آیا درمان سنتی یا گیاهی برای یبوست سراغ دارید؟

چه درمان‌های گیاهی یا سنتی ولی کارآمدی برای رفع یبوست[1] سراغ دارین؟ چه عواملی یبوست رو تشدید میکنن؟
یبوست


  1. Constipation ↩︎

8 پسندیده

پرهیز از تناول غذاهای شور، نفاخ و چرب

پرهیز از خوردن چیپس، پفک، نوشابه، فست فود

نوشیدن مایعات

خوردن میوه (البته بعضی از میوه ها برای من این مشکل رو ایجاد میکنن و با تجربه شخصی تونستم پیداشون بکنم، هرچند برای سایرین همچین اثری نداشتن).

خوردن آلو بخارا، مثلا روزی پنج تا

خوردن زیتون (منظورم طبیعی و غیر شور هست)
خوردن میوه بصورت فرآوری شده، مثل لواشک، البته لواشک اسید معده رو زیاد میکنه که خودش عامل منفی به شمار میاد

5 پسندیده

انجیر خشک هم معجزه میکنه. شب هفتا انجیر رو باید توی یه لیوان آب خیسوند و صبح انجیرا و آب رو خورد.
برگ سنا هم مسهل قویی هست.
خاک شیر هم اگه با آب گرم درست بشه و صبح ناشتا خورد، از یبوست جلوگیری میکنه.
از زیتون و روغن زیتون هم نباید غافل شد، واقعا موثره.

نشستن طولانی مدت و عدم تحرک هم تشدید کننده ی یبوسته.

5 پسندیده

این سوال بسیار مهمه. از هر ۷ مرد یک نفر، و از هر ۳ زن یک نفر دچار یبوست هستند.
یبوست عامل بیشتر بیماری‌هاست. شخصی که یبوست داره، مانند گلی هست در گلدان که راه خروج آبش بسته شده و میکروارگانیسم‌ها و مواد اضافی از گلدان خارج نمی‌شه و گیاه رو درگیر بیماری‌های دیگر می‌کنه. و برای رفع همه این بیماری‌ها کافیه راه بسته شده گلدان رو باز کنید.

متاسفانه پزشکان پزشکی مدرن از این موضوع آگاهی ندارند و نمی‌دانم با چه جرأتی به بیمارانشان هر دارویی را بدون آگاهی از کارکرد گوارش بیمار تجویز می‌کنند. در صورتی که این داروها می‌تونه در بدنی که یبوست داره بمونه و عامل مضر جدیدی بشه.

برای درمان یبوست، ابتدا باید عملکرد گوارش رو بدونیم. گوارش غذا از دهان، آغاز می‌شه و در یک مسیر تک‌راهی، ابتدا به مری، بعد به معده، سپس روده کوچک و بعد روده بزرگ می‌رسه و از بدن خارج می‌شه. در این مسیر هر اتفاقی می‌تونه روند گوارش رو کند و سریع کنه.
حرکت غذا در این مسیر به حرکت مارگونه مری، معده و روده هم بستگی داره که بهش حرکت دودی‌شکل می‌گیم. این حرکت از مغز دستور می‌گیره و غیرارادی هست (اما با موردی که پایین توضیح می‌دم).
روده بزرگ از پایین ناف آغاز می‌شه، در جهت عقربه‌های ساعت، به سمت بالا، سپس به سمت چپ و سپس به سمت پایین حرکت می‌کنه.
مسیر گوارش برای حرکت، نیاز به لیزکننده‌ها، رطوبت و ماده صفرا داره.

خیلی از مواد دارویی که می‌شناسیم، یکی از این رفتارها (حرکت دودی‌شکل، یا افزایش صفرا، رطوبت یا لیزکننده‌ها) رو تقویت می‌کنند.

