چه ایده‌های عملی برای تامین انرژی پاک در منازل دارید؟

در آینده نزدیک نیاز داریم که نگرش خودمان را نسبت به تولید و مصرف انرژی تغییر دهیم. در غیر این صورت باید با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو شویم.

ed7a8c7ee5e49c8954479e30ce73dd83

پیشنهاد من این است که در غالب این بحث به هر دو موضوع تولید و مصرف انرژی بپردازیم. در این راه چند هدف باید برایمان مهم باشد:

۱. ارزان‌ترین راه را پیدا کنیم.
۲. به دنبال ساده‌ترین روش‌ها باشیم که پیاده‌سازی‌شان ممکن باشد.
۳. به دنبال راه‌هایی باشیم که مناسب اقلیم ایران باشد.

موضوعات مرتبط

چه راه‌های برای صرفه‌جویی در منزل می‌شناسید؟
آیا میشه ساختمان های موجود رو به ساختمان انرژی صفر تبدیل کرد؟
بهتر نیست فرهنگ استفاده کولرهای آبی همچنان حفظ بشه؟
چه ایده‌هایی برای ذخیره‌سازی انرژی دارید؟
چه حمایت های دولتی برای برق خورشیدی وجود داره؟

5 پسندیده

بهینه‌سازی مصرف

چه وسابل الکتریکی در منزل ما انرژی بیشتری مصرف می‌کنند؟ وسایلی که به گرمایش و سرمایش مربوط می‌شوند معمولا جزو پرمصرف‌ترین‌ها هستند. از جمله این وسایل کولر گازی، یخچال و ماشین‌لباس‌شویی (80-90 درصد انرژی صرف گرم کردن آب می‌شود) هستند. تلویزیون‌های بزرگ حتی انواع جدید‌شان با برچسب انرژی A++، جزو پر مصرف‌ترین‌ها هستند. همین‌طور لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها که معمولا مدت زمان زیادی در طول روز روشن هستند.

اینجا یک ماشین حساب برای محاسبه انرژی مصرفی وسایل الکتریکی است.

در خانه من پرمصرف‌ترین لوازم به ترتیب این‌ها هستند:

  1. فکر نکنم بتوانم یخچالم را از اینی که هست کوچک‌تر کنم اما می‌توانم با یک یخچال A++ تعویض‌اش کنم.
  2. جایی که زندگی می‌کنم امکان استفاده از اجاق گازی نیست.
  3. جدول بالا بر اساس مصرف انرژی روزانه مرتب شده است.

تولید انرژی

شاید توربین بادی کوچک ساده‌ترین راه برای تولید انرژی پاک باشد. اگر فضای کافی داشته باشیم می‌توانیم یک توربین بادی۱۰۰۰ واتی بسازیم.

محمد @mohifalahi به نظرت مهم‌ترین چالش‌ها سر راه انرژی پاک در ابعاد کوچک چیست؟

4 پسندیده

با تجربه منجر به شکستی که خود ما برای سیستم های فتولتائیک خانگی داشتیم؛ مشکل این بوده که برای یک خانواده هزینه کردن حدود 30 تا 35 میلیون تومان برای یک سیستم 5 کیلووات فتوولتائیک متصل به شبکه که زمان بازگشت سرمایه ای حدود 4 سال داره؛ کار سختی هست.
الان تعرفه گمرکی واردات پنل و اینورتر به ایران 20% هست. اگر این تعرفه ها کمتر بشه می تونه زمان بازگشت سرمایه رو کمتر کنه و مدل اقتصادی سیستم های خورشیدی رو جذاب تر کنه.
اگر مشوق های دیگری به خانه هایی که سیستم انرژی تجدیدپذیر دارند مثل «معافیت بخشی از مالیات خدمات شهری یا عوارض نوسازی» داده بشه به نظرم خیلی می تونه کمک کننده باشه.

6 پسندیده

چرا باید تعرفه اعمال بشه؟ نظارت بر کیفیت خیلی بهتره. توی داخل، تولید پنل داریم؟

2 پسندیده

من یادمه که تا چند سال پیش تولید داشتیم، عدد و رقم ها (مربوط به بازده و غیره) الان یادم نمیاد ولی بعد یه مدت دیگه صرفه اقتصادی نداشت و همون شرکت سفارش میداد چین به نام اینا تولید می کرد، عملن کالا توی چین تولید می شد ولی برند این شرکت ایرانی روش می خورد
الان نمیدونم که آیا جایی هست که تولید کنن یا نه!

4 پسندیده

چون در مورد پنل به نوعی تولید داخل داریم. البته به این صورت که سلول رو از خارج وارد می کنند و اینجا اسمبل اش می کنند. در مورد اینورتر که فعلا هنوز تولید داخل نداریم.
دلیل اش هم احتمالا مشابه تعرفه های بالای خودروهای هیبرید هست!

3 پسندیده

الان شرکت های تابان و سولار صنعت فیروزه به همون روشی که بالا گفتم تولید می کنند. سلول رو وارد می کنند و اینجا اسمبل اش می کنند.

4 پسندیده

با توجه به شرایط عمومی کشور سلول خورشیدی، کوره های خورشیدی و بیومس راه حل های بهتری برای تولید برق به نظر هستن چون باد چندان زیادی نداریم بیو مس از یک نظر هم مفیدتر هست از این نظر که میشه راحت تر زخیره اش کرد.

محمد @mohifalahi فکر می کنی از چه راهی میشه در مورد تسهیلات بانکی برای احداث هر کدوم از روش های تولید برق خانگی اطلاعات گرفت ؟

2 پسندیده

توربین‌های بادی امروزی با سرعت باد ۳ متر بر ثانیه شروع به کار می‌کنند. بنابراین نیازی به باد شدید نیست. در این تحقیق درصد ساعاتی از سال که سرعت باد بیشتر از ۴ متر بر ثانیه است برای شهرهای مختلف ایران محاسبه شده است. بر اساس این تحقیق، در شهر تهران، ۳۰ درصد از کل سال سرعت باد بیشتر از ۴ متر بر ثانیه است. شهرهایی مانند رفسنجان، زابل، خواف، تربت‌جام، الیگودرز، کهنوج و خدابنده بیشترین درصد ساعاتی از سال دارد که سرعت باد در آن ها بیش از ۴ متر بر ثانیه است. بنابراین، این مناطق برای استفاده از انرژی بادی مناسب به نظر می‌رسند.

این مدل (توربین ۷۰۰ وات) خیلی وسوسه برانگیز است. چند تا از این‌ها برای تامین برق یک خانه کافی است. چیزی که در مورد توربین‌های بادی برای من جذاب است این است که در گستره دمایی وسیع‌تری کارایی دارند. همین‌طور در طول شب که خواب هستیم، می‌توانند انرژی ذخیره کنند.

4 پسندیده

قاعدتا بهترین گزینه خود ساتبا هست که متولی قراردادهای تضمینی تجدیدپذیر هست.

2 پسندیده