اول-کارآفرین‌ها: پلتفرم تبدیل «آدم‌»های ایده‌پرداز به «تیم‌»های کارآفرین!

کارآفرینی

«اول‌-کارآفرین‌ها[1]»

این یک موسسه در سنگاپور هست برای سرمایه‌گذاری روی استعدادها که به تازگی باهاش آشنا شدم. یکی از شعارهای این موسسه اینه: « به عنوان یک آدم به ما بپیوند، و با یک شرکت از اینجا بیرون برو!»

و واقعا هم همین کار می‌کنه. اگر می‌خواید بدونین «چه‌طوری؟» دعوتتون می‌کنم به خوندن ادامه‌ی مطلب…


معرفی موسسه اول-کارآفرین‌ها

اول کارافرین ها، زمان و هزینه صرف می کنه تا به افراد بااستعداد و بلندپرواز کمک کنه هم‌بنیان‌گذار (co-founder) برای خودشون پیدا کنن، ایده شون رو رشد بدن و یک شرکت باز کنن.

برنامه‌ی اجرایی برای این‌کار به چه ترتیبه؟

این موسسه ابتدا یک سری فراخوان برای دعوت به شرکت در برنامه در تاریخ‌های مشخصی رو اعلام می‌کنه که در وب‌سایت در قسمت Upcoming Cohorts قابل ملاحظه است. این برنامه در شش کشور در قاره‌های مختلف برگزار می‍شه و افراد از تمامی کشورها می‌تونن در اون شرکت کنن.

بعد از این‌که برای یکی از فراخوان‌ها ثبت‌نام می‌کنین، به مصاحبه دعوت می‌شین و ایده‌تون رو توضیح می‌دید و باید سعی کنید برای چالش‌های فروش ایده‌تون، مصاحبه‌کننده‌ها رو قانع کنین.

اگر در مصاحبه پذیرفته بشین (حدود 100 نفر در این مرحله انتخاب میشن)، به یک برنامه‌ی سه ماهه دعوت می‌شین که تمام هزینه‌هاتون توسط این موسسه پرداخت می‌شه.(به نقل از شنیده‌ها این حمایت برای سنگاپور ماهیانه حدود 5000 دلار سنگاپور هست که مبلغ زیادی هم هست!). در سه ماهه‌ی اول که اصطلاحا شکل‌دهی (Form) گفته می‌شه، به شما کمک می‌کنند تا هم‌بنیان‌گذار پیدا کنین، ایده رو رشد بدین و اون رو به پروتوتایپ تبدیل کنین.

اگر در این مرحله موفق به پیدا کردن هم‌بنیان‌گذار بشید و بتونین پروتوتایپ رو کامل کنین، وارد مرحله‌ی سه ماهه‌ی دوم می‌شید که اصطلاحا راه‌اندازی (Launch) گفته میشه. در این مرحله با سرمایه‌گذاری اول-کارآفرین‌ها به سراغ مشتری‌های بلقوه‌ی محصول ِتون می‌رین و سعی می‌کنین نشون بدین که این محصول بعد از تکمیل مشتری خواهد داشت.

در مرحله‌ی آخر، که پراسترس‌ترین مرحله است(!)، باید توی 4 دقیقه، ایده‌تون برای سرمایه‌گذارهای بزرگ دنیا ارائه بدین. حدود 300 سرمایه‌گذار در این برنامه شرکت می‌کنن. به این مرحله، پرتاب (pitch) گفته می‌شه.

اگر ایده‌ی شما خریدار پیدا کنه، آینده‌ی خیلی روشنی در انتظار خواهید داشت! :star_struck:

کمی عدد و رقم

این موسسه تا کنون به بیش از 1000 نفر این خدمات رو ارائه داده و در ایجاد بیش از 200 شرکت نقش ایفا کرده و مجموعا تونسته 1.5 میلیارد دلار ثروت خلق کنه.

توضیحات بیشتر درباره هدف موسسه به نقل از خودشون:

امروزه بلندپرواز ترین افراد جهان، به واسطه شرکت های بزرگ و قراردادهای اجتماعی ِ وضع شده، به عقب رانده شدند. اونها اغلب دعوت میشن تا به عضویت یک شرکت سرشناس دربیان یا در موسسات آکادمیک مشغول به کار بشن و روند رشد آهسته و ملایمی داشته باشند. و این باعث میشه یک محدودیت الکی روی قابلیت ِ اونها و سرعتی که میتونن باهاش پرواز کنن ایجاد بشه. هدف و فلسفه ی وجودی اول-کارآفرین‌ها، برداشتن این محدودیته.

اول-کارآفرین‌ها برای چنین افرادی که فراتر از مرزها حرکت می کنند، این امکان رو فراهم می کنه که بتونن شرکت تکنولوژی خودشون رو بنا کنن و از بلندپروازی‌شون برای رقم زدن یک تاثیر ادامه دار و قدرتمند استفاده کنن.


