به نظرتون یک ایده خوب چه ویژگی هایی داره؟

ایده‌پردازی شاید مرحله اولیه‌ای از یک فرآیند موثر برای ارزشگذاری باشه. مهمترین مرحله بعد از طرح ایده خام، اینه که بفهمیم آیا ایده ارزشمنده، یا نه. چه خصوصیات اولیه‌ای باید در مورد یک ایده مورد بررسی قرار بگیره تا ارزشگذاری موثر انجام بشه؟
به عبارت دیگه، چطور میشه فهمید یک ایده خوب هست یا بد؟
شما اگر داور بودین چه ویژگی هایی رو برایی سنجش سطح ایده مورد بررسی قرار میدادین؟

5 پسندیده

به نظر من یک ایده خوب، ایده ای هست که از طرف یک ایده پرداز خوب مطرح بشه.

:sunny:ایده پرداز خوب کسی هست که فکر اجرای ایده رو هم کرده باشه.:sunny:

طرح یک ایده بدون ارائه راه حلی برای اجرای آن، خود ایده را هم هرقدر که با ارزش باشه خنثی و بی ارزش می کنه. هر ایده ای بهتره داخلش روش های اجرای خودش رو داشته باشه. ایده ای که اجرا نشه هیچ ارزشی نداره. ایده ها همه جا غیر از تجارت هم می تونه وجود داشته باشه.

همین الان مثالی به ذهنم اومد. ما همیشه در زندگی اجتماعی خودمون به کارهای دیگران و روش های انجام ایشان ایراد می گیریم ولی در اکثر وقت ها فقط ایراد خالی می گیریم و اگرکسی از مابپرسه که خوب … پیشنهاد خود شما چیه و چکار کنیم، حرفی برای گفتن نداریم، و این یعنی ایده ای داریم که روش اجرا نداره.

:bulb:خلاصه، ایده ای خوب هست که در کنارش یک روش اجرا هم داشته باشه.:bulb:

4 پسندیده

ایده ی خوب ایده ای هست که همه جانبه باشه .یعنی همه عوامل و همه جوانب کار و اشخاصی که برای طراحی انجام اون کار وجود دارند،در نظر گرفته بشه.سه سطح ساده متوسط و سخت رو داشته باشه.ایده پرداز باید از راههای ساده برای شروع استفاده کنه.قدرت بیان عالی داشته باشه که بتونه وقت توضیح برای افراد تصور و تجسم رو در ذهن افراد بذاره و نقش بسته باشه…
ایده خوب ایده ای که میزان علاقه مندی برای کار بین افراد وجود داشته باشه و نه یه ایده بزرگ که نشه توان انجام دادن اونو داشت.شاید این راههای ساده بشه راه های بزرگتری رو انجام داد.
قدرت توضیح و میزان گفتگوی افراد ایده پرداز رو من بعنوان داور ملاک قرار میدم که با گفته هاشون چقدر میتونن میزان ایده ایده شون رو در ذهن افراد نقش ببندن و تجسم کنن.

5 پسندیده

بله. یک کتاب خوب در این مورد من خونده ام که مفید بود:

ایده عالی مستدام از انتشارات آریاناقلم با چاپ و طراحی عالی:

نظرات فارسی موجود در Goodread

ترجمه ای از کتاب پرفروش Made To Stick

image

لینک کتاب اصلی در Goodread

5 پسندیده

امروز با یک دوست صحبت می‌کردم که توی یک تیم کارآفرین، برای سمت آنالیز داده‌ها، مشغول به کار شده که توسط یک شتاب دهنده حمایت می‌شن. طرحشون برای ایجاد استارت آپ این بود:
افراد معتادی که توی بیمارستان تحت درمان قرار می‌گیرن، در فاصله‌های مشخصی به مدت دو هفته مرخص می‌شن و خونه می‌مونند و برای معاینه عمومی( check up) یا ادامه درمان به بیمارستان برمی‌گردند. کار این شرکت این خواهد بود که رفتار بیماران رو در این دو هفته‌ها رصد کنه و با استفاده از real-time analytics، راه حل‌های معنادار و کاربردی برای بالاتر بردن بازدهی فرایند ترک اعتیاد، ارائه بده.

من وقتی شنیدم خیلی هیجان‌زده شدم، چون به نظرم این یک مشکل واقعیه! یک ایده حاشیه‌ای یا بی فایده نیست. سئوال من این بود که چطور مشکلات واقعی رو می‌شه پیدا کرد؟ مشکلی که واقعاً وجود داره و ما ابزار حلش رو داریم. و ایشون جواب داد که این ایده توسط مدیر پروژه ارائه شده، که سال‌ها در این حوزه مشغول به کار بوده!
شاید این داستان برای شما هم مثل من جالب باشه و سرنخ‌هایی بدست بیارید :slight_smile: .

4 پسندیده

ما در تفکر طراحی برای اعتبارسنجی یه ایده یا راهکار می‌گیم که باید ۳ ویژگی داشته باشه:

خواستنی باشه. یعنی برای مشتری جذاب باشه. مشتری علاقه‌مند باشه که براش پول، زمان یا انرژی صرف کنه.

شدنی باشه. یعنی از نظر فنی قابل پیاده‌سازی باشه. بهترین ایده رو هم داشته باشین اما نتونین اجراش کنین فایده‌ای نداره.

ماندنی باشه. یعنی از دید کسب و کار ماندگار باشه و توجیه مالی داشته باشه.

اگر ایده و راهکاری این سه ویژگی رو داشته باشه به احتمال زیاد موفق می‌شه. در این دیدگاه تمام بازیگران و ذی‌نفعان در نظر گرفته شده‌اند. شاید جالب باشه نگاهی به فهرست مهم‌ترین دلایل شکست استارتاپ‌ها هم داشته باشیم. ۲۰ دلیل شکست استارتاپ‌ها

به ۳ دلیلی که بیشترین تأثیر رو داشتن نگاه کنید می‌بینید که با این سه ویژگی ارتباط دارند. مهم‌ترین دلیل شکست استارتاپ‌ها عدم توجه به نیاز بازار بوده. یعنی محصولی ساختن که مشتری نمی‌خواسته، پس در واقع خواستنی نبوده. دومین دلیل تموم شدن پوله که با ویژگی ماندنی در ارتباطه. سومین دلیل هم تیم اشتباهه که می‌تونه به ویژگی شدنی ارتباط داشته باشه. در این فهرست موارد دیگه‌ای هم مثل محصول کاربرناپسند (!)، محصول بدون مدل کسب و کار، نادیده گرفتن مشتریان و عدم تمایل سرمایه‌گذاران ذکر شده که باز هم با این سه ویژگی در ارتباطند.

همه ایده‌ها تا زمانی که اجرایی نشده‌اند عالی هستند!

8 پسندیده

فکتور های موثر در پرداختن یک ایده خوب این است که اولا ذهن کارگر و اندیشمند، داشته باشیم دانش خوب و مثمر
حوصله مندی، سخت کوش بودن، است.
ایده خوب به نظر من ایده ای است که قابلیت عملی شدن را در محیط مناسب و کمترین مصرف داشته باشد.

3 پسندیده