست و بعضی نه. معلم در کنارشان با صبر و با واژه‌هایی سرشار محبت آرامش دوباره توضیح می‌دهد.

با معلم صحبت می‌کنم. از دانش‌آموزی می‌گوید که یک ماه است رفته و جایی دیگر و مدرسه‌ای در یک روستا مهمان بوده است. اما هیچ نشانه و صدایی را نمی‌تواند بخواند. دانش‌آموز دیگری که ضعیف است و خانواده هم هیچ پیگیر نیست و تا به حال به مدرسه نیامده است.

آموزگار دفتر کلاسی‌اش را میز میگذارد، همینطور طرح درس‌ها و کارت‌های تشویقی کودکان. توضیح می‌دهد برای هر ده کارت دانش‌آموز می‌تواند یک جایزه از بانک جایزه انتخاب کند. نمونه ای از یک دعوتنامه برای جلسات هم در پوشه‌اش دارد که عکس دانش‌آموزان دور تا دور آن چاپ شده است. دانش‌آموز به بهانه‌ی نشان دادن عکس‌اش دعوتنامه را به مادرش نشان می‌دهد.

خداقوت معلم

3 پسندیده

چقدر گزارش خوب و روحیه‌بخشی بود. سپاس از اینکه به اشتراک گذاشتی! اینکه هم معلمی به این خوبی و هم بازرسی به این انصاف و دقت توی جامعه هست، امیدوارکننده و روحیه‌بخشه.

3 پسندیده