کلیشه های جنسیتی چه تاثیراتی در زندگی شما داشته اند؟

کلیشه‌های جنسیتی باور‌های ثابت و قالبی هستند که پایه‌ی علمی ندارند و اکثرا به مردان و زنان نسبت داده می‌شوند. این کلیشه‌ها در تمام فرهنگ‌ها وجود دارند و رفتار کردن برخلاف آن باعث فشارهای هنجاری و اجتماعی می‌شود. این کلیشه‌ها غالبا پذیرفته شده هستند و حتی افرادی که به درستی آن‌ها باور ندارند و این کلیشه‌ها را به چالش می‌کشند، ممکن است به صورت نااگاهانه و ناخوداگاه این کلیشه‌ها را دنبال کنند.

نمونه‌هایی از کلیشه‌هایی که در مورد زنان وجود دارد: زنان متمایل به هنر و ادبیات هستند، محافظه کار و خویشتن دارند، میل به امنیت خواهی فراوان دارند، به سادگی عواطف و احساسات خود را به زبان می‌آورند و دلواپس عواطف و احساسات دیگران هستند.

و همچنین نمونه‌هایی از کلیشه‌هایی که در مورد مردان وجود دارد: مستقل هستند، علاقه‌مند به رهبری هستند، سلطه‌طلب هستند، به سادگی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند، دارای اعتماد به نفس بالایی هستند، جاه‌طلب هستند، گریه نمی‌کنند، ریسک پذیر هستند.

این باور‌ها می‌توانند آسیب زننده باشند و باعث تقویت بیشتر خود شوند.به طور مثال یکی از باورهای کلیشه‌ای که در مورد مردان وجود دارد این است که مردان اعتماد به نفس بالاتری نسبت به زنان دارند. مطابق با این کلیشه طرز رفتار والدین، انتظارات و نگرش‌هایی که به فرزندانشان منتقل می‌کنند، می‌تواند پسرانی دارای اعتماد به نفس بالاتری نسبت به دختران پرورش دهد، همچنین نوع نگاه جامعه به مردان و امتیازهایی که از لحاظ اجتماعی برایشان در نظر گرفته شده به نوبه خود می‌تواند باعث تقویت اعتماد به نفس مردان شود و این‌ گونه کلیشه‌ها خود را تقویت می‌کنند.

3 پسندیده

ممنون از طرح این سوال! این روزها ذهنم بدجور مشغول پرسشی مشابه بود و نمیدونستم دقیقا چطور مطرحش کنم:

چی میشه که اکثر مردهای اطرافم، از یه نقطه ای به بعد، (از نظر من) پررو و بادکرده میشن؟! من چه نقشی تو این حالت قلدری این مردها دارم؟ و چی کار کنم که رابطه ای که حالت پایاپای داره، تا مدتها پایاپای و همسطح بمونه و من از جایی به بعد حس نکنم که داره حقم خورده میشه،‌ تبعیضی رخ داده و یا حس های مشابه؟

هنوز خودم به نتیجه خاصی نرسیدم، هر چند که چندان با این باورهای آگاهانه و یا ناخودآگاهانه آشنایی نداشتم. مثلا تا الان فکر میکردم دلیل اینکه خانم ها احساساتشون رو بیشتر بروز میدن، فیزیولوژی هست و نه باورهای اجتماعی! منتها به نظر میرسه تو اشتباه بودم:

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0173942

ممنون میشم اگه کسی کلیشه های جنسیتی بیشتری رو میشناسه لیست کنه.

2 پسندیده

بهتون پیشنهاد میکنم تفاوت های زیستی وتفاوت های ساختار مغز زن و مرد را مطالعه کنید تا بتونید کلیشه های جنسیتی تشخیص بدید و چون بعضی از این کلیشه ها اینقدر عمیق هستن که برای همه ی ما پذیرفته شدن

سلام ممنونم که وقت گذاشتین
به نظر من صفات هر شخص ربطی به جنسیت ندارد ممکن است یه چیزهایی کلی وجود داشته باشد اما باز هم نسبی است. در واقع می توانن گفت به محیط زندگی هر شخص و به تربیت او در یک خانواده و همچنین نقش ژن بستگی دارد در یک خانواده یک زن ممکن است اعتماد به نفس قوی تری داشته باشد ولی در یک خانواده ممکن است یک مرد این صفات را دارا باشد هر شخصی دارای صفاتی هست که از خانواده خود و تاثیری که از محیط گرفته و همچنین صفات ثانویه که از پدر یا مادر خود به ارث برده است.

1 پسندیده