برند سازی شخصی چیه و به چه دردی میخوره؟ چجوری ایجاد میشه؟

این روزها خیلی این کلمه رو میشنوم و حتی خیلی ها این کلمه رو یه جورایی به اینستاگرام وابسته میدونن. به نظرتون واقعا برندسازی شخصی چیه؟ چجوری میشه این برند شخصی ایجاد کرد؟ چقدر طول میکشه؟

پرسونال برندینگ

7 پسندیده

بزارین از تعریف پایه برند شروع کنیم تا قدم به قدم پیش بریم و البته ببینیم که چه نابهنجاری در این مورد در ایران رایج شده.

برند نام، عبارت یا هر چیز دیگه‌ایه که به طور کلی حس مناسبی از کیفیت و اعتماد رو به مخاطب القا میکنه. مثالهای بسیار زیادی وجود داره مثلا برند اپل در گوشی و محصولات مرتبط یا برندهای دیگه.

از این تعریف میتونید بفهمید که دو نکته مهم برای برند الزامیه: حس کیفیت و اعتماد و داشتن مخاطب. مخاطب رو شما میتونین با تبلیغات به دست بیارین، در فضای مجازی میتونین فعالیت کنین و به تدریج فالورهای خاص خودتون رو داشته باشین ولی قسمت مهمه برند چه شخصی و چه صنعتی، حس اعتماد هست. این حس باید به تدریج و در زمانی طولانی از فعالیت (برحسب نوع فعالیت و میزان آزمونهایی که ممکنه مخاطب از محصول شما داشته باشه، متفاوته) به دست میاد. در واقع برند یعنی اینکه مخاطب بدون آزمون پیشنهاد شما رو می‌پذیره و به اون عمل میکنه!

میتونین بفهمین که اگر مخاطب جذب شده باشه ولی کیفیت در کار نباشه، برعکس فرد یا محصول تبدیل به یک ضدبرند میشه، چون اعتماد از بین رفته.

نکته مهم اینه که در فضای مجازی و کسب وکاری ایران، برند تنها به معنی میزان مخاطب بالا گرفته میشه در حالیکه میزان مخاطب بدون تاثیرگذاری عملا هیچ سودی بیزنسی و … برای فرد یا محصول نداره. این اشتباه باعث شده که خیلیها در ایران خودشون رو برند معرفی کنن و البته وسوسه معرفی به مخاطب هم باعث شده بیزنسها به این نکته دامن بزنن.

چطور برند بسازین، معمولا به سه مرحله باید دقت کنین:

  • وارد فضای مجازی مناسب بشین (من اینستا و توئیتر رو توصیه نمیکنم چون اولی بیشتر جهت‌دهی جنسی و دومی جهت‌دهی سیاسی داره، پیشنهادم برای فضای بزرگ مجازی لینکدینه. البته خود پادپرس هم میتونه در آینده به برند شما کمک زیادی بکنه).
  • ارتباط برقرار کنین، مخاطب جذب کنین. این مرحله رو تا حدی پیش برین، بدون اینکه فعالیت قوی داشته باشین. مهمه انرژی خودتون رو در زمان مناسب صرف کنین و برای تعداد کم مخاطب، صرف انرژی به نظرم معقول نیست.
  • در تعداد مناسب مخاطب، شروع کنین به فعالیت مفید. فعالیت باید تعادلی بین زبان عمومی و محتوای پرکیفیت رو داشته باشه. فعالیت بسیار تخصصی هرچند کیفیت رو داره ولی کسی رو جذب نمیکنه و فعالیت عمومی و زرد هرچند افراد رو مشغول میکنه ولی کیفیت شما رو به مخاطب القا نمیکنه.

همزمان با فعالیت مخاطبهای خودتون رو هم گسترش بدین، اگر فعالیت مفید داشته باشین آدمها شما رو می‌بینن، معرفی میکنن و به تدریج وارد فاز گسترش خود به خود شبکه میشین.

چند تا نکته ریز وجود داره که برای سطح بالای برندینگ کمک میکنه:

  • به نظرم الان وقت خوبی برای شروع برندینگ با تمرکز بر گسترش مخاطبه. چون دوران سخت اقتصادی دوران فعالیت مفید نیست ولی دورانی هست که میتونین به تدریج برای آینده آماده بشین. به نظر قبلش از خودتون این سئوال رو بپرسین که آیا خودم اونقدر کیفیت در خودم می‌بینم که به حرفهام اعتماد کنم!!!

  • توی فضای برندینگ شخصی رقبای مهمی وجود دارن که باید بشناسین و بدونین که چه استراتژی رو در پیش می‌گیرین. برای مثال، آیا میخواین در حوزه پرمخاطب ولی پررقابت وارد بشین یا به دنبال حوزه‌های جدید بگردین که مخاطب کمتری دارن و به تدریج خودتون فضا رو گسترش بدین. اگر قدرت خلاقیت بالایی دارین، توصیه میکنم روی دومی تمرکز کنین تا وارد فاز رقابت نشین.

  • برندینگ باید تبدیل به ارزش بشه. برنامه داشته باشین برای اینکار وگرنه ممکنه بعدا مجبور بشین که به سادگی برند شخصی خودتون رو برای تبدیل به ارزش، به خطر بندازین.

4 پسندیده