در «موضوع‌های تقریبا مشابه»، این پرسش مرتبط رو پیدا کردم: ساخت پلتفرمی برای دسترسی به کارآفرینان


  1. Entrepreneur First ↩︎

6 پسندیده

جالب بود، ممنون برای به اشتراک گذاری :+1:

عملا مدل تازه‌ای از شتابدهی هست که ریسک کارآفرینی رو با حمایت‌هاش در دوره‌های پیش-رشد کاهش میده و احتمالا از طریق گرفتن سهام شرکت‌های موفق حاضر در پلت فرم، درامدزایی میکنه.

این مهم ترین ارزشی هست که یه شتابدهنده میتونه به شرکت‌ها عرضه کنه، و اگه واقعا ۳۰۰ نفر از سرمایه‌گذاران توانمند و اهل سرمایه‌گذاری در برنامه‌ی دموی پلت‌فرم شرکت میکنن خیلی عالیه :v:

چنددرصد از سهام یه شرکت که وارد چنین سیکلی بشن به پلت فرم تعلق میگیره؟

شما به شرکت‌های وارد شده و یا بعضی افراد که از خدمات چنین پلت فرمی استفاده کردن دسترسی داری؟ اگه بله میتونی از ایشون کمی درباره پلت فرم و خدماتش بپرسی؟ ازشون بخوای نقد کنن و نقاط مثبت و نقاط قابل بهبود رو بگن. چه خدماتی رو گرفتن که عالی بود؟ کجاها خدمات پلت فرم میتونست بهتر باشه؟

3 پسندیده

خیلی خوب و لذتبخش بود. فهمیدن اینکه دنیا جاهایی داره که نگاهی متفاوت و ارزشمند به انسان، بیزنس و آینده دارن، حس خوبی بهم میده.
سپاس برای این مطلب خوب :v:

1 پسندیده

دو تا فاندر ایرانی که با کمک این مجموعه رشد کردن رو سراغ دارم و شاید بتونین مستقیم سوالاتون رو بپرسین ازشون:
خانم دکتر صدف منجمی بنیان‌گذار SeeMode
و آقای دکتر حسین نجاتی بنیان‌گذار Kronikare

این توضیحات ویکی هم شاید خوب باشه بهش نگاه کنین:

3 پسندیده

ابتکار عمل جالب و سنجیده‌ای است. تنها راه بقای کاپیتالیسم ، تداوم کارآفرینی و تخریب خلاقانه است برای اینکه تا حدی بتوان انباشت عظیم ثروت در اختیار معدودی را از هم گسست و گروه‌های جدید سرمایه‌دار را شکل داد. کارآفرینی فلج شود مجاری حیاتی کاپیتالیسم دچار انسداد و در نتیجه سکته قلبی میشود.

1 پسندیده

درباره این پلتفرم سوالات جالبی مطرح شد که برای برخی از اونها اطلاعات زیر رو میتونم اضافه کنم:

طبق شنیده ها ای-اف، 8 تا 10 درصد (بسته به نوع شرکت) از سهام هر شرکت رو وقتی که اصطلاحا ازش فارغ التحصیل میشن برمیداره.

باز به نقل از شنیده ها؛ از نقاط مثبت خیلی مهم، آموزش هایی هست که ارائه میدن. در واقع گویا ای-اف اغلب افراد فنی و تکنیکال رو جذب میکنه که کمتر مهارت های بیزنس و فروش رو تمرین کردن و توی دوره هاش این افراد رو با مهارت های بیزنسی تجهیز میکنه.
فرآیند وارد شدن بهش نسبتا ساده است، یک شخص به تنهایی میتونه وارد بشه به شرطی که نشون بده ایده داره و میتونه برای ایده اش برنامه ی فروش بریزه.

نکته منفی، یکیش برمیگرده به چیزی که قبلا اشاره شد: اینکه اغلب افراد اونجا آدم های فنی هستند. و این نیاز به آدم های از جنس بیزنس و توسعه کسب و کار بیشتر به چشم میخوره.
همین طور یه مشکل دیگه اینه که اگر با یه آدم کاملا غیر فنی هم بنیان گذار بشین، ممکنه لازم باشه وقت و انرژی زیادی رو صرف کنین تا او رو برای یادگیری مسائل فنی که در توسعه کسب و کار و صحبت کردن با مشتری و سرمایه گذار ضروری هست آماده کنین.


خود ای-اف اخیرا تجربه هایی رو از زبان شرکت کننده های موفقش برای تازه واردها در قالب سه پادکست جالب به اشتراک گذاشته که در لینک زیر معرفی شده و در دسترسه:

https://medium.com/entrepreneur-first/introducing-three-and-a-half-founders-4f1900076745

2 پسندیده