ترامپ از ایران دقیقاً چی می‌خواد؟

فکر می‌کنید ترامپ دقیقاً چی می‌خواد؟ چند ساعت پیش در سفرش به ژاپن گفت: «فکر می‌کنم به توافق می‌رسیم. فکر می‌کنم ایران پتانسیل اقتصادی بالایی دارد. دنبال تغییر نظام ایران نیستیم. فقط می‌خواهم این روشن بشود. ما دنبال این هستیم که سلاح هسته‌ای نداشته باشند.»


برای مشارکت تو این بحث فقط ۴۸ ساعت بعد از آخرین پاسخ فرصت دارین.

کاربرهای معتبر، که نشان پادپُرسی رو دارن، می‌تونن تو این گفتگو شرکت کنن.

شرایط مشارکت رو میتونین اینجا مطالعه کنین.

6 پسندیده

ترامپ در کمپین انتخاباتی‌اش همیشه از این می‌گفت که توافق اوباما با ایران یک توافق بد بوده است. هنوز هم همین را تکرار می‌کند بدون این که بگوید توافق بهتر از نظر خودش چیست. خروج ترامپ از توافق به نظرم جنبه تبلیغاتی داشت. همانطور که عکس یادگاری گرفتن با رهبر کره شمالی (بدون هیچ دستاورد عملی) هم برایش استفاده تبلیغاتی داشت.

ترامپ در مدتی که از ریاست جمهوری‌اش گذشته است، نشان داده که سعی دارد شعارهای انتخاباتی‌اش را عملی کند. ساختن دیوار مکزیک، حل موضوع کره شمالی، ایجاد یک توافق بهتر با ایران، افزایش تعرفه کالاهای چینی و… همگی وعده‌های انتخاباتی بودند که راستش برای هیچ کدام دلیل منطقی وجود ندارد.

بی‌برنامگی، تصمیم‌های یکباره، خود شیفتگی و عشق عکس یادگاری گرفتن در ترامپ و احمدی‌نژاد خودمان تفاوت چندانی ندارد. راستش همانطور که از تحلیل رفتار احمدی‌نژاد عاجز بودم، از تحلیل رفتار این موجود عجیب هم عاجز هستم.

7 پسندیده

به نظر میرسه یکی از اهدافی که ترامپ برای خودش تعریف کرده ، انهدام تمام دستاوردهای دوران اوباما است. این لج بازی احتمالا از همان ایام انتخابات و تنش کلامی بین ترامپ و کلینتون‌ها _ اوباما و از سوی دیگر ترامپ و رسانه‌ها نشات میگیره. حالا آدم طرد شده و تحقیر شده دیروز ، به قدرت رسیده و گویا برای اثبات و تحمیل خودش بر این منتقدین ، استراتژی تخریب هرگونه اثری و ردی از آنها در تاریخ رو پیگیری میکنه.

توافق اوباما بد است اما توافق ترامپ خوب است. هرچند که همانطور که گفتید ترامپ شخصی نیست که بخواهد آینده‌نگر نباشد و بیشتر دنبال نشست‌های تبلیغاتی و سودآوری کوتاه مدت برای سال آینده است.

5 پسندیده

هم‌دلم، تاجره، دوست داره همه‌چیز به اسم خودش باشه، طالبِ پیروزی‌های کوتاه‌مدت‌ه، جنگ نمی‌خواد ولی از اون‌طرف لابی اسرائیل و سعودی و امارات دست پرقدرتی دارن. فکر می‌کنید اگر صنعت هسته‌ای رو هم کامل بگذاریم کنار، دست از تحریم‌ها برمی‌داره؟ [نظر شخصی‌ام این‌ه که کامل بگذاریم کنار] حداکثر و حداقل چیزی که از ایران می‌خواد چیه؟ همون شروط 12 گانۀ پومپئو؟

4 پسندیده

ما در چارچوب برجام همین الان هم صنعت هسته‌ای را کنار گذاشته‌ایم و سازمان انرژی اتمی روی رفتار ایران نظارت دارد. بنابراین موضوع اصلا هسته‌ای نیست. چیزی که ترامپ را راضی می‌کند، گرفتن عکس یادگاری با رییس جمهور روحانی یا رهبر ایران است. اگر همین یک کار را بکنیم او خوشحال می‌شود.

