چه ترفندهایی برای نگهداری از گل و گیاه اپارتمانی بلدین؟

نگهداری از گل و گیاه، مخصوصا در آپارتمان یه هنره! معمولا گل فروش راهنمایی میکنه که گل رو در معرض نور مستقیم قرار ندین و هر دو-سه روز یه بار هم به گلدان آب بدین. ولی هر گل و هر گلدونی با این سبک زندگی دووم نمیاره و شکوفا نمیشه!

شما تا حالا تو آپارتمان گل نگه داشتی؟ تونستی گل رو به خوبی پرورش بدی؟ نگهداری از گیاه‌های اپارتمانی چه بایدها و نبایدهایی داره؟

گل آپارتمانی

3 پسندیده

به نظرم هر گل و گیاه آپارتمانی شرایط مخصوص خودش رو داره و خیلی ترفند نیاز نداره. باید ازش مراقبت کرد و حواست بهش باشه. اگر گلخونه داشته باشی تو خونه که خیلی عالی ولی اگر نداشته باشی و با پنجره بخوای از گلدون ها مراقبت کنی باید بسنجی کدوم پنجره چطور نوری و مقداری رو برای گیاهی که داری مناسب تره و اینکه پنجره کدوم سمت هستش که معمولا اگر جنوبی و شمالی باشند بهتره و مناسبت تر برای گیاهان آپارتمانی.

اینکه چه نوع گیاهایی رو با توجه به زمان و شرایط کاری و… میتونی بهتر ازش نگهداری کنی هم مهمه. چون هر گل و گیاه نیاز به رسیدگی داره و باید ازش مراقبت شه و بیخیال ازش نگذری مثل مسواک شب!

اینکه در چه منطقه ی آب و هوایی زندگی میکنی بازم خیلی مهمه. من جنوبم دلیل نمیشه هر چی گل و گیاه اپارتمانی دیدم تو خونه نگهداری کنم چون هر چند هم از میزان کوددهی و آبیاری ازشون مراقبت بشه میزان دما و اقلیم رو نمیشه تنظیم کرد. برای همین گیاه زودتر از بین میره.

اگر در پشت پنجره گل و گیاه نگهداری میکنید ممکنه حشره های ریزی داشته باشه، خصوصا تو زمستون که بخاری روشنه ممکنه بیشتر بشه. باید کمی خاک گلدون رو زیر رو رو کرد. یعنی روزانه اینکار انجام بشه که هوا دهی بشه و دوم پنجره باز بشه که اکسیژن بیاد داخل و میزان حشره و …کمتر بشه و اگر نشد باید یه سم مخصوص هست برید بپرسید و بخرید و بزنید.

مثلا تجربه ی من نشون داده که گلدون های سفالی در منطقه ما میزان کمتر و یا اصلا استفاده نشه خیلی بهتره و باید پلاستیکی یا فلزی باشه؛ فلزی مظورم قوطی های بازیافتی هستش که من ازشون گلدون میسازم :wink: :smile:.

میزان کوددهی از پاییز تا تا اوایل اردیبهشت، هر ماه، مقداری حیوانی پوسیده و مقداری ورمی کمپوست ها، که میشه از اضافه مواد غذای خانگی هم ساخت ولی باید دقیق و درست باشه، به پای گلدونها ریخت. البته من بیشتر گلدونهای تو خونه رو برای پاییز تا اواخر اسفند میبرم تو حیاط و شش ماه اول سال تو خونه هستند بخاطر گرما. در زمانی که تو حیاط هستند هم از اینکه از شته ها در امان باشند بهشون سم پاشی میکنم. اگر سم نداشتین میشه گوجه فرنگی رو پوره کرد و آبش رو گرفت و میزان آبی که دارید رو با کمی آب مقطر و سرکه قاطی کنید و به روی شته ها اسپری کنید. مسئولیت مرگ گلها رو پذیرا نیستم لطفا مراجعه نفرمایید :joy:!

هر دوسال یه بار معمولا گلدونا باید عوض شه ولی من کمتر و بیشترش رو با میزان رشد گل میسنجم.
بعضی گلها رطوبت زیادی دوست دارند و بعضیا خشک و باید از قبل در موردش خونده باشید یا از گلفروشی بپرسید.

میزان گل‌دهی کاکتوس ها برای من که بیشتر منطقه پذیرا هستش مهم ترین چیزه و تنها چیزی که خودم و تجربه شخصیم اینو بدست آورده میگه شوک دادن به گیاه باعث گلدهی در بهار میشه. کاکتوس ها معمولا تو بهار گل میدن. شوک دادن به معنی اینکه یه زمانی بهش کم آب میدی و بعد یه بار خیلی و پشت سر هم آب میدی و… اما این تجربه شخصیه یعنی من کود گلدهی پای کاکتوس نریختم که گل بده.

اگر چیزی بیشتری تونستم مینویسم از تجربیاتم.

2 پسندیده

یکی از کارهایی که از مادرم یاد گرفتم این بود که وقتی برنج رو می‌شستن (اولین شستشوهای برنج خام)، آب برنج رو نمی‌ریختن دور و می‌ریختن پای گلدون ها. هم برای گیاه خوبه، چون آب برنج پر از ویتامین و مواد معدنی هست، و هم یه جورایی استفاده‌ی بهینه از آب هست!

پ.ن. البته حواستون باشه، اگه تو آب برنجتون نمک ریختین، دیگه اون رو پای گیاه بیچاره نریزین!

2 پسندیده