چرا دوره حاملگی و بارداری 9 ماهه است؟

در این جدول زمان متوسط دوره بارداری پستاندارن مختلف قید شده. مثلاً شتر دوکوهانه بلخی بیشتر از یه سال دوره حاملگیش طول میکشه. یا فیل آفریقایی چیزی حدود 2 سال برای زایمان وقت میذاره :sweat::face_with_raised_eyebrow:

  • چرا دوره حاملگی انسان 9 ماه طول میکشه؟ مثلاً چرا 5ماهه نیست!
  • چرا واسه پستاندارا این قضیه اینقدر متفاوته؟

پ.ن: نسخه فارسی این جدول تو ویکی پدیا هیچ نظم ساختاری نداره! چرا؟

3 پسندیده

جوابش رو کامل نمیدانم.چون به دوران فرگشت و زیستی و فیزیولوژی بدنِ مادر برمیگرده.
اما یادم در مطلبی عرفان خسروی نوشته بود ﮐﻪ در تحقیقات جدید،ﻃﻮﻝ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﺭﺟﻪ ﺍﻭﻝ، ﺗﻮﺳﻂ ﺳﻮﺧﺖ ﻭ ﺳﺎﺯ ﺑﺪﻥ ﻣﺎﺩﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩ مبشه، ﻧﻪ علتهای دیگه.
مث ﺑﺰﺭﮒ ﺷﺪﻥ ﺳﺮ ﺟﻨﯿﻦ ﻭ دشواری بیرون اومدن جنین در زمان تولد.و بارداری بیشتر از ۹ ماه،مادر رو به خطر محدود کردن سوخت وساز نزدیکتر میکنه.

ولی جالب تر از این سوال اینه: که چرا ۷ ماهگی کاملِ،ولی ۸ ماهگی بچه مرده بدنیا میاد!! جوابش رو ممکن بدونیم. اما به طرز شگفت آوری،موضوع قابل تاملی.

4 پسندیده

به نظر می‌رسد که طول دوره بارداری به ابعاد پستاندار هم بستگی دارد.

موش‌ها، سنجاب‌ها و خرگوش دوره بارداری‌شان کمتر از یک ماه است. این پستانداران همگی کوچک هستند. در طرف مقابل، فیل، نهنگ، کرگدن و زرافه دوره بارداری‌شان بیشتر از ۴۰۰ روز است.

حدس می‌زنم تقسیم سلولی عاملی هست که طول دوره بارداری را تعیین می‌کند. نوزاد یک پستاندار بزرگ با ابعاد بزرگ‌تری به دنیا می‌آید. در نتیجه تعداد سلول‌های بیشتری برای کامل شدن جنین باید به وجود بیاید. بنابراین، زمان بیشتری طول می‌کشد تا جنین کامل درون رحم شکل بگیرد.

پ.ن. بچه فیل در زمان تولد نزدیک به ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

3 پسندیده

بیشتر توضیح میدین؟ اتفاقاً یکی از دوستان راجع به این مورد کنجکاو شده بود.

یه مورد دیگه که به نظرم جالب توجهه اینه که جانوری مثل شامپانزه که خصوصیات ژنتیکیش به انسان نزدیکترینه، متوسط دوره بارداریش چیزی حدود یک ماه فقط با انسان فاصله داره.

یا مثلاً بز و گوسفند فقط سه روز فاصله دارن(البته من نمیدونم بُز و گوسفند از چه نظر میتونن به هم نزدیک باشن، صرفاً چون جفتشون اهلی هستن و شری میدن به نظرم اومد با هم تو یه دسته قرار میگیرن! :face_with_monocle:)

3 پسندیده

این یکی از اون سوال هایی هست که یه دانشمند (علم-پیشه) حتما میره سراغش :wink:

یکی از محدود کننده های زمان بارداری، میزان رشد مغز هست. و نمیشه راحت مقایسه کرد. بچه ی انسان در حالی به دنیا میاد که مغزش هنوز ۳۰٪ کامل شده، و مغز بچه ی شامپانزه بعد از تولد ۴۰٪. در واقع اگه بچه ی انسان با مغز کامل شده بخواد به دنیا بیاد حدود ۱۸-۲۱ ماه طول میکشه (به جا ۹ ماه). بد نیست این مقاله ی ساده ی livescience درباره زمان بارداری رو مطالعه کنین.

چرا بچه انسان با مغز ناکامل به دنیا میاد؟ چرا مثلا ۲۱ ماه تو شکم مادرش نمیمونه؟

یه معضل(! همون dilemma) هست به اسم Obstetrical dilemma، بین ایستاده راه رفتن انسان و سایز جمجمه ی بچه ی در حال به دنیا اومدن. لگن انسان در طی تکامل یه سایز و فرم کوچکی پیدا کرده مشابه چیزی که الان داریم؛ تا بتونیم ایستاده راه بریم. در کنارش جمجمه ی انسان هم در حین تکامل بزرگتر شده. و خب فرض کن نوزاد با جمجمه ی بزرگ بخواد از لگن کوچک مادر خارج شه. نمیشه.

در ضمن به همین دلیل سایز کوچک لگن انسان هست که موقع زایمان نیاز به کمک یه پزشک داریم! چیزی که هیچ جاندار دیگه ای نیاز نداره.

7 پسندیده

من فکر میکردم زمان زایمان به پزشک نیاز داریم چون یک ماموریت پزشکیه . وگرنه اگر مثل یک حیوان در طبیعت بکر زندگی میکردیم بدون کمک یک پزشک،‌ امکان وضع حمل نبود؟!

البته از درصد مرگ و میر مادر در زمان زایمان در حیوانات اطلاعات دقیقی ندارم. اما میدونم که در گاو ها در اولین زایمانشون خطر مرگ و میر بالایی دارند و معمولا در وضع حمل اول‌شون، بدون کمک دامپزشک، نمی تونن زایمان راحتی داشته باشند.

1 پسندیده

بدلیل تکامل یافتن جنین در شکم مادر . ختما سئوال میکنید پس
چرا بعضی از نوزادان 7 ماهه بدنیا میایند .
اولا نوزاد باید در شکم مادر رشد کامل از یک انسان طبیعی داشته
باشه . مانند شکل گیری مهره های کمر -قلب - ریه - اعضاء شکم- ساختمان بدن - مخچه - صورت - دست - پا -
اینکه بعضی از نوزادان زودتر از موعد مثلا بین 7 بدنیال میا یند
اول بستگی به مقاومت بدن مادر و تغذیه ای که در طول روز داره
و نوع فعالیت بدنی .
دوم اینکه نطفه هر مقدار که قوی تر باشه نوزاد رشد بهتر و هوش
بالاتری خواهد داشت .
اینکه گفته میشه نوزاد تو 8 ماهگی زنده نمیماند اینم باز بستگی به
شرایط بدنی و دمای بدن مادر داره .

1 پسندیده