شیزو آبه به خوبی می‌داند ترامپ چه قدر عاشق عکس گرفتن و بازی گلف است. مطمئنا عاشق چشم و ابروی ترامپ هم نیست اما با همین روش‌های ساده او را راضی نگه می‌دارد.

https://www.instagram.com/p/Bx6HvwtgQu-/?utm_source=ig_embed

زمانی هم بود که ترامپ با رهبر کره شمالی عکس می‌انداخت و فکر می‌کرد همین اقدامات برای رسیدن به یک توافق کافی است:

image

6 پسندیده

مطالب جالبی رو مطرح کردین که مشاهدات نسبتا خوبی از رفتار یه سیاستمدار-بیزنس موفق رو نشون میداد. من فکر میکنم خود ایران یا کره‌شمالی چندان مسئله‌ای برای این فرد نیست، مسئله مهم در ذهن ترامپ با شخصیت سیاسی-بیزنسی که داره اینه که «چطور میتونه این روابط رو به سودهای اقتصادی و سیاسی برای خودش و گروه همراه تبدیل کنه؟»

درسته ذهن ترامپ، ذهنی هدفگراست، یعنی

و این خطرات بسیار زیادی داره ولی تقریبا در همه موارد دلایل بسیار قوی وجود داره که ترامپ به جز در مورد ایران، هدفهای درستی رو انتخاب کرده. ابزارهای ترامپ ممکنه کمی کثیف به نظر بیاد ولی به نظر موثر بوده و کارها رو پیش برده. یادمون باشه که از نظر اقتصادی قبل از شروع جنگ تعرفه‌ها، ترامپ یکی از موفقترین روسای جمهور آمریکا بوده. جنگ تعرفه‌ها، داستان پیچیده و درهم‌تنیده‌ای داره که اگر به تاریخچه ساختارهای اقتصاد جهان نگاه کنین، احتمال زیاد میتونین ببینین که ترامپ حق داره به اروپا، چین و ژاپن گیر بده.

اینکه خیلی ذهنیت مثبتی نسبت به ترامپ نداریم شاید به دلیل اینه که از رفتار بازاری اساسا خوشمون نمیاد!

الان در مورد ایران چه وضعیتی داره؟ نیروهای زیادی در این نقش بازی میکنن که هر کدوم میتونن باعث بشن که مسیر در جهت خاصی پیش بره. چندتا از این نیروها رو میشه به این شکل دسته‌بندی کرد:

لابی یهودی-عرب قدرتمندی نیرو در این بین هست که از نظر سیاسی اهمیت بالایی داره. این که این نیرو قرار هست چقدر نقش بازی کنه، بستگی به تحلیل سیاسی تیم ترامپ از وضعیت داره ولی به نظرم چیزی که مانع اصلی برای بهبود شرایط هست و ایران باید از همون اول به اون توجه میکرد، همین نیرو و اثرات اونه. متاسفانه ایران ابزارهای بسیار کمی برای مقابله با قدرت این لابی داره!

هزینه سیاسی-اقتصادی جنگ این نیروی که جزء وعده‌های ترامپ به حساب میاد، در واقع مانع اصلی در گذار به جنگ بین ایران و آمریکا به حساب میاد. با احتساب نیروی لابی، ترامپ وضعیت ایده‌آل رو در تحریم شدید و حفظ شرایط موجود می‌بینه تا ضربه‌ای به اقتصاد آمریکا وارد نشه.

لابی‌های اروپایی کمی شرایط رو میتونن به نفع ایران برگردونن چون منفعت اقتصادی بسیار بالایی در بهبود وضعیت دارن. ولی دو تا نکته مانع از اثرگذاری موثر این نیرو میشه: اینکه ایران عملا حاضر نیست با کارتهای این گروه بازی کنه و کمی از مواضع خودش کوتاه بیاد و دوم اینکه اساسا ترامپ دیدگاه خوبی نسبت به اروپا نداره و خیلی توجهی به خواسته‌های اروپایی‌ها نمیکنه.

بیزنس تسلیحاتی در منطقه تا همین الان سود کلانی برای آمریکا داشته و عامل مهمی در تشدید فشار به ایران به حساب میومده ولی فکر میکنم این عامل به تدریج اثر خود رو از دست میده. میزان قراردادها به نظر میاد که بیش از این قابل دستیابی نباشه ولی هنوز میتونه در شرایط حساس عامل تعیین کننده برای چرخش به سمت فشار بیشتر باشه.

نفت تگزاس و بازار عملا با خروج ایران و ونزوئلا از بازار نفت، آمریکا توان فروش بالایی برای نفت تگزاس پیدا کرده. این به نظر میاد باعث بشه که در هر شرایطی آمریکا به سادگی تحریمهای نفتی رو کنار نزاره.

من فکر میکنم که ایده‌آل ترامپ ایجاد وضعیتی مثل کره‌شمالی در مورد ایران هست. یک شوآف کم‌هزینه بدون از دست دادن متحدان و بازار نفت، بدون رفع تحریمها و در نهایت ایجاد وضعیت مثل امید به آینده مبهم برای ایران. اتفاقی که ممکنه به سادگی قابل دستیابی نباشه، بخصوص اینکه ایران تجربه کره‌شمالی رو داره می‌بینه.

چیزی که وجود داره اینه که در حال حاضر بازی ایران-آمریکا بازی برد-باخت عظیم به سود آمریکا و بقیه متحدانش و حتی روسیه هست و در این بین تنها همراهان ممکن با ایران، اروپایی‌ها هم به نظر دیگه تمایلی به ادامه بازی ندارن.

5 پسندیده

این موضوع به صورت خود کار بعد از 2 روز بعد از آخرین پاسخ بسته شد. پاسخ جدید دیگر مجاز نیست.