چه اختراعات، تحقیق‌ها، و نوآوری‌هایی برای مصرف بهینه‌ی آب سراغ دارین؟

به نظرم در این زمینه در دنیا تجربه‌های قابل تکراری وجود داره و خوبه قبل از اینکه به هر چیزی فکر کنیم تجربه‌ها و نوآوری‌های بقیه رو مرور کنیم و عیب‌ها و نقاط قوت این تجربه‌ها رو پیدا کنیم.

برا همین بد نیست از مشاهده‌هامون و یا تحقیق‌هامون اینجا به اشتراک بذاریم:

  1. چه خلاقیت ها، اختراعات، نوآوری هایی در زمینه مدیریت مصرف آب داشتند؟
    مثلا یه دوش آب که کمک میکنه فرد با مصرف آب کمتری بتونه یه حمام راحت داشته باشه هم میتونه یکی از این اختراعات باشه.

  2. چه تجربیاتی در زمینه کاهش بی‌آبی در دنیا وجود داره؟
    شاید حتی مدیریت یه کشور برای یه وضعیت بحرانی مشابه بتونه الهام بخش باشه.

  3. در این زمینه چه کارهای پژوهشی انجام شده است؟

1 پسندیده

این رو تو موزه یزد دیدم:

image
یکی از روش های آبیاری ما ایرانی های قدیم. این مقاله جالب هست.

4 پسندیده

در زمینه مهار بی آبی، خود ایران باستان سرآمد بوده، همینکه تونستن در این منطقه ی خشک (از لحاظ اقلیمی نسبت به سایر جاها) بساط کشاورزی رو راه بندازن خیلی حرفه.

یکی از بهترین اختراعات ایرانی ها هم قنات بوده، سازه ای که بدون بهره کشی از زمین از آب های زیرزمینی اون استفاده میکردن. حساب کنین چندین هزار سال بدون اینکه زمین ایران خشک بشه و یا به خشکسالی بخوره، تونستن از آب های زیر زمینی بهره مند شن. در این زمینه بیشتر تحقیق میکنم و در اختیار میذارم.

5 پسندیده

13 دیزاین خلاقانه برای مصرف کمتر آب در زندگی روزمره رو میتونین در این لینک مشاهده کنین، که از بین اونها خودم این دو مورد رو پسندیدم:

  • محفظه ی دستشویی که تموم شدن آب رو مستقیم به افراد نشون میده:

  • پرده ی حمام که بعد از مرطوب شدن به اندازه ی خاصی، برجسته میشه و مثل نیزه عمل میکنه و نمیذاره افراد برای مدت طولانی در حموم بمونن!

پرده ی حمام خلاق

3 پسندیده

اختراع جوان ایرانی ساکن سوئیس مهرداد محجوبی موسوم به Shower of the future
که آب مصرفی در حمام رو با تصفیه سریع، بازچرخانی می کنه و از این طریق 90% در مصرف آب و 80% در مصرف انرژی نسبت به یک حمام معمولی باعث صرف جویی میشه. این هم وب سایت این محصول https://orbital-systems.com

4 پسندیده

یه مقاله ای جدیدا در رابطه با همین موضوع و کشاورزی نوشتم و مطالب جالبی برای تصفیه ی اب و جلوگیری از هدر رفت آب در امریکا پیدا کردم. یکی از اونا که خیلی برام جالب بود: بررسی چکه‌های آب؛ یک سوم آب در لوله ها هدر می‌رود!

شرکت آلمانی آلبستادورک به تازگی از نرم‌افزاری استفاده می‌کند که در صورت چکه‌ کردن آب بلافاصله به بخش مرکز کنترل اعلام می‌کند؛ چکه‌ آب در حمام‌ها و دستشویی‌ها به عنوان تلف‌کننده‌های اصلی آب نام گرفته‌اند. اما بزرگترین مشکل این است که بخش زیادی از این آب‌ها توسط لوله‌هایی که آب را از مبدأ به خانه‌ها منتقل می‌کنند هدر می‌رود.

این شرکت آلمانی معتقد است که حدود یک سوم آب‌ها در مسیر مبدأ تا رسیدن به منازل در لوله‌های آب هدر می‌رود. نرم‌افزار معروف به “زونکن آلفا” کمک می‌کند تا بخش زیادی از تلفات آب‌ها جلوگیری شود {متاسفانه لینک سایت رو پیدا نکردم!}.

یکی دیگه اش هم مربوط به ابداع یک پسر بچه ۱۷ ساله است. لادریک زمانی که به لیمپول در آفریقای جنوبی مسافرت می‌کرد آن را ابداع کرد. او متوجه شد می‌توان با درست کردن لوسیونی که مواد شیمیایی پاک‌کننده دارد، از برخی بوهای بد خلاص شد و این لوسیون می‌تواند با استفاده روی پوست نتیجه یک دوش واقعی را داشته باشد. دوش حمام خشک می‌تواند میلیون‌ها لیتر آب را برای ما ذخیره کند.

3 پسندیده

:+1: اطلاعات جالبی بود، اگه لینک مرجع برای مطالعه ی بیشتر از این اطلاعات در دسترس باشه عالیه. هم مقاله های راجع به هدررفت آب در مسیر لوله ها و هم نرم افزار و اختراع لوسیون.

در کشور ما هم از 130 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر قابل استحصال، حدود 30 تا 32 درصدش در مسیر انتقال تلف میشه.
منبع: مهرنیوز

2 پسندیده

تولید پوشاک با مصرف آب کمتر به اندازه ۹۶٪ رو میشه جز نوآوری های شرکت Levi’sدر این زمینه دونست:

http://www.levistrauss.com/sustainability/products/waterless/

1 پسندیده

با سلام
به تازگی با وبسایتی آشنا شدم که کارهای بسیار خوبی در زمینه آب انجام داده و تحقیقات گسترده ای روی محصولات تصفیه آب و به خصوص تصفیه آب خانگی انجام داده. بد نیست برای یافتن پاسختون به این سایت سر بزنید:

كشت هيدروپونيك كه از خيلي وقت پيش در ايران جهت توليد انواع سيفي جات به صورت شركت هاي خصوصي آغاز شده بود يكي از بهترين راه حل ها در استفاده بهينه از آب است كه مي تواند در مناطق خشك با خاك هاي فقير و كم باران نيز از اين تكنولوژي استفاده نمود.

1 پسندیده

در ژاپن آب سینک دستشویی به فلاش تانک توالت ریخته میشه. فرد بعد از شستن دستش دکمه فلاش تانک رو میزنه و توالت با همون آبی که برای شستن دست استفاده شده تمیز میشه.