همه این‌ها رو گفتم تا به اینجا برسم که بعضی داروهای به ظاهر ساده برای رفع یبوست چرا خطرناکند.
مثلا داروی سنا، که احتمالا حرکت دودی گوارش رو تحریک می‌کنه. به شدت خطرناک است. پس از مدتی، با از بین رفتن پرزهای روده، جذب ویتامین‌ها از جمله ویتامین ب رو کاهش می‌ده. کاهش ویتامین ب، کمبود خواب، و کمبود خواب موجب کاهش جذب ویتامین ب خواهد شد و نبود ویتامین ب، باعث ضعف گوارش می‌شه و شخص رو در یک لوپ خطرناک گیر می‌اندازه. و در این صورت لازم هست ویتامین ب رو حتما به بدن برسونیم. پس نباید سنا در مدت طولانی، مثلا بیش از یکی دو سه هفته مصرف بشه.

یا همین طور مصرف ریشه شیرین‌بیان، با افزایش میزان صفرا، گوارش رو تسهیل می‌کنه و مقدار زیادش برای افرادی که خودشان صفرای بالایی دارند، دوباره همین خطر رو ایجاد می‌کنه.

گفتیم حرکت دودی وابسته به مغز و غیرارادی هست. این حرکت مانند نفس کشیدن از طریق مغز فرمان می‌گیره. در صورت اختلال عصبی حرکت دودی دچار فشارهای بیشتر می‌شه (یا حتی کمتر) فشارهای بیشتر مثل این است که مقداری ماده آبدار رو در یک پارچه بگیرید و فشار بدید. این ماده سفت و خشک شده و آب خود را از دست می‌دهد. اگر دفع، به صورت قطعه‌قطعه و خشک باشه، احتمالا به معنای وجود عامل عصبی (همچون استرس و اضطراب و افسردگی) است.

گفتیم مسیر روده بزرگ به چه شکل است. یعنی آخرین مسیر روده در سمت چپ معده و از بالا به پایین است. این مکان آخرین مکان حضور غذاست. به خاطر تجمع همیشگی مواد، میکروب‌های احتمالی در این جا جمع می‌شوند. اگر شخص دچار میکروب در روده شود، این قسمت درد می‌گیرد. پس درد در چپ معده نشانه میکروبی شدن روده است.
درمان آن استفاده از سبزیجات در غذاهاست. بوی سبزیجات، می‌تواند میکروب‌ها را در مسیر گوارش بکشد. البته این هم یک تجویز کلی نیست. شاید برخی سبزیجات تند، موجب تحریک آسیب‌های روده در آخر روده بزرگ بشوند.

خشکی روده از خشکی مواد دفعی مشخص می‌شود
اگر رطوبت بیشتر لازم است می‌توان رطوبت را می‌توان با تخم‌شربتی و گیاهان دیگری که آب را جذب می‌کنند و کم‌کم به بدن می‌دهند تأمین کنیم.
همین‌طور لیزکننده‌هایی همچون گل ختمی. و روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون در غذا.

اگر معده سرد باشه، مثلا دچار رفلاکس باشیم، می‌تونه به دلیل خوردن بیش از اندازه چای، قهوه، عصبی یا سردی‌ها و محرک‌های دیگه (کافئین، الکل، سیگار و غیره) دیگه باشه که باید کاهش داده بشن. که باید صفرا هم بررسی بشه. اگر صفرا کم بود، می‌شه کمی از شیرین‌بیان استفاده کرد.

همچنین خوردن آب در ابتدای بیدار شدن از خواب، علاوه بر تأمین رطوبت از دست رفته شب، می‌تونه به آغاز حرکت دستگاه گوارش کمک کنه.

ورزش هم بسیار مهمه و به قدرتمندی هر نوع دارویی که می‌خوریم می‌تونه به گوارش کمک کنه. (البته شاید ورزش‌های خیلی شدید خودشون عامل یبوست هم بشن. کسی چه می‌دونه)

در نهایت. نکته مهم این است که ابتدا با بررسی شکل مواد دفعی، یا اگر دردهایی وجود دارد، علت را تشخیص دهیم و سپس به درمان بپردازیم.

بسیار جالب بود. البته خاکشیر می‌تونه در طولانی‌مدت موجب ضعف گوارش بشه. ولی فکر نمی‌کنم خطر زیادی در حد سنا داشته‌باشه.

1 پسندیده