تفکیک آب آلوده از مبدا همانند تفکیک زباله از مبدا

آب‌های خروجی خانه‌ها، صنایع مختلف و بخش‌های خدماتی دارای گستره وسیعی از آلودگی‌ها هستند که هر کدام نیازمند روشی جداگانه برای تصفیه هستند. برای مثال آب آلوده آشپزخانه و حمام حاوی مواد شوینده است و خروجی آب توالت حاوی مواد زیستی است. همچنین صنایع گوناگون آلودگی‌های مختلفی وارد آب می‌کنند. بنابراین در نگاه اول تفکیک این آب‌ها از مبدا عاقلانه به نظر می‌رسد چرا که هزینه‌های تصفیه را کاهش می‌دهد.

پرسش

به نظر شما عواملی که مانع انجام این کار می‌شوند کدام‌ها هستند؟
فکر می‌کنید چه زمانی آب‌های آلوده مانند زباله‌ها ارزش پیدا می‌کنند و خرید و فروش می‌شوند؟ سرمایه‌گذاری در این بخش چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

3 پسندیده

در کمتر از ده سال!

مورد مشابه/الهامبخش

تو زنجان، یه شهرک صنعتی روی هست که شرکت های سرب و روی درش تاسیس شدن. یکی از دوستان تعریف میکرد ده-پونزده سال پیش، اکثر افراد که سرمایه کافی داشتن زمین هایی که در این شهرک داشتن کارخونه یا شرکت کوچکی تاسیس کردن. یکی از افراد که در شهرک صنعتی زمین داشته، اون سال ها پول یا حوصله نداشته و خلاصه زمینش رو نساخت.

اون موقع ها خالص سازی با درصد پایینی اتفاق میفتاد و در ضمن سنگ معدن فراوون بود. و کسی نگران سنگ های معدن و تفاله هاش نبود. شرکت های ساخته شده از این فرد که زمینش رو نساخته بود ازش اجازه گرفتن که تفاله های سنگ معدنی با روی استخراج نشده رو به عنوان زباله بریزن تو زمین ایشون. و ایشون هم اجازه دادن!

بعد پنج سال پیش اینا بود که محدودیت هایی برا معدن روی پیش اومد، مجوزهای معدن زدن و ظرفیت معادن و … . این آقای صاحب زمینِ زباله های معدنی، فرد نکته بینی بودن و دور زمینشون دیوار کشیدن (دور زباله های معدنی). و کمی بعدتر همون زباله ها رو با قیمت خوب به شرکت های روی فروختن (برا استخراج روی بیشتر)!

به نظرم پیدا کردن راهی برا نگهداری آب های قابل بازیافت، روش خوبی برا درامدزایی از بی آبی در آینده هست!

3 پسندیده

من هم امیدوارم مردم (و با تاخیر مسئولان) زودتر به این نتیجه برسند. چند روز پیش وزیر نیرو درباره کم آبی و آسیب دیدن احتمالی کشاورزان (به خصوص اطراف ورامین) هشدار جدی داد.

1 پسندیده

در پرسشی راجع به طراحی ذخایر آبی در ایران راجع به تکنولوژی هایی که در سایر کشورها برای تصفیه آب استفاده میکنن صحبت شد.

در جریان هستین چه تکنولوژی‌هایی برای تصفیه آب نیاز هست؟‌ و تولید چنین تکنولوژی‌هایی چه قدر هزینه داره؟

1 پسندیده

تفکیک آب از مبدا در نگاه اول بسیتر جذاب و کارآمد بنطر میرسد. اما چالش این قضیه، ایجاد فرهنگ مناسب آن است. این که به شهروند توضیخ بدی چگونه این را انجام دهد. شاید با خورت فکر کنی، خوب مثلا لوله کشی سرویس های بهداشتی را از حمام و سینک روشویی .جدا میکنیم و برای ظرف شویی و ماشین لباس شویی هم همینطور. حال اگر کسی بخواهد شی آلوده ای را در حمام بشورد چی؟ چون مسیر آن را از فاضلاب سرویس بهداشتی جدا کردیم، و آنرا به اصطلاع تفکیک از مبدا کردیم. اونوقت بحث تفکیک از مبدا شدن زیر سوال میره کلا

2 پسندیده

فکر کنم در منازل آپارتمانی این کار سخت باشه ولی در روستاها و منازل ویلایی هم امکان پذیر باشه هم به صرفه